Japanse toolbox

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Eerste project op deze mooie osite. Ik ben al een tijdje in voorbereiding van de bouw van een japans(e) (geinspireerde) toolbox. Qua maat is hij ca. 700x290x220 en krijgt 1 binnenverdieping. Hij is bedoeld voor de groeiende en ontwikkelende collectie gereedschap. In overleg met massave heb ik wat moois uitgezocht, een combinatie van limba en mahonie.

Vandaag begonnen met het zagen van de groeven voor de bodem. Wordt vervolgd!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    24,3 KB · Weergaven: 2.065
Laatst bewerkt:

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Vorderingen van vandaag.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    23,9 KB · Weergaven: 2.046
  • image.jpg
    image.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 2.048
  • image.jpg
    image.jpg
    24,5 KB · Weergaven: 2.055
  • image.jpg
    image.jpg
    23,9 KB · Weergaven: 2.048
  • image.jpg
    image.jpg
    24,9 KB · Weergaven: 2.046

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Wist niet dat die Festooladepten ook nog handgereedschap hadden! ;)
Die gereedschapskisten zijn altijd leuke projecten qua houtbewerking (bij voorkeur met handgereedschap :p). De kunst is alleen om het nog hanteerbaar te houden voor als het af is!
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Ah ja, ben niet zo'n purist. Dat ik de festool gebruik is vooral door het gebrek aan de juiste schaaf. Het zal een combinatie van hand en machinewerk worden.
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Grof al wel, nog niet in detail. Er is materiaal ingekocht voor een aantal schotten op de bodem op vakjes te maken en er komt een verdieping in bestaande uit 2 uitneembare ondiepe bakken (inleg beitels enzo). Die verdieping wordt geheel in mahonie uitgevoerd, evenals de deksel.
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
De 2 soorten hout naast elkaar. Heeft er iemand nog tips voor de afwerking? Zat zelf aan een wax/olie te denken.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    21,8 KB · Weergaven: 1.786

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ja, de juiste afwerking bepalen is een lastig ding. En advies geven blijkbaar ook. Ik was laatst ergens en toen ik iets vroeg keken ze me aan en zeiden: ja, dat kan ook.
Met andere woorden: eerst aangeven welke richting je wilt que uitstraling. Dan kan er advies worden gegeven qua afwerking. Wil je het glad, mat, behoud van van kleur, et cetera.
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Helaas lukt het de laatste tijd zeer beperkt tijd vrij te maken om verder te werken aan de kist. Gisteren even de tijd gehad om de sponning te maken. Ik had een mooie blokschaaf van LN op het oog, maar die zijn nu niet leverbaar. Dus met de festool de grote stukken verwijderd en de zaagpatronen daarna met een beitel verwijderd. Zo bleef er een nette fit over. Er moet nog ongeveer 0,25/0,50 mm af, maar we zijn er bijna.

Qua afwerking heb ik een osmo hardwax zijdemat gekocht om te testen.

image.jpg


image.jpg
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Vandaag eindelijk een paar uurtjes kunnen werken. Hierdoor heb ik de verbindingen van de bodem af kunnen maken en begonnen met de handvatten. Die worden in mahonie uitgevoerd en worden met een blinde verbinding aan de zijkant en deksel verlijmd. De mft heeft zich weer kanig gedragen.

Even gevoel krijgen voor de afmetingen.
image.jpg


Klaar om er wat moois van te maken
image.jpg


Een handvat
image.jpg


Bonusstukje hout van Rick waar ik nog een bestemming voor mag zoeken.
image.jpg
 
Laatst bewerkt:

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Japanse toolbox van limba en mahonie

En meteen verder met de verbindingen van de handvatten. Dit was een mooie kans om de laatste aanwinst te proberen, het veritas dubbele kruishout. Wat een heerlijk stuk gereedschap.

Het aftekenen
image.jpg


De festool bleed in de doos. Dit maal gewoon handwerk, wel erg voorzichtig. Het limba scheurt vrij rap zo kort op de rand
image.jpg


Past als een huis
image.jpg


Halverwege met de handvatten
image.jpg
 
Laatst bewerkt:

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Alweer een tijdje geleden, de vorige update. Inmiddels zijn we een stuk verder met kist. De zijkanten, de handvatten en en deel van de bovenkant zijn gereed. Inmiddels ook de toolset wat uitgebreid, een LN rabbet blockplane en mijn eerste japanse beitel(wat fijn).

Ik probeer zoveel mogelijk delen elkaar te laten verstevigen. Ik vrees echter dat ik ook nog wel wat houten pennen mort gebruiken voor de handvatten, deksel. Iemand ervaring in het zelf maken. Kan dat ook met mahonie, of limba?

image.jpg



image.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een fijne post met de foto's en beschrijving! Welke japanse beitel heb je gekocht en merk je verschil met je andere beitels?

De kist kan mooi naar de kistjes wedstrijd op de Open Dag Hout 2 oktober in Zutphen!!

jaap
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Wat een fijne post met de foto's en beschrijving! Welke japanse beitel heb je gekocht en merk je verschil met je andere beitels?

De kist kan mooi naar de kistjes wedstrijd op de Open Dag Hout 2 oktober in Zutphen!!

jaap

Thanks! Ik heb ook een set nooitgedagt beitels die ik normaal gebruik. Daarnaast heb ik bij baptist één oire nomi 12mm gekocht als test. Wat ik vooral prettig vind zijn de balans, gewicht en gigantische scherpte als ze nieuw zijn. Ben benieuwd hoelang te dat blijven. Onderaan de laatste foto ligt de beitel.

Had je nog een tip voor zelf pennen maken? Ik heb wel eens een soort mal gezien waar je het hout doorheen draait meet je boormachine, maar kan het niet meer vinden. Andere optie is schroeven en proppen, maar dat lijkt me minder.

Next steps voor de kist, de deksel afmaken, daarna het binnenwerk.
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Moet toch eens een keer naar die winkel toe.
Nooit geweest en ik weet niet hoe prijzig hij is,
maar ik had een paar stukjes hout gehaald in A'dam en dat was al €70.
Voor 3 plankjes van 40 x 20 x 2,5 cm vind ik dat toch prijzig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.