Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

welk plaatmateriaal buiten ondergronds te gebruiken?

Goedenavond,

Bestaat er ook een 'waterbestendig' plaatmateriaal voor een ondergrondse toepassing buiten?
    Ik wil de wanden van mij nieuw te bouwen koi-vijver zo glad mogelijk maken.
    Ik begreep dat betonplex hier niet geschikt voor is... suggesties?

alvast bedankt,

Léon

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Re: welk plaatmateriaal buiten ondergronds te gebruiken?

volkern

Voor zover het niet mag wegrotten zou ik piepschuim gebruiken.
    Geeft een zachte afwerking, blijft wel een tijdje bestaan en als je je kuil mooi egaal uitgraaft zou het niet mogen breken. (eventueel nog vezeldoek gebruiken om het toch wat te verzachten)

hallo tomasolaerts,

Piepschuim komt zeker aan de binnenkant, maar die houdt de gronddruk niet tegen, vandaar dat ik iets hards erachter nodig heb. Een soort bak, maar dan ondergronds.

bedankt Hubert,

Wat zijn de eigenschappen van Volkern?
    of waar kan ik 't vinden, ik kan er weinig vinden via google?

gr. Léon

Koi-vijvers worden vaak met Betonplex gemaakt.
    Heb je in veel verschillende kwaliteiten, Kijk maar eens bij een (bouw)houthandel in de buurt (niet naar een gamma of Karwei gaan)meer iets als de Stiho of Jongeneel of zo.
    Kopse kanten kun je dicht zetten met een kopse sealer (ook daar te verkrijgen).

Eigenlijk is geen enkel houtachtig plaatmateriaal te adviseren bij grondcontact. Ook met dichtzetten van kopse kanten heb je geen enkele garantie. Volgens de voorschriften moeten de platen ventilerend worden aangebracht zodat ze kunnen drogen en dat is in de grond gewoon niet mogelijk. Niet doen dus!

Volkern lijkt me de beste optie, lekker stootvast en rot absoluut niet. Een alternatief zou cempanel o.d. kunnen zijn, maar dat is wel veel kwetsbaarder voor mechanische beschadiging. Gewoon even op Marktplaats kijken naar een restpartijtje Trespa is misschien geen slecht idee.

Gr, Emiel

Leon kijk maar eens hier voor info over volkern, word ook wel trespa of ki-kern genoemd, maar dat zijn merk namen, het is prima te verlijmen met speciale lijm.

http://www.fetimprofessional.nl/ki-kern.htm
    http://www.koningsblaauw.nl/upload/file ... 5B1%5D.pdf
    http://www.hetanker.tv/constructiehout/ ... -kern.html

http://www.trespa.com/nl/

Waarom gebruik je geen beton of metselwerk als basis? De binnenkant kan je dan nog afwerken zoals je wil.
    Voor de prijs van volkern kan je aardig wat stenen en cement kopen.
    Ik weet trouwens niet of de lijmvoeg van volkern voldoende sterk is om de druk van het water te weerstaan.

Hallo,

Ik heb samen met men oom een 2 tal koi vijvers gemaakt waarbij wij iedere keer nog betonplex met veel succes gebruikt hebben

de eerste vijver was 2,5 m bij 1,5 m en maar 1,1 m diep
    we hebben de kuil daarvoor in de klei uit gegrave (wel iets ruim) zodat de betonplex platen voor de zijkanten er makkelijk in konden, na de vloer geegaliseerd te hebben we er een dik vijverdoek in geplaatst.waarna we de bak rustig lieten vollopen en aan de buitekant van de bak witzant hebben laten zakken om de overige ruimte op te vullen (wat terwijl de bak volliep rustigaan vol liep werd aangestampt. Echter is hij na 5 of 6 jaar verhuist waarbij de vijver er voor de nieuwe bewoners er weer uit moest, waarbij de bak er zij het wat modderig nog goed uit kwam

vervolgens hebben we bij zijn nieuwe huis ook een vijver aan gelegt. Deze lag ook in de klei en was op de zelfde manier gebouwd op wat hoek / rand verstevegingen na, dit is uit voor zorg gedaan omdat de vijver hier ietwat groter werd ( een krappe 4 m bij 3,5 m bij 1,5 m onder de grond en bovende grond nog eens een rand van 25 cm.

deze vijver ligt er inmiddels ook al 2 jaar zonder problemen

kijkend naar mijn eigen ervaringen moet ik zeggen dat betonplex wel degenlijk goed zijn werk doet en daarbij ook nog eens stukke goedkoper is dan volkern

met vriendelijke groet,
    Woody / Gert-jan

Forum Rechten