Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 49

Populierentriplex met HPL

Beste mensen,

ik wil een interieur maken in mijn expeditie-truck. Hiervoor heb ik meubelplaten besteld, populierentriplex met beide zijde HPL geplakt.

Nu heb ik een aantal vragen:

1. met welk soort machine kan ik het beste zagen ? (het zijn allemaal rechte zaagsnede).

2. hoe kan ik voorkomen dat de HPL toplaag gaat rafelen ?

met vriendelijke groet,
    Gerard

Platenzaag maar om die voor deze klus aan te schaffen?
    Invalzaag met een lineaal

Om rafelen te voorkomen lukt het ook wel om eerst schilderstape op de geplande zaagsnede de plakken. Aan de kant waar de zaag uit de plaat komt.

De goedkoopste oplossing:
    Het kan ook met een "gewone" cirkelzaag waarbij je dan wel blad moet monteren dat geschikt is voor hpl zagen. Je klemt dan een rechte plank op de juiste afstand van de zaagsnede. De linkerkant van de zool van je handcirkelzaag laat je dan langs de plank leiden.

Vast wel mensen met beter ideeen, maar dit is een begin. Waarschijnlijk heeft timmerman koos op youtube ook wel een goedkope oplossing

Beste Rinus,

dank voor je tips.

bij aanschaf van een "gewone cirkelzaag" waar moet ik op letten ? toerental ? merk ?

wat voor type zaagblad moet ik aanschaffen ?

groeten,
    Gerard
    Laatst gewijzigd door Gerard Exis; 29-04-16 om 17:05.

Ik zou naar de invalzaag CS55 van Scheppach kijken die is redelijk geprijsd en geeft je toch net ff de handigheid, met 2 x 1400mm rails erbij ben je in NL 260 list kwijt.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Dank voor de tip.

Maar ik lees ook iets over voorritsen ?
    Dit om het versplinteren van de zaagsnede in de HPL plaat te voorkomen ?
    Als er geen voorrits op zit kan ik dit dan oplossen door vanuit tegengestelde richting eerst op 1 mm diepte een zaagsnede te maken?

misschien komt dit dom over, heb nog nooit met dit gewerkt.

Als je een goede scherpe zaag in je zaagmachine hebt en je zaagt langs een liniaal is meestal één kant rafelvrij (bij een cirkelzaag de onderkant, bij een zaagtafel de bovenkant) Als je de gerafelde kant uit het zicht werkt heb je geen probleem Verder is een vlaktand- daktand zaagblad prettig bij het zagen in met HPL bekleed materiaal, maar zelfs dan heb je nog wat rafel. Een zaagtafel met voorritser is het beste, mja, kost een paar centen.

Overigens zaag ik kleinere stukken ook op de lintzaag, waarbij ik een keurige zaagsnede krijg met bijna geen rafels. Wel een goed scherp lint gebruiken en bedenken dat dit naar een flink aantal meters HPL lekker bot is geworden.

Mooie truck trouwens! Succes!!

Groets, Rob.

Ik lees net je post hierboven: een voorritser tref je aan op formaatzagen. Het zaagblad steekt net iets boven het tafelblad uit en trekt (als een en ander tenminste goed is afgesteld) een spoor door de onderkant van je materiaal waardoor de eigenlijke zaagsnede niet meer rafelt. Nogmaals, dure grap, zelfs gebruikt zijn die machines aan de prijzige kant. Als je uit de hand wil gaan voorritsen is dat een kwestie van HEEL precies meten! De rits moet precies onder de uiteindelijke zaagsnede liggen, anders raak je van de wal in de sloot. Iets afwijking en het rafelt nog veel meer dan zonder rits.

Trouwens, als je het probleem helemaal wil voorkomen kan je natuurlijk ook je HPL platen in een frame verwerken (paneeltjes maken), dan zie je geen zijkanten en het smoelt ook nog aardig.
    Laatst gewijzigd door Heckemann; 29-04-16 om 18:46. Reden: Aanvulling.
    "I may be left handed but I am always right"

Rob, dank voor de heldere uitleg, echter heb ik nog een vraagje.

Ik las hier op het forum over de Mafell MT55 cc, zou deze geschikt zijn om HPL te zagen zonder rafelen ?
    Hier zit een voorritsfunctie op.

De Mafell MT55cc ken ik niet, even opgezocht, het zou goed kunnen werken denk ik. Als Mafell iets beweerd, dan is het ook zo! Ze hebben een naam hoog te houden. Dat doen ze overigens met de prijzen ook..... Dreuh....

Er zwerven hier op 't forum vast wel mensen rond die meer kunnen vertellen over die zaag, neem anders contact op met Sander van gereedschappro.nl, die weet er zeker meer over!
    "I may be left handed but I am always right"

Aan een frame heb ik gedacht, echter wil ik het interieur strak hebben en dan moet ik alle paneeltjes rondom in een frame gaan zetten, ben bang dat daar wat extra uren .... dagen ...... uhh weken in ga zitten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heckemann Bekijk Berichten
    neem anders contact op met Sander van gereedschappro.nl, die weet er zeker meer over!
    zal ik zeker even doen.

ik heb gezien dat het machientje stevig geprijsd is, maar de platen heb ik in Nederland besteld, moet per transport naar Roemenie gebracht worden dus dat kost ook iets meer dan wat MDF platen, als zo'n machientje aan een mooi resultaat bijdraagt dan is dat naar mijn idee geen foute investering.

misschien zijn er nog andere oplossingen ?

Forum Rechten