Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 44

Onderwerp: Japanse toolbox

Japanse toolbox

Eerste project op deze mooie osite. Ik ben al een tijdje in voorbereiding van de bouw van een japans(e) (geinspireerde) toolbox. Qua maat is hij ca. 700x290x220 en krijgt 1 binnenverdieping. Hij is bedoeld voor de groeiende en ontwikkelende collectie gereedschap. In overleg met massave heb ik wat moois uitgezocht, een combinatie van limba en mahonie.

Vandaag begonnen met het zagen van de groeven voor de bodem. Wordt vervolgd!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door RPVL; 24-04-16 om 23:26.

Vorderingen van vandaag.

Het gereedschap wat ik op de foto's zie gaat nooit in dat kistje passen.
    Maar wel lekker bezig!!
    Groeten, Raymond

Ha ha, die heeft al een kist

Wist niet dat die Festooladepten ook nog handgereedschap hadden!
    Die gereedschapskisten zijn altijd leuke projecten qua houtbewerking (bij voorkeur met handgereedschap ). De kunst is alleen om het nog hanteerbaar te houden voor als het af is!
    Met vriendelijke groet, Ronald

Ah ja, ben niet zo'n purist. Dat ik de festool gebruik is vooral door het gebrek aan de juiste schaaf. Het zal een combinatie van hand en machinewerk worden.

Mooi hout ook dat je gebruikt. Heb je een ontwerp voor de binnenkant van de gereedschapskist?

Grof al wel, nog niet in detail. Er is materiaal ingekocht voor een aantal schotten op de bodem op vakjes te maken en er komt een verdieping in bestaande uit 2 uitneembare ondiepe bakken (inleg beitels enzo). Die verdieping wordt geheel in mahonie uitgevoerd, evenals de deksel.

De 2 soorten hout naast elkaar. Heeft er iemand nog tips voor de afwerking? Zat zelf aan een wax/olie te denken.

Ja, de juiste afwerking bepalen is een lastig ding. En advies geven blijkbaar ook. Ik was laatst ergens en toen ik iets vroeg keken ze me aan en zeiden: ja, dat kan ook.
    Met andere woorden: eerst aangeven welke richting je wilt que uitstraling. Dan kan er advies worden gegeven qua afwerking. Wil je het glad, mat, behoud van van kleur, et cetera.
    Met vriendelijke groet, Ronald

Forum Rechten