Probleempje met HBM zaag

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi,
Ik heb een best wel vervelend probleem. Ik heb de HBM 600 en ben er op zich wel tevreden over. Alleen tijdens het gebruik maken van de slee (die was door de vorige eigenaar gemaakt) merkte ik dat daar nogal speling op zat. Dat was best wel vervelend. Nu heb ik onlangs een miter van incra gekocht en bij het monteren merkte ik dat de miter vast loop in zijn gleuf. Ik stel hem mooi strak af, zonder speling en als ik hem dan naar achteren beweeg loopt ie vast. Ik kan hem er doorheen drukken dus het is maar weinig maar de gleuf is niet overal even breed. Heel vervelend dus met zo'n precisie apparaat dat hij hortend en stotend naar achteren beweegt. De sleuf aan de rechterkant van de zaag heeft dit ook.
Mijn vraag aan jullie. Wat zijn de mogelijke oplossingen hiervoor. Zat te denken om schuurpapier aan een kant van een mitter te doen en dan (heel vaak) heen en weer bewegen. Of hem weg te brengen en het recht te laten frezen. Misschien een nieuw blad kopen die perfect is.....

Ik hoor graag van jullie want het is een beetje een domper.

alvast bedankt,
Aaron
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Het kan zijn dat de slee van de vorige eigenaar de speling heeft veroorzaakt. Ik neem aan dat je al met een schoonmaakmiddel aan de weer bent geweest om er zeker van te zijn dat er geen hars ed in de sleuven zit?
Je zou nog wat paraffine kunnen gebruiken, maar ik vermoed dat als je de vorige vraag al bevestigend beantwoord hebt deze ook al uitgeprobeerd hebt.
 

tuoh

Oud hout
Het gaat hier vermoedelijk om een plaatselijke afwijking van een paar honderdsten. Ga eens over de "hoge" punten met een smal wetsteentje of met een blokje met wat fijn schuurpapier erop. Wel telkens passen of je eindigt te breed! Het probleem zou binnen een paar minuten moeten verholpen zijn op deze manier.
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Probleem met aanslag gebruiken is dat hij naar achteren een fractie wegloopt om het klemmen van het hout tegen te gaan. Ik zou hem dan helemaal parallel aan mijn zaagblad moeten maken. Is het proberen waard. Ben alleen bang dat ik niet precies genoeg ben om het exact te maken. Maar bedankt voor dit idee. Het is het overwegen waard.

De slee had hardhouten geleiders. Alles heb ik schoongemaakt idd. Schuurpapiertje er langs. daarna gesmeerd. Er zit geen hars of roest in de sleuven. Ze kloppen helaas gewoon niet.

Liep ook met het idee om t-tracks te kopen en die aan de zijkanten van het blad te monteren. Er zitten nu aan beide kanten tafeluitbreidingen. Die er af halen. Daar een mdf strip tussen met ruimte er boven voor de t-track en daar dan weer de tafeluitbreiding tegenaan (met de bouten door en door).


groeten,
Aaron

- - - Updated - - -

Oke tuoh, zal dat ook even proberen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Zelfde probleem heb ik ook gehad met mijn 600, daar zat echt een fikse afwijking in, zelfs zichtbaar als ik er een stalen liniaal langs legde. Extra complicatie was dat er ook een afwijking aan de binnenkant van de T zat, dus niet alleen in de zichbare rand bovenop maar ook in de onzichtbare binnenin waar de geleider tegenaan liep. Probleem deels opgelost door een zoetvijl te slopen en met een stukje vijl op een blokje MDF en een aantal vulplaatjes langzaam en steeds iets breder (door vulplaatjes toe te voegen en/of te wisselen voor dikkere) door de gleuven te gaan. Laatste gangen met schuurpapier en daarna gepolijst met een viltschijfje met polijstpasta. Geduld en continue meten zijn hier sleutelwoorden. De ergste afwijking heb ik er zo uitgekregen, maar zeker niet helemaal. De afwijking aan de binnenkant heb ik heel voorzichtig met een dremelschijfje weggeslepen, dat komt niet zo nauw, de binnenkant heeft geen geleidende functie.

Wat er nog zit aan afwijking stoort me niet en is niet zichtbaar in het werk. Dit soort zaken zie je vaker bij machines die voordelig geprijsd zijn, alle waar naar zijn geld. Als vulplaatjes heb ik de bladen van een voelermaatje gebruikt, zo'n ding wat vroeger gebruikt werd om bougieafstanden in te stellen. Lastig klusje om de boel recht maar ook links en rechts evenwijdig te krijgen. Lukt wel, maar nogmaals, geduld is een vereiste. De truc met een wetsteentje zoals in eerdere reacties beschreven zou ik als eerste proberen als de afwijking niet al te groot is, krijg je dan niet het gewenste resultaat dan kan je altijd nog op de moeilijke manier verder.

voelermaat.jpg

Succes!!

Groet, Rob.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Heb je al met de schuifmaat een beetje gekeken hoeveel het scheelt?
Dan heb je in ieder geval een indicatie wat eraf moet.
Meestal is dit soort dingen een kwestie van een paar honderdsten.
Je kan eventueel met een vijltje zoals Andre al zegt op de hoge punten even de vijl erlangs halen.
Of zaag een klein blokje hout die met schuurlinnen precies in de t track gaat aan de voorkant en dan op de smalle plekken even bijwerken.
Wel regelmatig even proberen anders zit je weer met speling
 
Laatst bewerkt:

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Ja, snap dat alle waar naar zijn geld is. Neemt niet weg dat ik het moet oplossen. bedankt voor je uitleg en ook goed om te weten dat ik niet de enige ben. Ik ga vanavond even kijken wat ik kan doen. Ik had wel gemeten maar ga vanavond even serieus meten.
Ik laat het jullie weten.

groeten,
Aaron
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Nou.... wat een k@*#&e klus was dat zeg. Maar het heeft gewerkt :D. Ik kan mijn miter nu strak zetten zonder speling en dan gaat hij er behoorlijk soepel (zonder horten of stoten) doorheen. Heeft me wel 2 1/2 uur gekost, de af wijking was op het grootste punt 4 tienden, best veel dus.
Heb nu alleen de linker kant gedaan. De rechter kant doe ik nog wel een andere keer.

groeten,
Aaron
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Nou.... wat een k@*#&e klus was dat zeg. Maar het heeft gewerkt :D. Ik kan mijn miter nu strak zetten zonder speling en dan gaat hij er behoorlijk soepel (zonder horten of stoten) doorheen. Heeft me wel 2 1/2 uur gekost, de af wijking was op het grootste punt 4 tienden, best veel dus.
Heb nu alleen de linker kant gedaan. De rechter kant doe ik nog wel een andere keer. groeten, Aaron
Gewoon nog ff doorbijten (schuren/vijlen) en doorgaan:D
Mvg,:).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Als je een freesmachine met een 6mm opname hebt en een fijnafstelling, kan je een slijpsteentje in de spantang doen. Zo kan je de tweede track evenwijdig maken aan de eerste track, die nu goed is. Gaat een stuk sneller dan vijlen en je vingertoppen slijten niet zo snel.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Als je een freesmachine met een 6mm opname hebt en een fijnafstelling, kan je een slijpsteentje in de spantang doen. Zo kan je de tweede track evenwijdig maken aan de eerste track, die nu goed is. Gaat een stuk sneller dan vijlen en je vingertoppen slijten niet zo snel.

Hahaha, slim, had me een boel werk bespaard, stom dat ik daar niet opgekomen ben!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je de andere track evenwijdig gaat maken aan degene die je nu op maat hebt let dan wel op dat je tracks nog evenwijdig aan je zaagblad lopen!
In ieder geval zo goed mogelijk dan.
4/10 is trouwens best wel veel ja.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Een dremel komt vermogen te kort voor dit klusje denk ik he?

Langzaam, heeeel langzaam werken, dan moet dat ook met een dremel lukken. Ik verbaas me iedere keer weer over de mogelijkheden van die malle dingen.

Voor je begint is het inderdaad slim om even te checken of de groeven evenwijdig aan elkaar en aan je zaagblad lopen zoals Willem als stelde. Het zaagblad kan je overigens, met enige moeite, bijstellen op een 600. Machine openmaken en de ophanging van het bladmechanisme even bestuderen maakt veel duidelijk.

Succes!!

Groets, Rob.
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi,
Zie jullie reacties wat laat.
Bedankt voor de tips. Wanneer ik weer wat tijd heb ga ik een kijken of ik ze helemaal perfect kan maken.

groeten,
Aaron
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.