Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Onderwerp: veeneik gezaagd

veeneik gezaagd

beste houtliefhebbers,

Ik ben een tijdje terug in het bezit gekomen van een veeneik, van zo'n 5.5 meter lang, en loopt van 30 naar 50 cm diameter. ik zaag zelf planken met de kettingzaag maar ik ben meer ingesteld op grote bomen, en omdat er nog wel eens wat zand en rommel aan zulke stammen wil zitten heb ik hem laten zagen bij een zagerij. dit heeft ook als voordeel dat de zaagsnede veel dunner is. het zaaglint was er niet heel blij mee, maar we hebben hem niet hoeven wisselen dus het viel nog mee. de donkere kleur van het hout word veroorzaakt door het ijzer in het water, dat reageert met het eikenhout.

ik heb er een 6 tal planken van gekregen van 50 mm dik, waarvan 1 wat dikker. en nog een hoop losse brokken van een worteluitloper. ik lees overal dat dit hout erg lastig te drogen is, omdat er schijnbaar een soort bacterie ondergrond is die de celstructuur van het hout aantast. dit is ook wel te zien aan de buitenkant van de stam, dit lijkt net verkoold. ik heb de planken ingesmeerd met verdunde houtlijm om te snel drogen te voorkomen. tips over het drogen van dit hout zijn welkom!

ik heb me laten vertellen dat deze stam vermoedelijk ondergrond is gekomen tijdens de sint-elizabethvloed van 1421, maar er worden ook veeneiken gevonden van voor Christus dus ik ga nog een plakje opsturen naar de stichting Ring om het te laten dateren.

GOPR1356.jpg

GOPR1363.jpg

GOPR1367.jpg

GOPR1373.jpg

GOPR1377.jpg

GOPR1375.jpg

IMG_20160427_171212856.jpg
    Laatst gewijzigd door markvanzee; 27-04-16 om 20:21. Reden: toevoeging

Dat is gaaf! Ik hoop echt voor je dat het drogen goed gaat. Mooie planken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Wat een bijzondere stam! Super gaaf

So... Das echt mooi man! Heb je al een bestemming voor dat hout?

Groets, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Mooie planken hoor.
    Mark, even een vraagje; je noemt het veeneik.
    Vroeger bij een houthandelaar kreeg ik 'ns een stuk eiken in m'n handen wat ook helemaal zwart was, het leek wel versteend.
    Had ook met water/vocht te maken voor hele lange tijd/tig jaar.
    Hij noemde het steeneik, ik neem aan dat deze twee benamingen beide voor hetzelfde hout zijn?
    Ik denk als je hem belt dat hij wel een goede tip voor je hebt ivm het drogen; http://www.houtateliertaxus.nl/

Laatst gewijzigd door willem1958; 27-04-16 om 23:20.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willem1958;193694...
    Vroeger bij een houthandelaar kreeg ik 'ns een stuk eiken in m'n handen wat ook helemaal zwart was, het leek wel versteend.
    Had ook met water/vocht te maken voor hele lange tijd/tig jaar.
    Hij noemde het steeneik, ik neem aan dat deze twee benamingen beide voor hetzelfde hout zijn?
    [URL="http://www.houtateliertaxus.nl/"
    http://www.houtateliertaxus.nl/
    [/URL]
    Het is niet hetzelfde Willem, steeneik wordt ook wel azijnhout genoemd, als ik google op afbeelding is steeneik normaal ook veel lichter van kleur

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coko Bekijk Berichten
    Het is niet hetzelfde Willem, steeneik wordt ook wel azijnhout genoemd, als ik google op afbeelding is steeneik normaal ook veel lichter van kleur
    Naar aanleiding van jouw bericht keek ik even en zag dat steeneik gewoon een boom is.
    Dat is niet wat ik bedoelde, ik had het over een stuk eiken wat zoveel jaar in een vochtige omgeving had gelegen en echt zo ongeveer zwart was, net als wat je op de foto's hierboven ziet.
    Het voelde ook eigenlijk niet als hout maar meer als bijna wat versteend.
    Toen werd het steeneik genoemd volgens mij maar ik zal me wel vergissen het is ook al 15 jaar geleden, die houthandelaar zal het ook wel veeneik hebben genoemd.

Wat hier veeneik genoemd wordt, een eik die eeuwen of duizenden jaren in het moeras of veen gelegen heeft, heet eigenlijk moereik.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door O Peatey Bekijk Berichten
    Wat hier veeneik genoemd wordt, een eik die eeuwen of duizenden jaren in het moeras of veen gelegen heeft, heet eigenlijk moereik.
    moereik is ook een benaming ja. maar veeneik is een vaker gebruikte term daarom heb ik hier voor gekozen. sommigen noemen het ook mooreik. we bedoelen in elk geval hetzelfde.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heckemann Bekijk Berichten
    So... Das echt mooi man! Heb je al een bestemming voor dat hout?

Groets, Rob.
    Ha Rob,

Waarschijnlijk het grootste deel verkopen en wellicht een wandplank voor mezelf. Maar eerst maar eens drogen.

Forum Rechten