Populierentriplex met HPL

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Trespa heeft weer een andere tand nodig dan hpl.

Om terug te komen op 'lap middelen'. Zorg altijd voor een scherp en juist zaagblad, dan is al het andere niet nodig.
Als er ook maar ergens twijfel is gewoon een nieuw of geslepen blad pakken. Je gaat toch ook niet met een botte beitel schaven of steken, waarom dan wel met een twijfelachtig zaagblad zagen. Verkeerde zuinigheid.
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Ik gebruik deze voor multiplex met HPL beplakt: https://www.ecotools.nl/zaagbladen-vlak-daktand/

Voor zijn geld een goed blad.

Groets, Rob.


Rob, dank je voor de link, echter ik zie meerdere zaagbladen, welke bedoel je exact ?

De panelen die ik besteld heb bestaat uit 15mm populierentriplex met aan beide zijde 0,8mm HPL, hoeveel meter zaagsnede kan ik ongeveer met een blad maken ? Gezien ik het vanuit Nederland op moet laten sturen naar hier (Roemenie) wil ik graag het juiste aantal bladen in een keer aanschaffen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Offer materiaal is overbodig. Zaag splintert eventueel aan bovenkant, niet aan onderkant.

Nou, bij jou wellicht niet, maar als ik met overhang zaag met een cirkel- of invalzaag, dan krijg ik toch echt wel uitbraak aan de onderkant. Dus voor Gerard, ik zou voordat je voor het eggie gaat zagen het eerst testen. Verder is het voor de stabiliteit ook aan te raden om op een tafel te zagen waarbij zowel het werkstuk als het afvalstuk ondersteund worden.
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Klaas, dank voor je input.

Natuurlijk ga ik eerst testen, niet omdat ik jullie adviezen niet wil aannemen, maar mijn gebrek aan ervaring met dit soort klussen veroorzaak een drang tot "proberen" en dan pas serieus te starten.

Eerst maar gaan bekijken welke invalzaag ik moet gaan aanschaffen, zit op dit moment te dubben tussen de Mafell of Makita.
Natuurlijk is de Mafell een stuk duurder echter als dit resulteer in een betere zaagsnede is het mij waard om iets extra te betalen. Echter ligt het grotendeels aan het zaagblad, dan kan ik beter de Makita aanschaffen en een aantal extra zaagbladen. Of klopt mijn idee over dit niet ?
Na het werk kan ik er altijd voor kiezen om de machine weer te verkopen, dus per saldo zal het verschil tussen Makita of Mafell niet bijzonder groot zijn.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Graag gedaan hoor, ik hoop dat je tussen de vele reacties de adviezen nog een beetje eruit kan filteren. ;) Wat de invalzagen aangaat, ze doen allemaal ongeveer hetzelfde. De ene excelleert op het ene vlak, de ander op een ander vlak. De Mafell is gewoon een heel goede machine, dat staat buiten kijf. Maar de Festool en de Matika zijn ook erg goede machines.

Zelf gebruik ik al jaren Festool en ben daar erg tevreden over. Het is niet zaligmakend, maar het past super in het Festool ecosysteem (Basis, CMS en MFT). Ook denk ik niet dat een Mafell zaligmakend is. Als de keuze moet gaan tussen de Mafell en de Makita, dan zou ik voor de Makita gaan en er een 2,5 of 3 meter liniaal bij kopen van het prijsverschil. Dat is, wanneer je lengtes langer dan 1,40 gaat zagen. :)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Rob, dank je voor de link, echter ik zie meerdere zaagbladen, welke bedoel je exact ?

Dat hangt er van af welke maat je nodig hebt voor je machine. In ieder geval een vlaktand-daktand bedoel ik, daar heb ik tenminste de beste ervaring mee in het onderhavige materiaal.

Kantenband is ook een leuk onderwerp trouwens :D

Groets, Rob.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Nog niet gelezen, maar volgens mij een goed alternatief bij een eenmalig project als dit: alles iets oversized zagen (met om het even welke zaag) en dan de randen strak maken met een frees. Is wat meer werk, maar levert superstrakke kanten op.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nog niet gelezen, maar volgens mij een goed alternatief bij een eenmalig project als dit: alles iets oversized zagen (met om het even welke zaag) en dan de randen strak maken met een frees. Is wat meer werk, maar levert superstrakke kanten op.

Ook niet een heel gek idee inderdaad. Wel moet je dan naast een zaag ook een frees hebben, maar theoretisch zou je dan zelfs met een handzaag aan de slag kunnen. :D
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Als je er mafell geld voor over hebt dan zeg ik "doen" Ik vind het een geweldige zaag. Belangrijk vind ik wel dat je wel "lineaalklemmen" bij de lineaal koopt.
Mafell heeft wel degelijk een soort van voorritsfunctie. Inderdaad je moet 2 keer met de zaag over de lineaal, maar het is slechts het omzetten van een knopje. Ik vind het heel goed werken. Op zeer glad materiaal is bij mij de lineaal wel eens iets verschoven vandaar mijn advies om er de lineaalklemmetjes bij te bestellen.

Succes met je aankoop en ben benieuwd wat het gaat worden. Btw: de blauwe Bosch lijkt heel erg op de mafell.
 

tuoh

Oud hout
Is het niet simpeler om een zaaglijst te maken, en met het lijstje en de platen bij een plaatselijke aannemer alles even te (laten) zagen op een deftige paneelzaag. Geen geklooi, geen gebricoleer, geen dure afkortzaag nodig voor éénmalig gebruik, etc....
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Nee is niet simpeler, domweg omdat er in de hele provincie hier maar heel weinig "aannemers" zullen zijn die dit kunnen zagen, en als ze het zouden kunnen, dan alleen als je het materiaal ook bij hen koopt.
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Nog niet gelezen, maar volgens mij een goed alternatief bij een eenmalig project als dit: alles iets oversized zagen (met om het even welke zaag) en dan de randen strak maken met een frees. Is wat meer werk, maar levert superstrakke kanten op.

Kan iemand mij hier meer info over geven?
mijn eerste vragen zijn:
1. welk freesmachine kan ik het beste aanschaffen ?
2. kan ik met deze freesmachine tevens de kantband (overtollige deel) verwijderen ?
3. welk type frees moet ik hebben om populieren triplex met beide zijde 0,8 mm HPL (totaal 16,8 mm dik) ?
4. hoelang gaat zo'n freesje gemiddeld mee ? (zodat ik genoeg extra freesjes erbij bestel)
5. kan ik het beste invalzaag en freesmachine van het zelfde merk kopen en voor beide machines de zelfde linialen gebruiken?
6. ook niet onbelangrijk, is het frezen te doen door iemand die dit nog nooit gedaan heeft ? ik bedoel qua moeilijkheidsgraad.

met vriendelijke groet,
Gerard
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
1. Zelf zou ik de Bosch GMF 1600 CE nemen, met de FSN OFA kun je die op de rails van de GKT 55 GCE gebruiken. Maar er passen vrij veel merken en modellen op de FSN OFA, dus je kunt ook naar andere machines kijken. De Bosch GKT 55 GCE wordt door Mafell gebouwd, maar mist bepaalde dingen (voorrits functie, snelwissel) om de prijs te drukken. Ik moet zeggen dat ik die niet mis.
2. Ja, met een goede frees gaat dat zonder problemen.
3. Iedere goede kantenfrees met onderlager volstaat.
4. De levensduur hangt af van het materiaal en de kwaliteit van de frees, dat is zonder proef niet zomaar vast te stellen.
5. De machines hoeven niet van hetzelfde merk te zijn, wel zou ik zorgen dat het op elkaar past.
6. Zeker, kantenfrezen is vrij makkelijk doordat je een onderlager hebt voor de geleiding. Zorg wel dat de machine voldoende steun heeft, want als hij kantelt ben je gelijk klaar.
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Beste Leon,

dank voor je reactie.
Gezien ik ook nog in de wanden van de camper moet gaan zagen (deuren etc.) denk ik dat een invalzaag met voorrits functie voor mij noodzakelijk is (de wanden bestaan uit GFK, glassfiber). Hierbij is het niet mogelijk om later de zaagsnede scherp te frezen. Dus ik denk dat de Mafell of Makita invalzaag mijn keus zal zijn. De Makita is prijstechnisch heel leuk.
Kan ik de Bosch GMF 1600 CE ook op de linialen van Makita of Mafell gebruiken ?
Misschien komt het dom over, maar wat is "de FSN OFA" ?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Ik denk dat de voorritsfunctie overschat wordt. De Bosch geeft al een prima afwerking. En een glasfiber rand moet je altijd afwerken.
Aangezien Mafell de Bosch maakt, passen de linialen van Bosch en Mafell onderling. De FSN OFA is de bevestigingsplaat voor de freesmachine op de linialen. Je vind deze in bijv. de FSN OFA 32 KIT 800 Professional.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik denk dat de 1600 voor normaal gebruik overkill is. Makita maakt ook een mooi freesje voor niet al teveel geld, de Makita RT0700CX2J. Daar kan je ook alles mee wat je wilt en die is een stuk goedkoper. Verder kan je ook nog naar een Festool OF1010 set kijken, daar zit dan een liniaal bij. Combineer dat met een Festool of Makita invalzaag en je kan heel veel kanten op.
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Okay, zoals ik nu begrijp is het als volgt:

Om de platen te zagen schaf ik een Makita SP6000J1 aan, heb deze gezien als set met twee linialen,
als uitbreiding bestel ik er 1 of 2 ? liniaalklemmen bij, zo ook twee zaagbladen (vlak-daktand vanaf 48T).
Vervolgens neem ik ook de Makita RT0700CX3J wat als omschrijving geeft: Trimmer-Bovenfrees en kantenfrees.
Welke type freesjes moet ik extra bestellen om :
a. kantband overtollig te verwijderen
b. scherpe zaaghoeken (komen slechts een paar voor) ietsje af te ronden.
Deze frees kan ik gebruiken icm de linialen van de invalzaag?

Zijn er nog zaken (handige hulpmiddelen) die ik vergeten ben ?
Ik moet het morgen bestellen omdat ik volgende week weer een transport met voorraad vanaf Nederland naar Roemenie heb en ik wil direct alles hier hebben zodat ik niet hier naar gereedschap moet gaan zoeken, want dat is een ramp hier.
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Ivm drukte niet eerder tijd gehad om het resultaat te vermelden, lijkt mij niet meer dan normaal dat ik na zoveel tips en adviezen minimaal vertel wat er uiteindelijk aangeschaft is :)

Gisteren heb ik bij Toolnation het volgende aangeschaft:
Mafell MT55 invalzaag met liniaal
extra CMT blad
Festool OF 1010 EBQ-set frees.
Geleiderrail 1400 extra
Verbindingsstukken
Liniaalklemmen
De Mafell kan ik ook gebruiken op de geleiders van Festool, dus voor zaagwerk tot 160 gebruik ik de Mafell liniaal, langere zaagwerk gebruik ik de 2 festool geleiders aan elkaar gekoppeld.
Vervolgens de bestelling afgerond met een De Walt Multitool set.

Als het goed is heb ik het eind volgende week in huis, ben heel erg benieuwd.

Nogmaals allemaal hartelijke dank voor jullie input.

Indien er interresse is zal ik tijdens het bouwen van de expeditie-truck hier foto's en info plaatsen (verwacht over 4 weken te starten).

Met vriendelijke groet,
Gerard
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.