Stabiliseren en acryl etc.

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Een kleine kickoff van een topic waarin we diverse zaken kunnen bespreken zoals:
Het stabiliseren van hout qua werkwijze en welke materialen
Het maken van acrylic blanks etc
Vacuum pumps

En een klein voorbeeldje van wat er mogelijk is wanneer je dit combineert:
IMG_20160426_111848.jpg

Ben benieuwd welke kant dit topic op zal gaan :).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Even terzijde. Je kan op de vacuum manier acryl "bereiden" en onder druk hiervoor zou je ook een oude snelkookpan als drukvat kunnen gebruiken.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Mooie methode is dat, op die manier haal je alle lucht uit het acryl Ik zoek even een voorbeeldje op...

Zonder vacuum pomp:

Met vacuum pomp en gecombineerd met hout (zeker weten dat je geen lucht erin hebt):

Het kan dus prima zonder pomp maar dat is puur met acryl, wil je ook kunnen stabiliseren moet je wel met een pomp aan de gang.
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ok, na een paar uur zoeken naar allerlei materialen om wellicht zelf een vacuum chamber te bouwen, dacht ik ff Ali Express checken :). En nu vind ik daar een flinke verscheidenheid aan spullen.

Is er iemand die kan inschatten of dit wat is? Ik heb nogal moeite om te bepalen of de pomp zwaar genoeg is etc. Ik zoek daar nog wel even op door maar wie weet ie er hier een goeroe aanwezig.

http://www.aliexpress.com/item/5-5-..._6&btsid=1127372e-0f4a-4fa7-81b7-f3f1a2fea56c

This listing is for a 5 gallon LAB1ST brand stainless steel vacuum chamber kit with 2.2 CFM (1L/s) 220V vacuum pump. The pump comes with a Australian/Chinese standard plug, as well as a free plug adapter for other standards (Germany, UK, Switzerland). It's in stock and ready to ship from Shanghai.

We ship the pump without pump oil, which is strictly prohibited by international air freight. You will need about 250mL vacuum pump oil.
While working with our vacuum chambers, this light-weight vacuum pump can evacuate the chamber to better than -26 inHg (-0.88 bar). Please refer to other listings if you need a stronger pump.

HTB10Jt_LXXXXXc7XVXXq6xXFXXXz.jpg

*edit: ik heb de vraag ook uitstaan op een USA forum, daar werken ze meer met dit soort dingen.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Volgens mij heb je niet heel veel vacuüm nodig. Ik dacht eens gelezen te hebben o.3 bar. Maar dat is al weer een tijdje terug. Trouwens flinke verzendkosten.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik heb inmiddels een 2e hands snelkook pan gevonden. Een handige gozer heeft voor iemand een vacuum kamer gemaakt van een snelkookpan en had onderdelen over voor een 2e. De pan heeft helaas geen glazen deksel maar de rest is in orde en dat voor maar 25 euro inclusief verzendkosten. Dus nu nog een pomp, drukmeter en een paar meter slang.

Oh, de pan is ongeveer 5 liter.

$_85.JPG
 
Laatst bewerkt:

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Wimmel, die pomp van Ali haalt diep vacuüm (0.02 mbar absoluut!!) met een klein debiet (1l/s) en is dus zeer geschikt voor dit soort werk waar sowieso geen lekverliezen zijn.

Voor houtdraaien echter totaal ongeschikt :D
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
ok, ik zie termen welke me niets zeggen :). een klein debiet?

En je zegt zeer geschikt voor dit soort werk maar niet voor houtdraaien. Je bedoeld geschikt om acrillyc blanks te maken maar niet om te stabiliseren?



Een snelle Google brengt me verder in verwarring :)

[h=1]Debiet[/h]

Debiet is een natuurkundige grootheid voor een doorstromend medium uitgedrukt als de hoeveelheid van een vloeistof of gas per tijdseenheid. De grootheid wordt toegepast in de stromingsleer, hydrologie, geografie, civiele techniek, de meet- en regeltechniek enprocestechniek. In de pomptechniek wordt vaak de term opbrengst gebruikt.
f18d9219f7aeb3858949edacd3ee7f54.png
waarbij


 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Met dit soort werk bedoel ik het gebruik van een vacuüm kamer, dus ook stabiliseren kan zonder meer.

Met houtdraaien bedoel ik spannen met vacuüm om schalen afdraaien.

Debiet = volumestroom = de hoeveelheid aangezogen lucht per tijdseenheid
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Top, heel erg bedankt. Ik had even compleet niet nagedacht over spannen met vacuum. Ik zit denk ik te diep in deze materie vandaag :). Typisch gevalletje tunnelvisie.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik kan mogelijk van iemand een glazen laboratorium vacuümpot overnemen voor stabiliseerwerk. Mogelijk ga ik daarvoor een pomp van een koelkast of vriezer gebruiken.
Heel vroeger toen ik nog aan vliegtuigmodelbouw deed (zwevers) maakten we vleugels uit roofmate die we bekleden met balsa of fineer dat vervolgens weer bekleed werd met heel dun glasweefsel en epoxyhars.
Hiervoor gebruikten we lange plastic zakken en een koelkastmotor om deze vacuüm te zuigen.
Ik denk dat dit vacuüm genoeg is voor stabilisatie.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Er staat ergens op het forum ook een compleet verslag over een vacuumchuck. Hierbij staan ook allerlei tabellen over vacuum. Ik ben zelf ook met deze twee zaken bezig (vacuumchuck en pentacry) en zoek een vacuumpomp die ik voor alle twee kan gebruiken. Ik heb inmiddels een vaasje in de pentacryl gedaan (zonder vacuum) en het is vooralsnog niet gescheurd. Ook kon ik het superglad afwerken.
Ik ga dit topic met belangstelling volgen.

Groet,
Johan
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
@ O Peaty, als er geen lekverliezen zijn is een koelkastcompressor meer dan voldoende.

@Ballengooijen, voor een vacuümchuck heb je een hoog hoog debiet/volumestroom/opbrengst nodig en is een koelkastcompressor niet geschikt.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Vandaag alle onderdelen voor de vacuümchuck bij Conrad besteld. Vandaag met korting en geen verzendkosten.
Alle draaiwerk en assemblage komt wel na de vakantie.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mooie methode is dat, op die manier haal je alle lucht uit het acryl Ik zoek even een voorbeeldje op...

Zonder vacuum pomp:


Erg informatief, maar die eerste gebruikt ook een vacuumpomp, hij zegt op het einde van't filmpje dat hij ze net uit "the pressure pot" gehaald heeft, er komt dus wel een vacuumpomp aan te pas lijkt me.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.