LED vs. TL

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
@trekker25
Voor de led panelen van 30x120 40w/4000k variant bij ledpaneelgroothandel.nl geldt dat je per 7 a 8 m2 een paneel nodig hebt. Zelf ben ik bezig met de verbouw van een 50m2 garage en heb daarvoor enige tijd geleden 10 panelen gekocht. Ik heb bewust gekozen voor overcapaciteit. Beter teveel licht dan te weinig.

Voor jou zou theoretisch 3 panelen genoeg zijn. 4 panelen is dus ook overcapaciteit.

Bij mij hang ik ze op met eerder geopperde aluminium U profielen 20x20x20x2

Qua schakeling zet ik alles op een hotel schakeling waarbij ik losse schakelaars er tussen zet waarmee ik de panelen die de zijkanten van mijn garage verlichten uit kan schakelen. Voordeel is dat we zo de garage met de helft van de panelen verlichten als je even snel iets wil pakken. Ga ik klussen, en dus langer in de ruimte verblijf, dan schakel ik de rest ook bij.
 
Laatst bewerkt:

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Voor de led panelen van 30x120 40w/4000k variant bij ledpaneelgroothandel.nl geldt dat je per 7 a 8 m2 een paneel nodig hebt. Zelf ben ik bezig met de verbouw van een 50m2 garage en heb daarvoor enige tijd geleden 10 panelen gekocht. Ik heb bewust gekozen voor overcapaciteit. Beter teveel licht dan te weinig.

Voor jou zou theoretisch 3 panelen genoeg zijn. 4 panelen is dus ook overcapaciteit.

ze zijn per 4 te bestellen en qua ophangen ziet 4 ook beter uit lijkt me. heb je de wit of koud wit gepakt en waarom?

en dank voor de uitleg inzake ophangen/schakelen.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik dacht dat bij die leverancier het minimum bestelaantal 6 was.

4000k heb ik gepakt. Niet te warm, het is geen woonkamer.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb gisteren ook 4 ladpanelen binnen gekregen, wat een bonk licht, helemaal mooi.
Alleen, hoe kan ik ze nu het beste ophangen?
Ik hoor hier verhalen over een u-profiel, maar hoe krijg ik dat profiel dan weer aan het plafond, omdat je ook nog ruimte over moet houden voor de kabel.
Zat zelf ook al te denken om in wat hout een sleuf te frezen waar het paneel in kan, en dat paneel ophangen.
iemand wat tips?
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
IMG_0460.jpgIMG_0461.jpgIMG_0457.jpgIMG_0458.jpgIMG_0459.jpg

Hierbij een impressie. Veel licht, komt op de foto minder goed naar voren.

Ophanging is zoals eerder gezegd met alu profiel 20x20x20x2

Beide lange delen en een kort deel heb ik voorzien van door en door gaatjes, denk 4 of 5 mm. Haaks ophangen en vervolgens zorgen dat je de trafo kwijt kunt. Bij mij betekende dat een klein gat in de gipsplaten zagen en de trafo bovenop de platen leggen. Wel opletten dat je het gat bijna gelijk houdt aan de buitenrand van het nog te plaatsen laatste alu profiel. De standaard kabeltjes van de trafo zijn namelijk redelijk kort. De bekabeling past ruim. De panelen zijn volgens mij 9 mm dik en het profiel biedt 18mm ruimte. Gaat prima dus. Als je nog een plafond moet maken dan wordt de bekabeling nog makkelijker. Ik heb ervoor gekozen om de kabels op het bestaand plafond met een gootje te bevestigen. Het laatste profiel kun je niet op dezelfde manier bevestigen omdat je eerst het paneel erin moet schuiven. Die heb ik met 2 kleine dotjes montagekit bevestigd.

Qua kosten is het profiel nog wel een behoorlijke extra post. Ik was voor het alu voor 10 panelen ongeveer 110 euro kwijt. Wel zelf in verstek zagen en boren. Een andere optie is voor beide lange zijden aan het paneel twee korte stukjes profiel van een paar cm. Dan ben je voor een paar euro en minder werk klaar. Persoonlijk vind ik mijn oplossing netter. Je kijkt er immers de komende jaren tegenaan. Dan vind ik het de extra euro's en werk waard.
 
Laatst bewerkt:

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
ik heb 4x een 60 bij 60 koud licht paneel gepakt in een 5 x 4 meter schuur. Geeft een bak licht, geweldig! Eerst had ik voor 360 watt aan tl-lampen hangen die niks deden.
Ophanging aan u-profiel. Ik heb ze alleen te krap gepakt (1cm maar tussen ruimte) en wat rommelig maar wel vrij goedkoop opgehangen. Voor 4 panelen heb ik 1 meter U-profiel gepakt (kostte 10 euro) en in 16 stukken verdeeld. Geheel profiel over alle zijden lijkt mij wat overbodig, maar zorg voor genoeg tussenruimte zodat je ze er in 1x in kan schuiven.

Achteraf zou ik zeggen: pak per 60x60 paneel een stuk U-profiel 20 cm aan 2 zijden en hang dit goed afgetekend op en schuif het paneel er zo in. Gewicht is verwaarloosbaar.

Trafo heb ik gaatje door gips plaat geboord en ligt in de balken laag van de schuur.

Nu is mijn schuur weer netjes op orde en kan ik eindelijk beginnen aan bouw van een mooie eigen werkbank!



 
Laatst bewerkt:

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
okay, ziet der netjes uit zo.
Heb zelf maar 4 panelen, dus die kosten zullen ook niet zo hoog zijn.
Zat ook al te denken aan een stoeltjes profiel
http://www.ipex-group.nl/0200/
maar, een mooie bult licht in je werkplaats, mooi hoor
ja zeker veel licht echt top. Achter ons is het voetbal trainingsveld met van die lichtmasten. Mijn vrouw meende al toen licht in de schuur aan was dat ze aan het trainen waren. En ook geen last van rare schaduw etc het is gewoon net dag-licht!
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Bedankt marc20v en trekker voor de mooie foto's

Dat is veel licht. Begin nu te twijfelen om toch niet de 30x120 panelelen te pakken maar de kleine variant.
ik zit nu in een hoeje van de garage en heb mijn vrouw zo ver gekregen om een mooi houten afdak te geven, maar daaraan zit een blokhut en die zal 4x3,5 worden. Kortom daar komen de panelen in.

het ophangen doe ik idd met stukjes aluminium profielen, dat is een goede tip .

wat denken jullie dat idd 4 panelen van 30x 120 overkill is?
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Bedankt marc20v en trekker voor de mooie foto's

Dat is veel licht. Begin nu te twijfelen om toch niet de 30x120 panelelen te pakken maar de kleine variant.
ik zit nu in een hoeje van de garage en heb mijn vrouw zo ver gekregen om een mooi houten afdak te geven, maar daaraan zit een blokhut en die zal 4x3,5 worden. Kortom daar komen de panelen in.

het ophangen doe ik idd met stukjes aluminium profielen, dat is een goede tip .

wat denken jullie dat idd 4 panelen van 30x 120 overkill is?

ik zie dat prijs technisch het verschil tussen de panelen 30x60, 60x60 en de 30x 120 te verwaarlozen is. Alleen de afname minimum verschilt.

waar mee zal ik volstaan denken jullie? Als het de 30x 120 wordt zal ik er 3 plaatsen denk ik en de vierde zal ik ergens anders gaan gebruiken.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Gewoon even de verkopende partij bellen. Voor 30x120 gaf hij bij mij aan dat 1 paneel per 8 m2 nodig is. Ik vind persoonlijk iets meer licht prettig omdat het een werkruimte is en omdat je daardoor geen last van schaduw hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.