Praxis forstner boor -> ik kreeg dit

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Welnee, dit is doodeenvoudig te doen met een fostnerboor, leg gewoon twee latten met de koppen tegen elkaar, er zorg voor dragend dat de "naad" juist in het center van de boor komt te liggen. Fixeer beide latten en boor een gat, het eindresultaat is nu twee latten met op de kop een halve boring. Fluitje van een cent met het juiste gereedschap:p

Dit vraagstukje prikkelde me zodanig dat ik er maar een experiment van heb gemaakt. In het komende YouTube filmpje kun je het resultaat zien. Belangrijkste leerervaring is dat je de onderdelen stevig moet vastklemmen. Anders krijg je verloop en dat zie je bij de passing van het tweede deel terug. Het rondhout was 28 mm, ik had een passende forstnerboor. De boor gecentreerd, precies op de helft van de dikte van het regeltje, en op de naad tussen de twee kopse einden. Je ziet aan het resultaat dat er wel een beschermplaatje onder moet om geen uitbreeksels te krijgen. Verder werkt het wel goed. Let op het zeer stevig vastklemmen van de regels. Op het flimpje beweegt de boortafel wat, staat op een wat slap rolkarretje....

Fons

 

joycew

Nieuw lid
29 apr 2016
14
0
Wat leuk Fons! Ik heb het gisteren met mijn workmate en boormachine geprobeerd. Geen succes. :)

Wat voor beschermplaatje zou je gebruiken?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Wat leuk Fons! Ik heb het gisteren met mijn workmate en boormachine geprobeerd. Geen succes. :)

Wat voor beschermplaatje zou je gebruiken?
Ik denk dan aan een dun plaatje MDF, triplex o.i.d. Er moet een vlakke ondergrond zijn, zeker als je boortafel van ijzer is. Ik denk overigens dat het bij mij vooral is gekomen omdat de ondergrond door het vele boren uitgerafeld is en niet goed vlak meer. Tevens gebruik ik een goedkoop forstner boortje. Welke boor heb jij gebruikt? Als je het wilt aanpakken zoals in mijn experiment ben je overigens een viertal goede lijmklemmen nodig. Bovendien moet je weten wat de exacte diameter van je rondhout is en een daarbij passende boor kopen. Denk je dat je zo'n booropstelling zou kunnen maken? In feite kun je dit zonder kolomboor uittesten, kun je ook ontdekken of je recht door het hout kunt boren:D

Fons
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Veel voor weinig
https://www.ecotools.nl/kunstboren/

ik gebruik ze ook in hout, werkt prima

Enne praxis, dat is nog niet eens goed genoeg als ik mijn laatste station bereik en 6 plankies nodig heb (en gamma en dat soort zaken zijn niet anders)
er is maar weinig in dat soort zaken dat degelijk is
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Waarom moet er perse aan het eind geboord worden. Je kan ook overlengte nemen en zelf het eind eraan boren.
Dat kan ook met een gatzaag en een handboormachine. Verkopen zo ook bij Praxis, maar beter bij Ecotools bestellen. Is goedkoper.
 

WR1944

Oud hout
Door middel van reversed engineering ben ik er achter gekomen wat de eigenlijke bedoeling is.
Zie het plaatje.
http://home-ehow-com.blog.ehow.com/files/2014/07/ehow_mid-century-planter_2.jpg

Als je weet hoe je moet omgaan met specifiek gereedschap en de middelen hebt om de klus tot een goed einde te brengen is er geen vuiltje aan de lucht. Maar als het machinepark wat aan de bescheiden kant is moet je roeien met de riemen die je hebt.
In dit geval is het naar mijn idee simpeler om in de vier stokken een vlak stukje aan te brengen waar het draagkruis in valt. Dat heeft enkele voordelen. Het is simpel te maken en de druk van de plantenbak hangt niet alleen aan een schroef en wat lijm maar rust ook nog eens op een vlakje van de stok. Het hoeft niet diep te zijn, zeg een kwart van de diameter van de stok. Maar het is met een zaag en een beitel te maken en dat lijkt me goed te doen.

Bovenstaande is naar mijn idee een goede illustratie van wat ik al een paar keer naar voren heb gebracht. Als je tegen een probleem op loopt dat je niet kunt oplossen, doe dan een stapje terug en kijk of je een andere weg kunt inslaan. Daarom is het ook in het belang van de vraagsteller/ster om ook de achtergrond van het probleem toe te lichten. In dit geval was het probleem niet hou je een uitholling aan het einde van een balkje kunt krijgen maar hoe je het draagkruis aan de ronde poten kunt vastzetten.
Vanaf het eerste idee tot aan het gerede product wordt een traject afgelegd. Dat traject bestaat uit stappen waarmee je het eindresultaat hoopt te breiken. Naarmate je meer ervaring krijgt leer je de valkuilen kennen en ontwijk je ze. Maar kom je door een probleem in een doodlopend straatje, loop dan terug tot waar je het nog onder controle had en probeer een andere weg.
 
Laatst bewerkt:

joycew

Nieuw lid
29 apr 2016
14
0
Poeh, ik was eigenlijk op zoek naar een heel makkelijk eerste projectje, maar blijkbaar was dit toch iets minder makkelijk dan verwacht. :) Neemt niet weg dat het nu een uitdaging is geworden die ik wil gaan halen ook. :)

Ik denk sowieso dat ik eerst een goede werkplek moet creëren. De workmate is niet ideaal.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Alle begin is moeilijk Joyce! :D Houdt vol! ;)

Voor een werkplek zou je op Marktplaats kunnen kijken of iemand in de buurt een beuken timmermanswerkbank aanbied. Als je de ruimte hebt en de prijs is goed, dan heb je daar een leven lang plezier van. :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Poeh, ik was eigenlijk op zoek naar een heel makkelijk eerste projectje, maar blijkbaar was dit toch iets minder makkelijk dan verwacht. :) Neemt niet weg dat het nu een uitdaging is geworden die ik wil gaan halen ook. :)

Het is geen moeilijk klusje, maar sommigen maken het moeilijk. Mijn tip is volgens mij echt het eenvoudigst.
Hou vol!
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Het is geen moeilijk klusje, maar sommigen maken het moeilijk. Mijn tip is volgens mij echt het eenvoudigst.
Hou vol!

Die is ook het eenvoudigst, maar als je strakke randen wilt, dan lukt dat daar niet mee. Dus afhankelijk van het soort afwerking dat je voor ogen hebt is de rasp een heel goede oplossing. Let wel, niet die op de boormachine hiervoor gebruiken! Deze neemt heel snel te veel materiaal weg en als het verkeerd wil, op de verkeerde plek..
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Die oplossing van de Praxis is zo gek nog niet bedacht, ondanks de bedenkingen hier.
En dat veel materiaal wegnemen valt best mee. Eerder tegen.Ik had het sneller verwacht.
Als het met de handrasp niet lukt, want dat is best lastig als geen ervaring is, dan toch de hand boormachine als die voorhanden is.
Dan zijn er een paar mogelijkheden. Die met de rasp, maar dat is ook zoeken naar de juiste richting of met een gatzaag. Kost een paar euro en met een beetje recht boren een goed resultaat.
Ik wil vanmiddag best een paar fotos maken als het idee interessant is.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Die foto's lijkt me een goed idee! Laat ons maar even zien hoe je dat doet!

Ik denk dat het er van afhangt hoe mooi sluitend Joyce de verbinding wil hebben, ze heeft nu al een aardig aantal alternatieven.

Fons
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Joyce, alle mannen willen je helpen.
Het lijkt moeilijker dan het is want als je een kolomboor hebt, dan werkt dat stabiel en krijg je een goed resultaat.
Uit de hand met de boormachine is lastig met een forstnerboor.
Met een speedboor (en die kost weinig) kan je met je boormachine ook gaten maken, misschien is dat wat voor je.
Goed je werkstuk fixeren en zoals al door verschillende mensen is gezegd; plaatje hout eronder voor uitbraak.
Onthou wel één gouden regel; hoe groter de diameter van je boor, hoe lager je toerental van je boor.
En zoals bijtel zegt uit de hand met de rasp kan ook maar zoals Klaas opmerkt; het wordt minder precies (in de meeste gevallen)
En zo is het met houtbewerken; als je preciezer wilt werken moet je beter gereedschap hebben en je moet meer vaardigheid kweken.
Je kan heel veel op de hand doen maar de ervaring komt met de jaren, daardoor krijg je steeds meer inzicht hoe je het best een bewerking kan doen.
Kijk veel op youtube en zoek op het forum en stel je vragen en vooral veel doen.
Wellicht als je het leuk vindt kan je in heel veel plaatsen introduktie cursussen houtbewerking volgen, daar leer je ook veel van.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
1.jpg

Latje op de grond met iets houtachtigs eronder, omdat de centrale boor moet sturen. Gatzaag 35 mm of iets anders in de boormachine.
Middellijn op het latje en waar men wil op de middellijn een priempunt prikken. Als er maar hout is om te boren. Voet er op en boren.
2.jpg

En geboord.

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Duurde alles bij elkaar nog geen minuut. Zaak is wel zo recht mogelijk te boren. Met boorkolom is altijd recht, maar is niet nodig.
Dus die 2 uiteinden aan elkaar is niet nodig, zo lang er in deze oplossing materiaal genoeg is om te boren. Vandaar die overlengte.

Foto's zijn beetje slecht door het felle licht en te weinig tijd.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.