veeneik gezaagd

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
beste houtliefhebbers,

Ik ben een tijdje terug in het bezit gekomen van een veeneik, van zo'n 5.5 meter lang, en loopt van 30 naar 50 cm diameter. ik zaag zelf planken met de kettingzaag maar ik ben meer ingesteld op grote bomen, en omdat er nog wel eens wat zand en rommel aan zulke stammen wil zitten heb ik hem laten zagen bij een zagerij. dit heeft ook als voordeel dat de zaagsnede veel dunner is. het zaaglint was er niet heel blij mee, maar we hebben hem niet hoeven wisselen dus het viel nog mee. de donkere kleur van het hout word veroorzaakt door het ijzer in het water, dat reageert met het eikenhout.

ik heb er een 6 tal planken van gekregen van 50 mm dik, waarvan 1 wat dikker. en nog een hoop losse brokken van een worteluitloper. ik lees overal dat dit hout erg lastig te drogen is, omdat er schijnbaar een soort bacterie ondergrond is die de celstructuur van het hout aantast. dit is ook wel te zien aan de buitenkant van de stam, dit lijkt net verkoold. ik heb de planken ingesmeerd met verdunde houtlijm om te snel drogen te voorkomen. tips over het drogen van dit hout zijn welkom!

ik heb me laten vertellen dat deze stam vermoedelijk ondergrond is gekomen tijdens de sint-elizabethvloed van 1421, maar er worden ook veeneiken gevonden van voor Christus dus ik ga nog een plakje opsturen naar de stichting Ring om het te laten dateren.


GOPR1356.jpg

GOPR1363.jpg

GOPR1367.jpg

GOPR1373.jpg

GOPR1377.jpg

GOPR1375.jpg

IMG_20160427_171212856.jpg
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dat is gaaf! Ik hoop echt voor je dat het drogen goed gaat. Mooie planken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mooie planken hoor.
Mark, even een vraagje; je noemt het veeneik.
Vroeger bij een houthandelaar kreeg ik 'ns een stuk eiken in m'n handen wat ook helemaal zwart was, het leek wel versteend.
Had ook met water/vocht te maken voor hele lange tijd/tig jaar.
Hij noemde het steeneik, ik neem aan dat deze twee benamingen beide voor hetzelfde hout zijn?
Ik denk als je hem belt dat hij wel een goede tip voor je hebt ivm het drogen; http://www.houtateliertaxus.nl/

 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het is niet hetzelfde Willem, steeneik wordt ook wel azijnhout genoemd, als ik google op afbeelding is steeneik normaal ook veel lichter van kleur

Naar aanleiding van jouw bericht keek ik even en zag dat steeneik gewoon een boom is.
Dat is niet wat ik bedoelde, ik had het over een stuk eiken wat zoveel jaar in een vochtige omgeving had gelegen en echt zo ongeveer zwart was, net als wat je op de foto's hierboven ziet.
Het voelde ook eigenlijk niet als hout maar meer als bijna wat versteend.
Toen werd het steeneik genoemd volgens mij maar ik zal me wel vergissen het is ook al 15 jaar geleden, die houthandelaar zal het ook wel veeneik hebben genoemd.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Wat hier veeneik genoemd wordt, een eik die eeuwen of duizenden jaren in het moeras of veen gelegen heeft, heet eigenlijk moereik.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Wat hier veeneik genoemd wordt, een eik die eeuwen of duizenden jaren in het moeras of veen gelegen heeft, heet eigenlijk moereik.

moereik is ook een benaming ja. maar veeneik is een vaker gebruikte term daarom heb ik hier voor gekozen. sommigen noemen het ook mooreik. we bedoelen in elk geval hetzelfde.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Daar zitten een paar mooie stukken bij zeg! Volgens mij ook nog best duur hout ook nog als je het uberhaupt ergens kan kopen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Ik vraag me af of gewoon drogen wel de juiste manier is.
oude scheepswrakken en dergelijke worden meestal in een vloeistof geconserveerd/gestabiliseerd voordat ze gedroogd worden.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik ben nu iets aan het maken met dat zwart eik wat ik Jesus eik noemen want het boom stamt van uit ongeveer die tijd min of meer. Ik moet veel van een plank wegzagen voor wat bruikbaar hout daarom maak ik fineer van om wat verder met weinig hout te kunnen komen. Leuk dat je de moeite hebben genomen Mark vanZee om dat te zagen en drogen, het is een van mijn lieveling houtsoorten.
P1000734.jpg
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Ik ben nu iets aan het maken met dat zwart eik wat ik Jesus eik noemen want het boom stamt van uit ongeveer die tijd min of meer. Ik moet veel van een plank wegzagen voor wat bruikbaar hout daarom maak ik fineer van om wat verder met weinig hout te kunnen komen. Leuk dat je de moeite hebben genomen Mark vanZee om dat te zagen en drogen, het is een van mijn lieveling houtsoorten.


ha Ernest, leuk om te horen dat je ook met dit hout bezig bent. mogelijk komt deze stam ook uit de tijd van Jezus maar het dendrochronologisch (een hele mond vol:rolleyes:) onderzoek moet dat uitwijzen. ben benieuwd naar de uitkomst.

ik hoop dat het een beetje goed uit de droogkamer komt maar ik heb geen idee... ik denk dat hij over een week of 6 wel droog is dan zal ik wel een fototje posten van hoe erg het gescheurd en geschoteld is .. :p
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Verf je de bovenkant vanwege het vocht wat er anders in komt?

ha Capricorn, ja inderdaad heb ik de gezaagde vlakken ingesmeerd met verdunde houtlijm tegen het te snel drogen. een techniek die ik vanuit het houtdraaien van schalen vaak gebruik, dus ik dacht dat het misschien hier ook wel iets uithaalde.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik ben nu iets aan het maken met dat zwart eik wat ik Jesus eik noemen want het boom stamt van uit ongeveer die tijd min of meer. Ik moet veel van een plank wegzagen voor wat bruikbaar hout daarom maak ik fineer van om wat verder met weinig hout te kunnen komen. Leuk dat je de moeite hebben genomen Mark vanZee om dat te zagen en drogen, het is een van mijn lieveling houtsoorten.


ha Ernest, leuk om te horen dat je ook met dit hout bezig bent. mogelijk komt deze stam ook uit de tijd van Jezus maar het dendrochronologisch (een hele mond vol:rolleyes:) onderzoek moet dat uitwijzen. ben benieuwd naar de uitkomst.

ik hoop dat het een beetje goed uit de droogkamer komt maar ik heb geen idee... ik denk dat hij over een week of 6 wel droog is dan zal ik wel een fototje posten van hoe erg het gescheurd en geschoteld is .. :p
Heb jij jouw veeneik werkelijk laten onderzoeken? Waar gebeurd dat, Wageningen? Wat cost zo'n onderzoek? Goh jij gaat grondig te werk met did stuk hout. Die hout van mij is uit de Rijn gevist en ik heb iemand me laten vertellen dat het lijkt Sloveens van oorsprong.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.