LED vs. TL

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
De meeste Total cost of ownership berekeningen geven een wat gunstigere uitslag voor LED. Nu hoef je in de privé situatie de uren niet te rekenen waardoor de balans wellicht iets anders kan zijn. In veel gevallen wordt dan naar de investering aan het begin gekeken. En daar is TL net iets in het voordeel.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
De belasting van een moderne voeding is meestal niet puur ohms, een deel is capacitief. In feite ben je voor een deel een extra belasting aan het creëren, wat voor de meeste apparatuur in de keten (schakelaars, stoppen, trafo's bij de netbeheerder, etc.) heel slecht is. Vandaar dat de belasting op een groep relatief klein moet zijn als de power factor afwijkt van de ideale last (1).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
OK, ik begrijp het, LeonvB. Gewoonlijk wordt dit aangeduid met de verhouding tussen schijnbaar vermogen en werkelijk vermogen.. Die verhouding wordt gewoonlijk arbeidsfactor genoemd. Voor de kleine verbruiker maakt het niet zo veel uit of zijn apparaat een wat lage arbeidsfactor heeft (bijv. TL-verlichting). Hij betaalt alleen voor zijn werkelijk verbruik. Maar een electriciteitsbedrijf kan (grotere) verbruikers wel ""dwingen"" ervoor te zorgen dat de arbeidsfactor niet te laag wordt.

Voor de betrokkenen in deze discussie (relatief kleine verbruikers denk ik) is het niet zo van belang.

mvg
klaas0639
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Dat is niet helemaal waar. De verbruiksmeter meet AC+DC verbruik, dus het werkelijke verbruik. Bij een powerfactor van 0,95 gaat de meter met een snelheid van 105% "draaien" ten opzichte van wat je met een goedkope AC verbruiksmeter ziet. Voor sommige mensen kan het verbruik dus wel eens tegenvallen. De powerfactor is wel degelijk van belang, afhankelijk van hoe je meet.

TL verlichting heeft meestal trouwens een vrij goede power factor. Ik meet meestal iets van rond de 0,99. Sommige goedkope LED bakken kwamen rond de 0,69 uit, die heb ik dan ook afgewezen. Als je een aantal van dergelijke bakken gebruikt moet je echt gaan oppassen met de indeling van je groepen.

Maar mijn punt is: goede verlichting kost geld. Ofwel in aanschaf, ofwel in gebruik. Koop hoogfrequent TL of LED armaturen. Bij HF kom je iets goedkoper uit in aanschaf, maar duurder in gebruik. Verder moet je met HF iets vaker een trap pakken om erbij te klimmen. Over de hele levensduur zal LED wat goedkoper zijn. Het licht vind ik van een goede LED mooier, en met mij de meeste van mijn collega's op het werk. Thuis heb ik bijna alles vervangen naar LED. Heb je al goede armaturen maar zijn ze oud (laag frequent), dan is LED TL een heel redelijke oplossing. Kijk dan eens bij bijv. Lohuis. Niet de allergoedkoopste, maar wel erg mooi licht.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Even ter verduidelijking:
De oude TL verlichting is de laagfrequent, genaamd TL-8. Deze is met de welbekende starter/voorschakeling.
Hoogfrequent TL is de nieuwe norm in TL-land, ook wel TL-5. Deze is zonder de welbekende starter. Deze is duurder dan de TL-8, maar goedkoper dan LED.

TL-5: Armatuur €33,= + €5,50 voor de lamp zelf, incl Btw, dus €38,50 incl Btw. 28 Watt.
http://luxar.nl/categorie-tl-armatu...-t5-1x28w-alcor128-a55?sort=rating&order=DESC

LED: €44,95 excl, €51,70 incl Btw. 13 Watt.
http://www.247led.nl/Webwinkel-Prod...-met-geïntegreerd-armatuur-13-watt-120cm.html


Mijn keuze gaat de TL-5 worden, 20 stuks ongeveer.

Kijk hier voor kleurimpressies:
http://www.aliexpress.com/item/FEDE...491880201.html?spm=2114.01010208.0.772.p2m7sN
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Wij neigen toch naar LED: dimbaar, en met twee kleuren strips naast elkaar is de kleurtemperatuur aanpasbaar.
We hebben nog geen armaturen, dus op dat gebied veroorzaakt de keuze voor LED geen desinvestering.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Boktor,

Het blijft interessante materie die met een paar google-opdrachten en bijna onontwarbaar woud aan informatie oplevert.


Dat is een 'simpel' armatuur, zonder reflector. Moet er voor werkruimteverlichting vanaf het plafond niet juist voor armaturen met reflector gekozen worden? Zo gaat er best wat licht verloren lijkt me. Of maakt een wit gesausd plafond dat weer deels goed?

MVG, Karel
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Die armaturen met reflectorkappen er op zijn veeel duurder. Om die reden heb ik mijn plafond wit gemaakt. Voor het aantal dat ik nodig heb let ik dus goed op de prijs.

Als je led koopt zitten die refectors er ook nog niet op voor die prijs die ik doorgaf.
In lage ruimtes zou ik wel overwegen om reflectors te nemen ivm er direct in kijken wat hinderlijk kan zijn.

Misschien dat BenchWorks nog wat input wil/kan geven over wat hij gedaan heeft qua type, adressen, leverancier, prijzen en kleuren?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Hang maar eens een lamp op en kijk wat je (of je vrouw) er van vind als je opkijkt van je werkstuk. Dan merk je al gauw of het irritant is of niet. Niet iedereen is even lang. Bij mij is het 3.10m hoog en vind zelfs dan nog dat ik er in kijk, maar mss is het alleen maar omdat ik er op let. Irritatie valt in de praktijk tijdens het werken wel mee verwacht ik.

Oja, dat led niet naar boven schijnt was ik (ook door de bomen) even vergeten :)

Verder ben ik van mening dat zonder kappen de licht beter verspreid wordt door de ruimte door de reflectie van het plafond.
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Eens Wim. Maar dit is een andere vergelijking. Ik moet nog nieuw gaan installeren, en dan is de keuze LED vs. TL. Eerst TL-armaturen installeren en daar dan LED-TL buizen inzetten is een beetje een omweg. Ik ga dan voor LED direct op/in een aluminium profiel (voor koeling en gezicht).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Niet helemaal. Het punt is dat de levensduur zeer discutabel is. Zelfs bij a merken. Bij tl is dat duidelijk. De lichtopbrengst van tl blijft tot 90% tijdens de levensduur. Bij led loopt ie terugg naar 70%
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
De levensduur van een TL buis plus armatuur is ook zeer discutabel. Wij hebben veel plekken waar de buizen gewisseld blijven worden, de levensduur zal daar eerder 1000 als 7000 uur zijn. En de VSA's halen ook niet bepaald de beloofde levensduur. Levensduur is net zo iets als een IP rating: op papier leuk, maar geen garantie.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik heb inderdaad wel eens uitval gehad met e-vsa's. Nagenoeg alleen in het eerste jaar. Alles onder garantie opgelost. Met conventionele vsa's heb ik zelden uitval gezien. Als je lampen zo snel stuk gaan zou ik eens kijken of de armaturen niet trillen of hun warmte niet kwijt kunnen. Ik ga er vanuit dat je a kwaliteit armaturen hebt.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De kogel is door de kerk. Ik heb de 5630 strips besteld die Rizz ook heeft gebruikt. In totaal 50 meter, 25m warmwit en 25m koudwit.

Verder heb ik een zware trafo besteld om het geheel te voeden.
Een kleurencontroller warmwit en koudwit te mengen.
En met een aantal 'versterkers' kan je met 1 controller de hele lengte aansturen. Vanaf iedere versterker loopt een aparte 2draads voedingskabel naar een punt in de lichtlijst. Die lijst is in 3 delen opgesplitst: 5 meter, 10 meter en 7 meter. De voedingskabels kunnen achter het profiel worden weggewerkt. 1 kabel aan het begin, 1 kabel op 10 meter met een weerszijden van de aansluiting 5 meter en 1 kabel op 18,5 meter met aan weerszijden 3,5 meter ledstrip. Zo kunnen de versterkers, de controller en de trafo samen in de meterkast worden ingebouwd. De lichtlijst vertrekt vanaf de meterkast, dus alle bedrading kan mooi worden weggewerkt.

Tenslotte nog de profielen zelf, dat is het duurste onderdeel van het geheel. Maar het is uiteindelijk ook een winkel, dus er moet letterlijk en figuurlijk wel een mooie uitstraling zijn. Dus dat zijn 30/60 graden profielen geworden waar de twee strips naast elkaar achter melkwit 'glas' komen te zitten.

Nu wachten totdat alles compleet bezorgd is. 'Gelukkig' is de nieuwe PU-gietvloer gaan blazen, die wordt de komende week compleet over gedaan. Perfect bedrijf. Het gaat er niet om of je wel of niet fouten maakt, maar om hoe je ze oplost. Ze komen de hele vloer overdoen. Ze wilden niet eens korting geven, want zo zegt hij, dan erger je je er je hele leven nog aan. En dat is waar. Dus net de verhuizer gebeld en de verhuizing 2 weken uitgesteld. Gelukkig konden ze dan nog, want met de toenemende huizenverkopen zitten de verhuizers ook krap in hun agenda.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.