Populierentriplex met HPL

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Beste mensen,

ik wil een interieur maken in mijn expeditie-truck. Hiervoor heb ik meubelplaten besteld, populierentriplex met beide zijde HPL geplakt.

Nu heb ik een aantal vragen:

1. met welk soort machine kan ik het beste zagen ? (het zijn allemaal rechte zaagsnede).

2. hoe kan ik voorkomen dat de HPL toplaag gaat rafelen ?

met vriendelijke groet,
Gerard
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Platenzaag maar om die voor deze klus aan te schaffen?
Invalzaag met een lineaal

Om rafelen te voorkomen lukt het ook wel om eerst schilderstape op de geplande zaagsnede de plakken. Aan de kant waar de zaag uit de plaat komt.

De goedkoopste oplossing:
Het kan ook met een "gewone" cirkelzaag waarbij je dan wel blad moet monteren dat geschikt is voor hpl zagen. Je klemt dan een rechte plank op de juiste afstand van de zaagsnede. De linkerkant van de zool van je handcirkelzaag laat je dan langs de plank leiden.

Vast wel mensen met beter ideeen, maar dit is een begin. Waarschijnlijk heeft timmerman koos op youtube ook wel een goedkope oplossing
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Beste Rinus,

dank voor je tips.

bij aanschaf van een "gewone cirkelzaag" waar moet ik op letten ? toerental ? merk ?

wat voor type zaagblad moet ik aanschaffen ?



groeten,
Gerard
 
Laatst bewerkt:

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Dank voor de tip.

Maar ik lees ook iets over voorritsen ?
Dit om het versplinteren van de zaagsnede in de HPL plaat te voorkomen ?
Als er geen voorrits op zit kan ik dit dan oplossen door vanuit tegengestelde richting eerst op 1 mm diepte een zaagsnede te maken?

misschien komt dit dom over, heb nog nooit met dit gewerkt.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Als je een goede scherpe zaag in je zaagmachine hebt en je zaagt langs een liniaal is meestal één kant rafelvrij (bij een cirkelzaag de onderkant, bij een zaagtafel de bovenkant) Als je de gerafelde kant uit het zicht werkt heb je geen probleem ;) Verder is een vlaktand- daktand zaagblad prettig bij het zagen in met HPL bekleed materiaal, maar zelfs dan heb je nog wat rafel. Een zaagtafel met voorritser is het beste, mja, kost een paar centen.

Overigens zaag ik kleinere stukken ook op de lintzaag, waarbij ik een keurige zaagsnede krijg met bijna geen rafels. Wel een goed scherp lint gebruiken en bedenken dat dit naar een flink aantal meters HPL lekker bot is geworden.

Mooie truck trouwens! Succes!!

Groets, Rob.

Ik lees net je post hierboven: een voorritser tref je aan op formaatzagen. Het zaagblad steekt net iets boven het tafelblad uit en trekt (als een en ander tenminste goed is afgesteld) een spoor door de onderkant van je materiaal waardoor de eigenlijke zaagsnede niet meer rafelt. Nogmaals, dure grap, zelfs gebruikt zijn die machines aan de prijzige kant. Als je uit de hand wil gaan voorritsen is dat een kwestie van HEEL precies meten! De rits moet precies onder de uiteindelijke zaagsnede liggen, anders raak je van de wal in de sloot. Iets afwijking en het rafelt nog veel meer dan zonder rits.

Trouwens, als je het probleem helemaal wil voorkomen kan je natuurlijk ook je HPL platen in een frame verwerken (paneeltjes maken), dan zie je geen zijkanten en het smoelt ook nog aardig.
 
Laatst bewerkt:

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Rob, dank voor de heldere uitleg, echter heb ik nog een vraagje. :eek:

Ik las hier op het forum over de Mafell MT55 cc, zou deze geschikt zijn om HPL te zagen zonder rafelen ?
Hier zit een voorritsfunctie op.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De Mafell MT55cc ken ik niet, even opgezocht, het zou goed kunnen werken denk ik. Als Mafell iets beweerd, dan is het ook zo! Ze hebben een naam hoog te houden. Dat doen ze overigens met de prijzen ook..... Dreuh....

Er zwerven hier op 't forum vast wel mensen rond die meer kunnen vertellen over die zaag, neem anders contact op met Sander van gereedschappro.nl, die weet er zeker meer over!
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Aan een frame heb ik gedacht, echter wil ik het interieur strak hebben en dan moet ik alle paneeltjes rondom in een frame gaan zetten, ben bang dat daar wat extra uren .... dagen ...... uhh weken in ga zitten.
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
neem anders contact op met Sander van gereedschappro.nl, die weet er zeker meer over!

zal ik zeker even doen.

ik heb gezien dat het machientje stevig geprijsd is, maar de platen heb ik in Nederland besteld, moet per transport naar Roemenie gebracht worden dus dat kost ook iets meer dan wat MDF platen, als zo'n machientje aan een mooi resultaat bijdraagt dan is dat naar mijn idee geen foute investering.

misschien zijn er nog andere oplossingen ?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Geen enkele handcirkelzaag kan garantie geven dat er niets splintert. Je kan ook met een scherp mes de lijnen eerst insnijden en daarna zagen. Met tape gaat het soms ook. Tape is sneller dan snijden. Gewoon even proberen op een rest stukje. Naast de maffel heb je ook nog de festool ts 55 en vele andere. Het juiste zaagblad en vlijmscherp is het belangrijkst.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Dag Gerard,

Ik gebruik dat hout ook al een tijdje. Zorg dat de zaag scherp is dan gaat het redelijk goed.

Dat de zaag ook schoon moet zijn wordt volgens mij wel eens vergeten. Die viezigheid achter de snijkant (hars en misschien lak- en verfresten) moet weg. Ik doe dat met ovenreiniger (even laten inweken) en steken met een stukje hardhout. 't Is ff een klusje, maar je hebt er plezier van. Laten slijpen is duur en ik leerde van een slijper dat dat schoonmaken soms het belangrijkste is wat hij doet met een zaag. (Sipke is nu met pensioen, maar ik ben dat niet vergeten!).

Verder een zaag met veel tandjes. Niet een stukje boven het materiaal uit laten komen maar zo hoog mogelijk er boven is mijn ervaring (in plaatmateriaal).

Ik zaag op een Hammer zaagtafel. Tegen de aanslag bevestig ik een plankje dat voorkomt dat er aan het eind van de zaagsnede iets uitbreekt.

Aan de onderkant heb ik het meest last van een rand met uitgebroken stukjes Toplaat/HPL. Ik gebruik een 'zero-clearance' in de machine maar die slijt snel uit doordat het zaagblad bij het starten en stoppen (remmen) wat zwabbert door het geweld.

Ik heb ook een Festool invalzaag met een lineaal, maar geen ervaring met het netjes zagen van HPL/Populier. Kwestie ook van proberen.
Ik heb ontdekt dat je de anti-splinter strip kunt lostrekken en een stukje verderop weer kunt vastplakken (meerdere keren). Als het nodig is kun je de strip dus heel gemakkelijk opnieuw 'op maat' zagen. Spaart kosten en het werkt snel.

Als je er een tijdje mee werkt, ontdek je wanneer en aan welke kant je de meeste 'schade' hebt van het zagen. Met wat handigheid kun je het zo aanpakken dat de meest beschadigde kant ergens achter valt of wordt afgedekt door iets anders.

Succes,

André
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Rob, dank voor de heldere uitleg, echter heb ik nog een vraagje. :eek:

Ik las hier op het forum over de Mafell MT55 cc, zou deze geschikt zijn om HPL te zagen zonder rafelen ?
Hier zit een voorritsfunctie op.

Ik hoor veel goeds over de machine, maar daar betaal je dan ook goed voor. De Makita, DeWalt en Festool doen dit ook en zijn gunstiger qua prijs. Het kan zijn dat je bij deze eerst op 2/3 of 5mm moet zagen en dan door, maar voor een €200,- verschil zou me dat de moeite wel waard zijn. De Makita heeft overigens ook een voorritsfunctie. Onthoudt wel, 2x zagen moet je altijd met voorritsen.

Mijn ervaring met zagen met een liniaal is dat het aan de kant van de liniaal eigenlijk altijd zo goed als splintervrij is. Ik denk dat wanneer je met tape aan de slag gaat het ook helpt om een mooiere zaagsnede te krijgen. En sowieso eerst proefzagen om te zien hoe het zich houdt.

Oh, zorg dat je offerstuk (een plaat of stukken plaat die stuk mogen) onder je materiaal hebt liggen zodat de onderkant ook netjes blijft en niet uitbreekt. Bijvoorbeeld een 15mm plaat multiplex of stukken die je verzaagt hebt. Dat doet ook wonderen! :)
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Net even het filmpje op gereedschappro.nl over die Mafell gekeken, wat een wereldzaag is dat zeg! Had ik even gemist. Boel geld, dat wel, maar dan heb je ook wel wat. Ik ga eens aandachtig in de portemonnee kijken.... ;)
 

Gerard Exis

Actieve deelnemer
28 apr 2016
66
1
Roemenie
www.exis.ro
Heren, kijk dat is een forum waar ik wat mee kan , super !!

hetgeen wat ik nu begrijp is het volgende:
Met een invalzaag zal de zaagsnede aan "de bovenkant" splinteren (waar het zaagblad dus het hout in gaat).
Dit is voor een deel op te vangen door een plakband over de zaagsnede te plakken, een zero-clearance zaagblad te gebruiken.
Maar als ik nu op de zaagsnede een stukje hout leg, zodat de HPL laag niet meer de bovenste laag is ? of laat die zaag zich niet foppen ;)

Zaagblad is belangrijk zoveel mogelijk tanden,rond de 80 ? welk type vertanding ?

Pfft, mot het Nederlands timmermansgilde wel hoog houden hier in Roemenie :cool:
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Er zijn diverse merken en vertandingen geschikt voor het zagen van hpl. Van 48 tot 80 tanden.
Dat splinteren valt reuze mee, met een scherp zaagblad. Op 3 meter 2 0f 3 bijna onzichtbare stukjes of niks.
E.e.a. is afhankelijk van de kwaliteit van het hpl.
Het kan met een cirkelzaag als met een invalzaag, zolang het zaagblad maar geschikt is.
Plankband is echt overbodig.
Het voordeel van een invalzaag met liniaal is de liniaal waar het over glijd.
Je kan ook grof met een zaag de maat nemen en daarna met een bovenfrees langs een plank de juiste maat frezen. Wat omslachtig, maar wel strak.
Die eventuele splintering is op zich niet erg als het geen zichtkant is. E.e.a. kan in de uitvoering verdoezeld worden.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik gebruik deze voor multiplex met HPL beplakt: https://www.ecotools.nl/zaagbladen-vlak-daktand/

Voor zijn geld een goed blad. Ik ben met iemand een camper aan het inbouwen en heb daarvoor 6mm Okoume met tweezijdig HPL gekocht. Dat doet het goed onder dit blad. Af en toe een chipje aan de onderkant, bovenkant perfect.

Met een invalzaag zal de zaagsnede aan "de bovenkant" splinteren (waar het zaagblad dus het hout in gaat).

Nee, daar komt de zaag juist uit het hout, bij een cirkelzaag :)

Groets, Rob.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Heren, kijk dat is een forum waar ik wat mee kan , super !!
...

Met een invalzaag zal de zaagsnede aan "de bovenkant" splinteren (waar het zaagblad dus het hout in gaat).
Dit is voor een deel op te vangen door een plakband over de zaagsnede te plakken, een zero-clearance zaagblad te gebruiken.
Maar als ik nu op de zaagsnede een stukje hout leg, zodat de HPL laag niet meer de bovenste laag is ? of laat die zaag zich niet foppen ;)

...

Als je met een liniaal zaagt die voorzien is van een splinterstrip en op de zaag een splinterstrip hebt zitten (de Festool kan dit iig), dan zaag je aan beide zijden splintervrij. Mits uiteraard er een goed en scherp zaagblad in zit. En als je onder de zaagsnede ook nog offer materiaal hebt (ik kan echt geen beter woord verzinnen :cool:) waar het te zagen materiaal strak op ligt, dan heb je beide zijden splintervrij. :)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Op een zaagtafel werkt offermateriaal (mooi woord voor een afvalstripje MDF :p) onder hpl wel degelijk. In het uiterste geval met dun dubbelzijdig tape vastplakken, als je een stukje met HPL beplakt multiplex moet zagen met een matig zaagblad op een zaagtafel is dit de truc om toe te passen. Voor grote klussen is een nieuw zaagblad (althans in uren gerekend) veel goedkoper :D

Toepassen van offermateriaal bij gebruik van een cirkelzaag werkt veel minder goed, het zaagblad slaat het offermateriaal dan omhoog waardoor er toch rafel ontstaat. Althans, dat is mijn ervaring.

Groets, Rob.

PS: kan iemand trouwens dit verklaren: ik heb jaren geleden sandwichpanelen verzaagd, high density foam met aan twee kanten hpl van 0.8 mm. Geen enkele last van rafel, zowel aan de bovenkant als aan de onderkant een perfect rechte snede met een gewoon (ik meen 48 tands / 350 mm) zaagblad. Met hetzelfde blad trespa of beplakt multiplex zagen was een drama, alleen maar dikke rafel. Zal vast te maken hebben met het relatief zachte kernmateriaal, maar ik ben wel nieuwsgierig naar het mechanisme wat daar dan achter zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.