Nieuw en Tips gevraagd uitbreiding set gereedschap voor verbouwings projecten.

tuoh

Oud hout
Nog een vraag. Ik wil zelf eiken kastdeurtjes maken en zwart verven en op een IKEA keukenframe plaatsen. Ik heb de keuze uit:

Massief eiken verlijmd: heel duur!
Dik gefineerd MDF, wel gevoeliger voor water.
Gefineerd triplex, deze heeft alleen een dunne fineerlaag.

Voorbeeld: http://www.gerardkeukenmeubel.nl/keukens.html

Wat raden jullie aan?

Dik gefineerd mdf is meer dan voldoende voor de klus. Meestal word bij keukenfabrikanten spaan- of mdf plaat gebruikt als drager, massief is heel wat lastiger onder controle te houden, het bied ook nauwelijks een meerwaarde.
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Bedankt voor de reacties. We willen graag de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld over 5-10 jaar de kastjes een andere kleur te geven, en eiken spreekt mij aan houtsoort. Duurzaamheid vind ik belangrijk.

Ik weet dat dik gefineerd MDF veel gebruikt wordt, echter:
1) als ik dik gefineerd MDF platen koop van bijv 244x122cm, en op maat laat zagen, dan moeten de zijkanten (onder/boven/zijkanten) nog afgefineerd worden. Kan ik dit zelf doen en wordt dit voldoende waterdicht?
2) Volstaat normaal MDF of moet ik de V313 variant hebben?
3) hoeveel mm fineer is aanbevelenswaardig als ik wil kunnen schuren en overschilderen? Ik zie bijv 2mm bij vanlaerehout.nl

Ik zie ook massief eiken panelen (http://www.bouwie.info/product/massief-eiken-panelen/)
4.) als ik hier zelf metalen stafen op bevestig, is het dan bruikbaar voor de keuken? (of raden jullie dit sterk af tov dik gefineerd MDF. Voordeel is namelijk dat ik de zijkanten niet hoef te fineren en niet bang hoef te zijn voor vocht in MDF).
5. Er zijn ook veredelde platen, met vuren massieve kern. Overdrijf ik met het verschil MDF/massief hout als binnenkant? Kan het maar 1 keer kopen :)

Alvast dank voor het meedenken!!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
1) als ik dik gefineerd MDF platen koop van bijv 244x122cm, en op maat laat zagen, dan moeten de zijkanten (onder/boven/zijkanten) nog afgefineerd worden. Kan ik dit zelf doen en wordt dit voldoende waterdicht?
2) Volstaat normaal MDF of moet ik de V313 variant hebben?

Als je de boel gaat schilderen hoef je de kanten niet te fineren. Wel goed afwerken en primen.
Als je de boel gaat schilderen en je gebruikt een goed systeem (wat dus afdoende waterdicht is), dan voldoet 'normale' MDF.
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
We willen de houtnerfstructuur van het eiken zichtbaar na zwart beitsen. We willen dat we het kunnen opschuren en overschilderen na paar jaar. We willen dat het lang meegaat. We willen dat stoom van stoomoven/vaatwasser , en het sporadisch water van de hand afwassen dat spettert boven op de kastdeurtjes geen blaasjes achterlaten.

We hebben nu standaard gelamineerd MDF van de gamma bij de vaatwasser en daar zitten nu bijvoorbeeld blaasjes van het vocht.

Mag best wat kosten qua materiaal, maar wil prima zelf aan de slag om kosten te besparen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Bedankt voor de toelichting. Bij gelamineerd hout zijn de naden de zwakke plek. Lijkt me dat dit hetzelfde is voor gefineerd hout. Weet iemand hoe te bepalen of het plaatmateriaal beter bestand is tegen vocht? Laagdikte, lijmsoort, naadafwerking?

Hoe oud is die Gamma keuken? Ik heb gelezen dat boven vaatwassers een dampscherm wordt aangeraden. Maar dat is alleen voor het (houten) blad, niet de kastjes ernaast.
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Het plaatmateriaal van de gamma was nieuw geplaatst 2,5 jaar geleden. Ik denk dat het materiaal van de Bruynzeel beter is, maar het was met name om aan te geven dat we zo goed als waterdichte deurtjes willen hebben.

PS: Het barnnwood is volgens internet oud hout dat van barns (schuren) komen. We willen het liefste gewoon strak eikenhout.

Ik neig nu naar dik gefineerd multiplex, want:
- kan goed tegen water als het ermee in aanraking komt;
- is weinig gevoelig voor kromtrekken;
- kan gebeitst en geschuurd en opnieuw gebeitst worden;

Dit triplex/multiplex kan dan ook bij de kanten gefineerd worden.
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Vervolg na 1 jaar :)

Dag allemaal. Niet wetende een nieuw topic te openen of niet (administrator?), hierbij een update op het project:

Ons huis gaat richting de afbouwfase. De schuur met de meeste gereedschapjes liggen braaf te wachten. De nieuwe garage van 7x3 zal straks mooi als werkplaats ingericht worden:)
Zojuist gebeld met de Arnhemse Fijnhouthandel. Erg prettige man met goede tips. Hij adviseerde om de fronten van de bad- en keukenkasten van geborsteld duneikengefineerd MDF V313 te maken. Zodoende kan dit eenmalig antraciet gebeitst worden. Wanneer we er op uitgekeken zijn na bijv 10 jaar dan gewoon geheel vervangen, adviseerde hij prijstechnisch.

De fronten laat ik op maat zagen. Zelf zullen we de kanten fineren/afwerken.
Verder zal ik verschillende inbouwkasten voor kleding maken. Ik twijfel hierbij nog over het materiaal. Ik denk dat MDF een betaalbaar en sterk materiaal is.

Eigenlijk nog niet echt een vraag, maar zal binnenkort beginnen met de eerste voorbereidingen. En zal dan wat posts plaatsen voor wie het leuk vindt. Ook zullen straks vast wat vragen oppoppen. Op de verlanglijst staat nog een portable freestafel icm Triton frees. En eventueel de lamello zaag.

Groet!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.