LED vs. TL

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
@Sang; Dank voor de tip. Heb net even gekeken en ziet er goed uit. Bij de reviews lees ik echter dat wat issues zijn mbt de montage.
Kun jij hier iets over zeggen?

Groet,
Jan
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb inmiddels alles binnen. Alleen heeft nu mijn dochter net de sleutel van het nieuwe huis (veel werk met schilderen, wasmachineaansluiting en dat soort niet-houtbewerkingsklussen die binnen een maand af moeten zijn) en heeft mijn zoon deze week een dochter gekregen. Ook dat laatste vergt de nodige aandacht!

Doordat de vloer in het atelier opnieuw gedaan moest worden heeft de verhuizer nu alles in het niet afgewerkte atelier gezet, dus er moet om de handel heen gediepgrond en gewit worden. De prioriteiten zijn dus verschoven, en het werk is omslachtiger geworden. Zodra ik aan het inbouwen van de verlichting begin werk ik dit draadje weer bij.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Even een schopje naar boven...
Wil mijn werkplaats ook gaan voorzien van andere verlichting. Nu zijn die panelen die sang liet zien wel heel mooi.
http://www.ledpaneelgroothandel.nl/60-x-120cm-led-panelen
Zijn er meer mensen die deze panelen hebben?
Voor een werkplaats dan zal koud licht denk ik het beste zijn (5000-6000K)?
Die driver die er bij zit, die geeft geen 'bromtoon' af. Zoals bij goedkopere halogeen dimmers en tl lampen?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Het beste resultaat krijg je als je warm wit en koud combineerd.
Een brom kan altijd voorkomen en heeft niets met de lichtbron zelf te maken, de driver zelf (transformator met andere electronica) bepaald dat.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
dus je wilt zeggen dat ik met 'dure' led panelen ook zo'n nare brom kan krijgen. Kan dus niet tegen dat geluid.
Heb er nu oude tl lampen hangen, twee van 36W. Die maken een heel naar geluid. Daarom wil ik ze ook gaan veranderen voor iets wat veel licht geeft en absoluut geen geluid.
Wat zou dan een goede optie zijn?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
De brom die je nu hebt van de TL zal je normaal niet terug horen en zeker als je dat met de nieuwe panelen wel hebt zou ik dat niet accepteren. Oudere TL armaturen hebben idd de neiging te gaan brommen en die panelen horen dat zeker niet te doen.
Ik heb zelf losse LED strips in China besteld en heb daar een losse voeding bijzitten die zeker niet bromt, maar zoals ik ik bedoelde te zeggen is dat geen garantie dat die dat over 3 jaar nog steeds niet doet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Het horen van een brom kan ook aan de leeftijd liggen. Jongeren zijn er veel gevoeliger voor. Ik moet zeggen dat ik bij goede kwaliteit tl verlichting met evsa bijna nooit van een brom gehoord heb. Een tl armatuur met een 58w buis uit de 80 serie verbruikt ongeveer 60 watt en levert 5400 lumen. Deze led armaturen verbruiken 70 watt. De vraag is of dit inclusief de omvormer en regelaars is. Ik vind de besparingen dan niet veel. Waar ik geen rekening mee heb gehouden is de vervuilings factor van de tl buis. Dus hoeveel stof zit erop. Dit zou bij led minder kunnen zijn. In de praktijk kan dit zo 40 % opbrengst schelen.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Inmiddels heb ik de panelen al een poosje in gebruik en ik moet eerlijk zeggen.... fantastisch!
Ik heb er 6 opgehangen en waar ik ook sta in de schuur, overal uitstekend licht en geen schaduw.
Gebrom weet ik niet, ik heb de voedingen boven het plafond weg gewerkt.

Groet,
Jan
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hey Jan,
Heb jij die van 30 bij 120? En welk licht heb jij?
Ze hebben daar helder wit (4000K) en de koud wit (5000-6000K)
Is die koud wit niet het meeste wat op daglicht lijkt?

En die panelen, die kun je makkelijk in een verlaagd plafond inbouwen? In mijn werkplaats bestaat het plafond uit balken (60cm hart op hart) waar onder platen zijn gespijkerd. Dus heb er wel mooi ruimte voor, kan alleen niet vinden hoe je ze in moet (of kunt) bouwen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
De voedingen van LED lampen zijn vaak geschakelde voedingen. Daar zit geen transformator meer in.
De kans op een bromtoon is dan ook vrij klein.
Daarnaast helpt het ook om eventuele bromtoonbronnen niet op klankkasten te schroeven of er demping tussen te maken.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Hey Jan, Heb jij die van 30 bij 120? En welk licht heb jij?
Ze hebben daar helder wit (4000K) en de koud wit (5000-6000K) Is die koud wit niet het meeste wat op daglicht lijkt?
En die panelen, die kun je makkelijk in een verlaagd plafond inbouwen?

Ik heb idd de panelen van 30 bij 120, koud wit. Daglicht is er niks bij ;-)
De panelen heb ik niet ingebouwd maar gewoon onder het plafond gehangen. Een paneel is slechts 1 cm dik...

Groet,
Jan
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Ik heb idd de panelen van 30 bij 120, koud wit. Daglicht is er niks bij ;-)
De panelen heb ik niet ingebouwd maar gewoon onder het plafond gehangen. Een paneel is slechts 1 cm dik...

Groet,
Jan

Moet elk paneel op een eigen stopcontact, of hoe werkt dit?
Heb nu in mijn schuur een licht schakelaar en daarop gaan 2 tl-bakken aan. Kan ik 4 van deze led panelen op deze licht schakelaar aansluiten? Vraag me ook af of 4 niet te veel is voor een schuur van 4 bij 5 meter?
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
De meeste lichtschakelaars kunnen 10A schakelen, dus dat is geen probleem.

De ouderwetse grote Tlbuizen van 150cm lang zijn 58W, vaak zitten er daarvan 2 in een armatuur, dat is al 116W
En dan al snel 4 of meer armaturen in een beetje grote schuur.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Zonder echt berekeningen te hebben uitgevoerd, heb ik de 6 panelen op een hotelschakelaar aangesloten (=240 Watt)
Geen probleem.

Groet,
Jan

Het aan gesloten vermogen leek me ook geen probleem, maar hoe sluit je dat precies aan? (Was meer of 4 van die panelen niet te veel licht geven in schuur van 4 x 5, al lijkt me teveel licht nooit een probleem.)

Op dit filmpje gaan ze er vanuit dat elk paneel met een echte stekker op stekkerdoos wordt aangesloten, of kan het ook anders?


En is het aanbevolen om dan 4x koud wit te pakken voor een schuur/werkplaats?

En ophangen deed je met een u profiel van de bouwmarkt?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.