pen-gat verbinding

jan009

Nieuw lid
21 aug 2010
3
0
Hallo,

ik heb voor de eerste keer een pen-gat verbinding gemaakt en dit lukt redelijk.

Ik weet alleen niet hoeveel de twee stukken in elkaar moeten spannen als je ze zonder lijm in elkaar zet: Moet het dan echt spannen, of moet je ze losjes over elkaar kunnen bewegen?

Veel groeten
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
De verbinding moet hand vast zitten.
Oftewel met enige moeite in en uit elkaar te krijgen.
Voor een "sterke" man is alleen handvast genoeg.
Een niet zo sterk iemand (kies zelf wat je bent) zijn kleine tikjes met een houten hamer geoorloofd.

Hout zwelt op als het nat wordt.
Door de lijm wordt het hout nat.
Hierdoor klemt de pen harder in het gat en lijmt het vast.
als er te weinig ruimte is, dan kan het hout splijten door de kracht.

Lijm heeft een verwaarloosbare mogelijkheid tot kieren vullen. Dus als er te veel naden tussen de pen en het gat zitten wordt de verbinding zwak.
 

jan009

Nieuw lid
21 aug 2010
3
0
Dankjewel voor het antwoord,

Nu weet ik klaar en duidelijk wat ik moet doen,


Heel fijn.
 

MRTN

Nieuw lid
2 sep 2010
21
0
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn de standaard houtlijmen dispersie lijmen. Hierbij is de lijmstof opgelost. Bij het drogen van de lijm verdampt het oplosmiddel (vaak gewoon water) en blijft de lijm over die de verbinding maakt.

Door het aanpersen van een dispersielijm wordt de lijmlaag dusdanig dun dat het water relatief snel verdampt en de lijmverbinding gemaakt wordt. Een gedeelte van het water zal ook in het hout trekken.

Naden en kieren kunnen dacht ik ook gelijmd worden, maar dan moet je een vullende lijm gebruiken zoals bruislijm.

Ik vraag me af of het hout echt kan gaan splijten door het lijmen...(dat is puur mijn onderbuik gevoel)
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
hout kan wel degelijk openbarsten of splijten wanneer de te nauwe verbinding werd gelijmd.
een goede pen gat verbinding daar moet de pen spannen in de hoogte en schuiven in de dikte.

ik heb al pen en gatverbindingen gelijmd waarbij beuk gewoonweg de lijm door het hout heen kwam in kleine witte bolletjes.

een te losse verbinding is altijd zwak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.