Stabiliseren en acryl etc.

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Wat kunnen dingen toch heerlijk knullig gaan als je iets voor het eerst doet. :)

Ff naar de buurtsuper geweest, stapel bekertjes en lepeltjes gehaald om de hars te kunnen mengen en over te kunnen gieten. Simpel beginnen, dus:
1: weegschaal pakken
2: bekertje erop
3: 50 ml hars in de beker
4: paar druppel transparant groen toevoegen
5: paar zilverglitters toevoegen voor metallic effect
6: paar druppers wit pigmentpasta om het groen te breken.
7: 1 gram verharder toevoegen (2%)

tja, klinkt simpel maar niet als halverwege je bekertje in elkaar zakt omdat de hars blijkbaar aggressief is ten opzichte van het bekertje en wint :). Nu weet ik waarom men in het filmpje kartonnen bekers gebruikte :).
En als je dan vervolgens probeert snel te werken omdat de bekers smelten, dat dan bij de laatste stap, het afwegen van 1 gram verharder, je weegschaal plots "LOW" aangeeft op het scherm en je de juiste batterijen niet op voorraad hebt :).

Ok, anderhalf staafje gevuld en maar eens kijken hoe het er uit komt. Nog even zonder de vacuumpomp, morgen een setje met de pomp.

20160430_153424.jpg
 
Laatst bewerkt:

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Polyester smelt die bekertjes een beetje ;) Ik dacht slim te zijn en epoxy te gebruiken, maar dit werd zo warm en smolt OOK het plastic bekertje, dus nu alleen nog maar papier ;)
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
ok.... Het is 1 kleur geworden, alle glitterstof is gezakt naar de bodem.

Iets langer wachten met toevoegen van dingen tot de substantie iets harder is de volgende keer zodat het geen 1 homogene massa zal worden. En ff wachten nog tot morgen, want het is nu nog iets te zacht, gewoon buigzaam zelfs.

20160430_215209.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Komt door de flitser welke aanstond :). Wilde puur even laten zien dat het gelukt was qua blank, maar niet qua kleur en dergelijke. No probs :)
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
En ook nog een 2e vraag; Je hebt dit gegoten in een pvc buisje. Op internet zag ik ook dat ze dat deden. Ik vroeg mij af of het niet makkelijker is om een blank horizontaal in een mal te gieten. Dan kun je toch beter zien hoe het er uit ziet? (aan 1 kant in ieder geval)
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Op het eerste oog niet, ziet er zeer solide uit. Echter, ik ga ze van de week een klein stukje draaien en opschuren (nog niet op een pen kit) zodra de acryl micro mesh pads binnen zijn van Vanhoutte, helaas waren die er gisteren nog niet. Met een beetje mazzel weet je dat dan morgen. Maar het lijkt erop dat ze qua ontbreken van bubbels erg strak zijn. (edit: ff een stukje doorgezaagd en ook aan de binnenkant tot nog toe geen bubbels kunnen ontdekken.

En dan de manier van gieten. Er zijn zowel voordelen aan het buisje als aan een horizontale mal. Ik neem ze even door:

Buisje:
- veel minder materiaal nodig omdat je gelijk aan bijna aan je blankmaat zit en dat vind ik erg prettig, bij een vierkante vorm gooi je veel meer weg.
- Is gelijk al rond, dus makkelijk en direct te verwerken op de draaibank.

Horizontale mal:
- Beter zicht op je uiteindelijke eindproduct
- In mal nog na te bewerken voor special effects

Ik zal beide manieren gaan gebruiken vermoed ik.

Uiteindelijk wil ik naar dit soort mallen, maar dan heb je voor elke pen kit een andere mall nodig al naar gelang van de tube welke er in zit. Deze zijn echter vrij prijzig en in NL niet te krijgen vooralsnog. Maar gezien het feit dat je minder resin gebruikt omdat je de tube er al in doet voor het gieten, en omdat je niet meer hoeft te boren en te lijmen, lijkt me dit wel geweldig. Ik denk dat ik ze zelf ga proberen te maken een keertje.
T0190.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik kom graag als bezoeker op open dagen :).

Mijn skills zijn nog zo ondermaats dat ik echt geen demo etc ga geven. Laten we zeggen dat ik theoretisch aardig onderlegd ben :).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Wimmel in het land der blinden is eenoog koning. Ik heb wel eens demo, s gezien waarvan ik dacht dat kan (ik) veel beter.
Bovendien van fouten leer je het meest.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.