houtlijm in combinatie met kitspuit (pneumatisch?)

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Ik zoek een oplossing voor het probleem met de altijd niet helemaal volle potjes houtlijm.

Is er een alternatief (mechanisch / pneumatisch?) om altijd houtlijm ter beschikking te hebben.

Ik merk dat ik altijd veel tijd kwijt ben met wachten op de lijm uit het potje...

Een vulbaar lijmpatroon lijkt mij ideaal! Gebruik zeer veel ACTION houtlijm potjes namelijk :eek:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.039
2.576
Ik heb een grote lijmpot, waar ik de kleine potjes in leeg . De meeste grote lijmpotten hebben een platte kant, zodat je ze op hun zijkant kan leggen. Op die manier loopt de lijm niet helemaal naar de bodem en komt er bij gebruik eerder lijm uit de tuit.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als je zeer veel potjes verbruikt is het waarschijnlijk goedkoper om een grote emmer (10 kg bijvoorbeeld) te kopen. Minder verlies, je kan de lijm met een pollepel uitscheppen en zeker zo belangrijk, veel minder afval.
 

tuoh

Oud hout
Of voor de grootverbruiker deze:p

278-IM002775.jpg


Bij groot materiaalverbruik is het niet zo handig om te werken met een drukketel.
Eenvoudiger is het dan om met een pomp te werken, die de lijm rechtstreeks uit de emmer of container verpompt, tot aan de één of meerdere handpistolen of automatische pistolen.
Voor witte lijm heeft WAAS CHEMICALS een erg handige installatie in zijn gamma, voor wanneer de witte lijm wordt aangeleverd in emmers van 30 L (resp. 35 Kg).
De membraanpomp, waaraan een aanzuigbuis is gemonteerd, wordt gemonteerd op een robuust deksel.

Als U begint te werken, hoeft U enkel het deksel met pomp op Uw geopende volle emmer te plaatsen, en U kan al aan de slag.
Als U Uw pomp wenst door te spoelen, plaatst U Uw deksel met pomp op een emmer met water, en Uw systeem wordt automatisch gereinigd.
Zeg nu zelf, dit systeem biedt niets dan voordelen:
Handig en proper
Geen overgieten
Geen kuiswerk
Gelijkmatige verneveling
Elke installatie wordt opgebouwd in functie van de wensen van de klant, de viscositeit van de lijm en de toepassing (volume, vereiste vermogen, lengte van de leidingen). Verschillende opstellingen mogelijk.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Lijm in kittube heb ik wel eens gebruikt om balken aan elkaar te lijmen. Was transparante bruislijm. Die was in mijn beleving even duur als potjes, maar veel makkelijker in gebruik in grote hoeveelheden.

Ben ook wel benieuwd hoe zo'n apart lijmpotje werkt. Op YouTube zie je ook wel eens zoiets voorbij komen, bv. de Fast Cap GLUBOT

FAST CAP GB.GLUBOT.jpg

edit: die lijm die ik gebruikt heb was Bison PU Tix D4 transparant. Zie dat die toch best kostbaar was met pakweg 13 euro per tube :(
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het hangt er van af wat je moet verlijmen, maar de laatste tijd gebruik ik in groter werk veel TIFA van Bison in kokers. Gewoon in de kitspuit en hoppa! Erg goed spul, vullend te gebruiken maar ook voor sluitende verbindingen. Nadeel is dat het niet transparant droogt maar als dat geen bezwaar is werkt het handig en zuinig (als je de koker na gebruik goed afsluit natuurlijk) Het is ook prima af te messen.

Groets, Rob.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Rob ik heb er ook een paar keer mee gewerkt. Prima spul. Bison heeft van vele producten ook een professioneel alternatief. Bruto goedkoper en beter prijsafspraken mogelijk. Staat wel minder info op en word bij de groothandels verkocht.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Misschien een dom idee, maar zou het niet mogelijk zijn om de lijm in een zeepdispenser over te gieten? Zo heb je altijd meteen lijm omdat je het onderuit de dispenser pompt.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dan zou ik het in een lege zak van zo'n dispenser met plastic zak doen, dan komt er geen lucht bij de lijm. Maar dan nog, als je zo'n zeepdispenser een tijdje niet gebruikt hebt zit daar ook een klont gedroogde zeep in het ventiel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Maar dat zou je op kunnen lossen door een rubber dopje er op te zetten na gebruik.
Alleen is het wat lastiger om de lijm goed op het hout te krijgen door de vorm van de meeste dispensers. Maar goed.. ik zei ook al dat het een dom idee was 😉
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ik ben zeer tevreden met de Glubot. Zelfs met de pot rechtop kun je lijmen. Giet daar bison houtlijm in.

Lijm in kittube heb ik wel eens gebruikt om balken aan elkaar te lijmen. Was transparante bruislijm. Die was in mijn beleving even duur als potjes, maar veel makkelijker in gebruik in grote hoeveelheden.

Ben ook wel benieuwd hoe zo'n apart lijmpotje werkt. Op YouTube zie je ook wel eens zoiets voorbij komen, bv. de Fast Cap GLUBOT

Bekijk bijlage 47435

edit: die lijm die ik gebruikt heb was Bison PU Tix D4 transparant. Zie dat die toch best kostbaar was met pakweg 13 euro per tube :(
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Maar dat zou je op kunnen lossen door een rubber dopje er op te zetten na gebruik.
Alleen is het wat lastiger om de lijm goed op het hout te krijgen door de vorm van de meeste dispensers. Maar goed.. ik zei ook al dat het een dom idee was 

Op zich is het geen dom idee. Ik bewaar mijn lijmpot altijd onderste boven. Ook als ik aan het lijmen ben en ik zet de lijmpot tussendoor weg, is dat onderste boven. Daarvoor heb ik een handige spleet aan beide zijkanten van mijn werkbank waar ook de beitels kunnen hangen. Een vertaling van de splittop van Roubo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.