Merk bankschroef/spindel?

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Hallo allemaal,

Sorry maar lukte me niet dit bericht op juiste plek te plaatsen. Ik ga een eigen werkbank maken. Daar moeten natuurlijk bankschroeven in. Nou heb ik er een gezien waar het volgende op staat: GBE 146-156 made in Germany. Het is er een met twee gedraaide spindels. Aan een van de spindels zit dan de "stok". Ik kan deze versie en dit merk nergens vinden.

Weet iemand van jullie welk merk dit is? En of het nog verkrijgbaar is.
 

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Dank. Misschien wel. Alleen nooit gedacht dat er een ketting in zou zitten. Dit zijn wat eigen foto's die ik van de schroef heb gemaakt.

image.jpgimage.jpg
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat is een hele andere. Het lijkt wel of de naam op het wringstok stuk staat. Waar heeft is de foto gemaakt?
 

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Dank. Ketting wel logisch, anders kan de schroef natuurlijk niet tegelijk/gelijkmatig draaien. Vervolgvraag: is zo'n type beter dan met één schroefdraad?

Bijvoorbeeld deze: image.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Vervolgvraag: is zo'n type beter dan met één schroefdraad?

Ja, dat vind ik wel. Ik heb twee schroeven met een enkel draadeind in mijn werkbank en heb spijt dat ik niet meer geld uitgegeven heb voor een dubbele draad met ketting. Een enkele heeft de neiging scheef te trekken als je eenzijdig klemt terwijl de uitvoeringen met dubbele draad en ketting veel "rechter" klemmen, over de breedte van de schroef waardoor (vooral korte) stukken beter geklemd kunnen worden.

Ik heb schroeven van York, op zich een prima merk, maar het scheeftrekken wordt met de dag een grotere ergernis. Binnenkort ga ik ze waarschijnlijk vervangen door een versie die op twee draadeinden klemt, dus met ketting. Als alternatief overweeg ik nog om alleen de kopse bankschroef te vervangen door een kettingmodel en de zijdelingse door een model zoals dit, die beter bruikbaar zijn voor een metalen stripje als het zo uitkomt.

vice.jpg

De kettingbankschroef die ik wil aanschaffen is deze, van Veritas:

veritas vice.jpg



Succes!!

Groets, Rob.
 
Laatst bewerkt:

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
@bobmartin, foto gemaakt bij meubelmakerij. kan daar nog wel eens vragen welk merk het is

@fantic, dank. heb nog ff zitten surfen op moxon vise. Mooie dingen gezien. Het wordt er niet makkelijker op ;) Sta nu aan begin van maken werkbank, dus wil/moet nu keuze maken. Wilde eerst een gewone voortang van 30/40 cm breed, maar denk nu aan leg vise. Lijkt me handiger bij het klemmen van grotere panelen.

@heckemann, dank voor het heldere verhaal en de duidelijke nadelen van enkel schroefdraad. Heb die veritas ook al eens overwogen. Zit op de werkbank die ik ongeveer wil namaken (die uit Holzwerken, maar dan eenvoudiger). Was daar weer van afgestapt omdat die op kopse kant van bank zit en je werk dan altijd op de rand van je bank ligt.

Hmmm... toch nog maar even verder kijken naar voor- en nadelen van de verschillende klemmen. Tot nu toe dank voor de tips.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Was daar weer van afgestapt omdat die op kopse kant van bank zit en je werk dan altijd op de rand van je bank ligt.

Die Veritas schroef kan ook op de lange kant bevestigd worden, of natuurlijk aan zowel de lange als de korte kant, helemaal mooi maar kostbaar. Voor mij is de korte kant handig, ik maak veel kleine paneeltjes en klem dit op mijn werkbank tussen de kopse klem en benchdogs, een paar stoeptegels er op en wat ik eind van de middag klem is de volgende ochtend klaar.

Groets, Rob.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Da's degene die ik heb.
Grappig, die op die foto heeft ook de gaten in het klemblok voor de benchdogs net als bij mij.
Ik vind het niet geweldig moet ik zeggen.
Het voordeel van een goed merk enkele schroef vind ik dat het altijd recht inspant en dat ze soepeler lopen.
Het voordeel van zo'n Veritas is dat je grote werkstukken kan inspannen, ook voor panelen schuren op je bank is het wel handig.
Je kan ook als je de overbrenging ontgrendelt iets inspannen wat een klein beetje taps is maar da's echt een klein beetje.
Het recht inspannen op zo'n Veritas is niet waar, er zit altijd speling in de overbrenging dus je moet als je inspant altijd de andere hendel ook nog even licht aantrekken of je moet de 2 hendels tegelijk aandraaien.
En ze draaien ook niet zo soepel is mijn ervaring.
Dat komt doordat er een flink blok aanhangt zoals je ziet en door het flinke gewicht krijg je dat als je 'm wat verder opendraait dat het blok de neiging tot zakken heeft en dit werkt negatief op het soepel lopen van de spindels, er komt veel kracht op het schroefdraad te rusten.

Als ik weer een nieuwe bank zou maken zou ik waarschijnlijk een enkele schroef overwegen.

P1000687 [800x600].jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.