Praxis forstner boor -> ik kreeg dit

WR1944

Oud hout
Om alles een beetje in perspectief te krijgen heb ik het originele artikel er bij gezocht. Het is van een Amerikaanse website dus met alle bijbehorende exotische Amerikaanse begrippen en materialen.
http://www.ehow.com/ehow-home/blog/...at-looks-like-it-belongs-in-a-dwell-magazine/

Het probleempunt is de ronding aan het einde van de balkjes. Dat zou ik zeker niet uit de hand doen met een Forstnerboor van een duim. Als je niet goed recht op je hout boort hapt één snijkant in het hout en gaat de boor wandelen. In het ergste geval vliegt de boor uit je handen.
Aangezien er geen kolomboormachine voorhanden is en ook geen passende boor moet er een list verzonnen worden.

Maak twee zaagsnedes haaks op de deuvelstokken waar de balkjes precies tussen passen en steek het hout er tussen uit. Nu kunnen de balkjes recht blijven aan de einden. Gaten boren voor de deuvels waarbij je wel moet zorgen dat de gaten exact tegenover elkaar moeten zitten. Zie schetsje.

Planterq.jpg

Misschien is het handig, als je tenminste een boormachine met snoer hebt, om te kijken of je een boorstandaard kunt kopen, nieuw of 2ehands.
 

joycew

Nieuw lid
29 apr 2016
14
0
Iedereen heel erg bedankt voor het mee denken! Zaterdag ben ik weer vrij en ga ik jullie tips gebruiken om mijn eerste project af te maken!
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Neem het latje met overlengte, boor het gat op de juiste afstand en zaag het latje door zodat je aan elke kant een half rond gat heb.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Om alles een beetje in perspectief te krijgen heb ik het originele artikel er bij gezocht. Het is van een Amerikaanse website dus met alle bijbehorende exotische Amerikaanse begrippen en materialen.
http://www.ehow.com/ehow-home/blog/...at-looks-like-it-belongs-in-a-dwell-magazine/

Het probleempunt is de ronding aan het einde van de balkjes. Dat zou ik zeker niet uit de hand doen met een Forstnerboor van een duim. Als je niet goed recht op je hout boort hapt één snijkant in het hout en gaat de boor wandelen. In het ergste geval vliegt de boor uit je handen.
Aangezien er geen kolomboormachine voorhanden is en ook geen passende boor moet er een list verzonnen worden.

Maak twee zaagsnedes haaks op de deuvelstokken waar de balkjes precies tussen passen en steek het hout er tussen uit. Nu kunnen de balkjes recht blijven aan de einden. Gaten boren voor de deuvels waarbij je wel moet zorgen dat de gaten exact tegenover elkaar moeten zitten. Zie schetsje.

Bekijk bijlage 47713

Misschien is het handig, als je tenminste een boormachine met snoer hebt, om te kijken of je een boorstandaard kunt kopen, nieuw of 2ehands.

Ik denk dat dit ook wel een goed idee is! Geen gedoe met een losse boormachine, maar wel het gewenste resultaat! :) Een scherpe zaag en beitels zijn wel vereist. ;)

Oh en Joyce, dit is (naar mijn mening) een perfecte standaard voor wanneer je weinig ruimte hebt: klik (ik heb 'm ook. :cool:) Wel die met de tandkrans, niet die met de strips.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Bekijk bijlage 47708

Latje op de grond met iets houtachtigs eronder, omdat de centrale boor moet sturen. Gatzaag 35 mm of iets anders in de boormachine.
Middellijn op het latje en waar men wil op de middellijn een priempunt prikken. Als er maar hout is om te boren. Voet er op en boren.
Bekijk bijlage 47709



En geboord.

Bekijk bijlage 47710

Bekijk bijlage 47711

Bekijk bijlage 47712

Duurde alles bij elkaar nog geen minuut. Zaak is wel zo recht mogelijk te boren. Met boorkolom is altijd recht, maar is niet nodig.
Dus die 2 uiteinden aan elkaar is niet nodig, zo lang er in deze oplossing materiaal genoeg is om te boren. Vandaar die overlengte.

Foto's zijn beetje slecht door het felle licht en te weinig tijd.


En dit geeft dan een verbinding die er uitziet als het werk van een bever, ik zie de sporen van zijn tanden nog;)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dingen hoeven niet moeilijker dan ze zijn. En schuurpapiertje er langs en je ziet er niets van.
Zo kun je tenminste zien hoe het werkt.
 

joycew

Nieuw lid
29 apr 2016
14
0
Het heeft even geduurd, maar ik ben er weer. Ik vond het resultaat van de verschillende probeersels toch niet mooi, dus ik heb op marktplaats een kolomboormachine van Ferm op de kop getikt. Wat hout eronder en ernaast is echt cruciaal om het hout mooi te boren. Het resultaat kan nog wel wat verbeterd worden, maar mijn eerste project is geslaagd! Bedankt voor al jullie adviezen.

13164234_1203665012990658_6418131598845004279_n.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Mooi dat je zo een resultaat bereikt waar je tevreden over bent:D. We kennen allemaal wel het gevoel dat je iets een volgende keer toch weer anders of beter wilt doen..... Maar belangrijkste is dat je een mooi bloempot onderstel hebt gemaakt, bovenal een eigen werkstuk met verleggen van je grenzen! Zo ontwikkelt de maker zich:cool:.

Complimenten voor het doorzetten!

Fons
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Joyce dat ziet er netjes uit.
Kan me voorstellen dat dit je enthousiast maakt.
Kunnen we binnenkort vragen verwachten over het aanschaffen van welke zaagtafel, vlak-vandikte bank, inrichting werkplaats enz.;)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Die ziet er inderdaad wel degelijk uit, alleen de bankschroef is niet zo geschikt voor houtbewerken. Dan moet je meer denken aan zoiets. Overigens is het zelf maken van een werkbank ook een leuk onderdeel van een hobby, zijn wel sites met mooie filmpjes over te vinden, maar ja, dan wordt het meestal ook weer investeren ik electrisch gereedschap. Dat hangt dan geheel van je ambities af natuurlijk. Als je daar plannen voor hebt kun je misschien een nieuw topic starten voor adviezen.

Succes! Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.