Praxis forstner boor -> ik kreeg dit

joycew

Nieuw lid
29 apr 2016
14
0

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Da's een rasp voor op de (accu) boormachine. :cool: Ik zou een Toolstation of Hornbach in de buurt opzoeken, die weten wel wat het is en hebben ze ook.

Wat het beste zou werken oor hetgeen op de foto te zien is, is een frees in de juiste diameter. Als je een freestafel hebt, dan kan je je latje daarmee netjes in model krijgen. Met die rasp krijg je het nooit zo strak als op de foto.

Een andere oplossing is in een overmaatse lat het gat boren in de juiste diameter en daarna deze op maat zagen/schaven.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Praxis is voor dat soort zaken niet helemaal de geëigende winkel.
Ik weet niet wat er in Assen verder aan gereedschapwinkels zit, maar hier heb je in ieder geval een voorbeeld.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
je zou dit wel kunnen doen als je de boormachine kan fixeren (kolomboor?) en een geleider maken zodat je de lat tegen de draaiende frees kan laten aankomen. Dan nog wordt het lastig maar ook met een fostner boor wordt dit een lastige om voor elkaar te krijgen. Heb je geen bovenfrees met zijgeleider?
 

tuoh

Oud hout
je zou dit wel kunnen doen als je de boormachine kan fixeren (kolomboor?) en een geleider maken zodat je de lat tegen de draaiende frees kan laten aankomen. Dan nog wordt het lastig maar ook met een fostner boor wordt dit een lastige om voor elkaar te krijgen. Heb je geen bovenfrees met zijgeleider?

Welnee, dit is doodeenvoudig te doen met een fostnerboor, leg gewoon twee latten met de koppen tegen elkaar, er zorg voor dragend dat de "naad" juist in het center van de boor komt te liggen. Fixeer beide latten en boor een gat, het eindresultaat is nu twee latten met op de kop een halve boring. Fluitje van een cent met het juiste gereedschap:p
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Voor enkele gaten in vuren is een goedkope fostnerboor wel geschikt, op voorwaarde dat je de snijkanten even bijvijlt.
Gat boren in de volle lat en dan stukje afzagen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik sluit mij aan bij tuoh, dit moet te doen zijn met een forstnerboor. Een kolomboormachine lijkt mij wel het beste als je die hebt. Eerst even een proefgat boren in een restje hout, de boor moet zonder te veel kracht een mooi gat kunnen boren.
Als de boor niet scherp genoeg is kan je deze met een diamantplaatje of een diamantvijltje slijpen, een strookje schuurpapier op een dun latje lijmen moet ook wel werken denk ik.
 

joycew

Nieuw lid
29 apr 2016
14
0
Ik ben echt helemaal nieuw en dit is mijn eerste projectje. Qua gereedschap heb ik dus ook nog niet zoveel. Een workmate en een radiaal afkortzaagmachine. Boormachine natuurlijk en gisteren heb ik een deuvelaar en lijmklem gehaald. Ik ga vandaag naar Bauhaus in Groningen voor de forstnerboor.

Zou zoiets helpen:
http://link.marktplaats.nl/m1042901555

Ik vind het wel spannend om dit soort dingen aan te schaffen omdat ik nog niet goed kan inschatten waar ik het nog meer voor ga gebruiken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Hallo Joyce, goed bezig hoor! Er zijn hier verschillende mensen met een Ferm kolomboor en die zijn er wel tevreden over als het om het gewone boorwerk in hout gaat. De prijs van die marktplaats machine is te hoog, je koopt voor € 15-- meer een nieuwe. Een kolomboor is wel een goede investering want je ben zeker van het boren van gaten die haaks zijn. (90gr t.o.v. het houtoppervlak). Misschien dat iemand nog snel een tekening kan plaatsen van de oplossing die André (Tuoh) geeft, ik ben niet zo handig met die tekenprogramma's

Succes! Fons
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
@Joyce: Ik heb die Ferm 13 ook. Niks mis mee voor het meeste (amateur)werk en ik zou hem niet graag meer willen missen. MAAR.... 85 Euro is veel te veel. Dit type machientjes wordt heel vaak aangeboden op MP. Rond 40 of hooguit 50 Euro.

met vr. groet,
klaas0639
 

joycew

Nieuw lid
29 apr 2016
14
0
Ik zal 45 euro bieden. Voor nu ga ik de tip met de kopse kanten tegen elkaar aan proberen. Eerst even een mal maken van een stukje hout en dan met de hand boren. Ben benieuwd!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Joyce, er is een topic op ons forum voor; een helpende hand vragen.
Dan kan je de vraag neerleggen of er een forumlid in jouw regio het juiste gereedschap heeft en dat jij een keertje even langs mag komen om een gaatje te boren.
Zo helpen we elkaar hier op het forum.
Als je het vaker gaat doen dan is de uitgaaf voor een leuke tweedehandse kolomboor natuurlijk wel verantwoord en dan is de manier zoals tuoh beschrijft prima.
Het gaat om draagvlak voor je boor dus twee latten tegenover elkaar fixeren en boren of eerst boren en dan verder op maat maken.
leg dan wel een plaatje triplex eronder voor tearout. (vezeluitbraak)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik weet niet wat je allemaal verder wilt gaan maken (of je de kolomboormachine vaker nodig hebt), maar dit klusje kan heel makkelijk met de hand. Met een half ronde rasp of vijl bijvoorbeeld. Of je doel moet zijn om alles elektrisch te doen ;)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou hiervoor overigens liever een '3D-boor' dan een forstner voor gebruiken. En wat Tuoh zegt, twee latten kops tegen elkaar. Of midden in een lat, boren, dan op de middellijn van het gat doormidden zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.