Japanse toolbox

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Moet toch eens een keer naar die winkel toe.
Nooit geweest en ik weet niet hoe prijzig hij is,
maar ik had een paar stukjes hout gehaald in A'dam en dat was al €70.
Voor 3 plankjes van 40 x 20 x 2,5 cm vind ik dat toch prijzig.

tja, mooi hout kost aardig wat.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Leuk, japanse kisten!
Heb zelf ooit 2 gemaakt. De eerste heb ik laten zagen (heb zelf geen zaagtafel, en het eindresultaat kwam in de woonkamer. Het verbergt mijn meetapparatuur.), van de 'restjes' heb ik zelf nog een kleintje gemaakt. In dit geval van berkenmultiplex.
image003.jpgimage001.jpg
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Mooi! Heb je ook binnenwerk gemaakt? Zoek nog inspiratie ;)

lijkt wel of het tijd wordt voor een verzameltopic japanse kisten ;)
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Inmiddels weer een paar stappen verder. De fase deksel is gestart, inmiddels zit de eerste ligger erop. Deze is gemaakt met de bovenfrees aangezien ik dit niet met de hand durfde te doen. De restant dovetail moet ik nog verwijderen.

image.jpg


image.jpg


image.jpg
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Ondertussen zijn we weer wat verder. Deksel en klemsluiting zitten in elkaar (nog wel exact op maat schaven). Nu loop ik tegen een issue aan. Ik wil zelf lange deuvels maken van limba en mahonie om de lijmverbindingen te verstevigen. Ik heb 2 pogingen met het limba achter de rug, eenmaal met een zelf gemaakt 'dowel plate' en met een gat/beitel constructie. Beide keren fors mislukt. Na het op maat schaven van het limba, gaat het door de mal. Elke keer lijkt het alsof de vezels van het limba loskomen door de duw/draaikracht. Is het limba misschien te zacht? Mahonie overigens nog niet getest.

Ik wil eigenlijk geen dure veritas tenon cutter aanschaffen. Iemand nog ideeen/ervaringen?
 
Laatst bewerkt:

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Na eea geprobeerd te hebben en wat oefeningen om rond te schaven is het vanavond gelukt om de eerste mahonie deuvels te maken. Het limba is definitief niet gelukt, dus ze worden allemaal mahonie (wellicht doe ik nog een proefje ;))

image.jpg


image.jpg


image.jpg


Nu kunnen we eindelijk weer verder ;)
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Zelf gemaakt inderdaad, is gewoon een ring M8, maar dan vierkant uitgevoerd. De opstelling achter je link hebt ik ook getest, maar dat werkte minder lekker. Die zou wel een stuk sneller moeten zijn, dus eea kost nu meer tijd. Ik heb gelukkig geen haast, dus dat is niet erg. Moet er nog 3 maken.
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Vandaag nog wat tijd gevonden om de liggers en de vakken in te frezen. Het grove werk van de kist is bijna klaar. Nog even alles alles schuren en het lijmen kan beginnen.

image.jpg


image.jpg


image.jpg
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Beetje weinig tijd gehad de laatste tijd, maar vanavond nog iets kunnen doen. Er komen binnen 2 plankjes en 2 liggers. Ik heb bij teygeler een paar leren hoesjes voor de japanse zagen besteld. Met die hoesjes erom komen ze verticaalin de plankjes te hangen.

image.jpg
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik ben trouwens wel reuze benieuwd naar het eindresultaat!!! Iets met blij en dode mus :p
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Inderdaad zeg, dit draadje is wel een beetje stilgevallen.
Was wel erg interessant om te volgen!
Wie weet komt er alsnog een vervolg...
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Vervolg komt er zeker. Denk ook zeer binnenkort. Er kwamen wat klussen aan huis tussendeur (aanpassen audiomeubel en gangkast), toen viel het momentum weg ;) De gangkast is bijna klaar, dus daarna pak ik deze weer op.
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Op de kop af na een jaar weer verder. Vanavond eindelijk weer wat kunnen knutselen. De vorm van de is af. Binnenkort de randen afwerkenen in elkaar lijmen. Daarna is de binnenkant aan de beurt. Ook even een proefbakje uitgelegd.

IMG_2785.jpg


IMG_2786.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.