Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 8 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 74

Onderwerp: LED vs. TL

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011

LED vs. TL

Voor het nieuwe atelier van mijn vrouw moet ik verlichting uitzoeken.

Het atelier meet 10,40 x 3,15m, het plafond is 2,5m hoog.
    Over een lengte van 10 meter zijn 6 aansluitingen aan het plafond evenredig verdeeld.

Nu sta ik voor de keuze TL of LED. Alles moet nog nieuw gekocht worden.
    De lichtkleur moet daglichtkleur worden, 4000K als ik het goed heb.

In principe gaat er 230V naar de aansluitpunten via het centraaldozensysteem. Het geheel is door een electricien aangelegd, want tegelijk met de verbouwing is de meterkast verplaatst en wordt de el. installatie vernieuwd.

Ik kan TL-bakken monteren en daar LED-TL buizen in stoppen, of direct met LED-verlichting van start gaan.

Heeft iemand links naar sites waar dit dilemma aan de orde komt, of zelf ervaringen?

BVD, Karel

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Ik heb led laten installeren door een bevriende winkelier. Achteraf (nadat ik een beetje rondgeneusd had) werd me duidelijk dat ik het voor een fractie van de kosten ook zelf had kunnen doen, afgezien van het feit dat ik hoogtevrees heb (4,5 m hoge ruimte dus). Maar ik heb nu wel daglicht (4000k) in het donker met voldoende lux voor mijn wat oudere ogen…

Wat je in principe nodig hebt zijn alu-profielen waarin je de led-strips plakt, polycarbonaat afdekkingen, led-trafo's, eventueel afstandbediening met dim-functie, ophangkabels of direct aan het plafond bevestigd.

Hallo,
    recentelijk heb ik in mij garage 2 oude tl balken weggehaald en 2 dubbele led armatuur aangebracht.
    http://www.lichtpartner.nl/a-3836359...20cm-2-buizen/
    ik ben heel tevreden, geeft goed licht vanaf 2,50 meter hoogte. Voor een garage van 6 x 3 meter is dat meer dan voldoende.
    ik heb er 1 links van de centerline en 1 rechts ervan gemonteerd, daarmee ook een goede spreiding in de breedte.
    Voor jouw ruimte ben je dus met 3 lichtbakken goed af, dan ben je klaar voor rond de €150,-
    1 nadeel van de spullen die ik heb, het spul is van matige plastic kwaliteit en vraagt enige voorzichtigheid in het ophangen.
    succes ermee!

Ik ben laatst wat aan het rekenen geweest en voor mij was het duidelijk. Nog geen led tl. De lichtopbrengst is nog te laag. Je hebt meer armaturen en lampen nodig om dezelfde lichtopbrengst te halen. Levensduur van de led tl's is niet duidelijk. En de totaalprijs is veel hoger dan van tl's. Jouw besparing is er niet of nauwelijks. Ja ga je uit van een lagere lux waarde dan kan je net zo goed minder armaturen plaatsen.
    Volgende zeg ik even uit het hoofd maar ik dacht dat osram a adviseerde max 10 led tl's op een groep te zetten. Redenen hiervoor zouden kunnen zijn dat er meer stroom loopt dan er gemeten word. Ook zou er netvervuilig optreden bij led tl. De laatste twee punten heb ik gelezen op het www en heb ik niet geverifieerd.

In het topic huis klaar nu is mijn garage aan de beurt wordt ook aan led aandacht besteed. Fantic (meen ik mij te herinneren) komt daar met de oplossing twee kleuren te gebruiken.

ik zal straks nog even kijken naar de link, als ik het nu doe loop ik het risico dat ik weer opnieuw inloggen.

En hier is de link.
    Laatst gewijzigd door Hunto; 23-04-16 om 22:06. Reden: link toegevoegd
    Met vriendelijke groet, Ronald

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Bedankt voor alle snelle feedback!

@Hunto, thx, die oplossing van Rizz lijkt me wel wat. Alleen even uitzoeken hoe/waar ik de voeding verstop. Ik wil geen 12V en 230V mengen in het centraaldozensysteem (mag vast ook niet), dus er gaat 230V naar de armaturen. Dan de trafo's er maar naastplakken aan het plafond. Mss. maar eens een afspraak met Rizz maken om het te bekijken bij hem.

@Wim, LED-TL was ik ook niet van plan, daar lees je op z'n zachtst 'mixed feelings' over. Dat is meer voor het ombouwen van bestaande TL-armaturen. Maar nu alles nieuw is ingetimmerd (heb ik heel decadent door een aannemer laten doen) kunnen er direct de juiste LED armaturen in. De lichten zullen waarschijnlijk iedere dag en de hele dag ingeschakeld zijn, dus terugverdienen zit er wel in.

@Arthur, Al zoekend kwam ik deze strips tegen. LEDs van het verkeerde type, moeten volgens Rizz zijn linkje de 5630's zijn. Ik blijf verder zoeken.

LED uiteraard nemen. 4000K lijkt me echt vrij laag. Daglicht is rond 6500K, optisch maakt dat het licht voor je ook iets feller.
    Lumen is geen enkel probleem, en zeker niet bij zo'n laag plafond.

Kijk eens bij Norton, die armaturen hebben we op de zaak (4000K) en geeft heel fijn licht om bij te werken. Feller trouwens als de TL bakken die ervoor in lagen.

Ik heb grote twijfel of je het wel terug verdiend. Het is heel simpel maak een berekening en kijk hoeveel lux je hebt op 1 mtr hoog. Heel vaak worden de verliezen van vsa's niet meegenomen en ook de vervangingsprijs van de lampen worden vaak niet juist berekend. Hoe lang is de levensduur van de led? Bij tl zijn die bekend bij led niet.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Heb in mijn kelder en de knutselruimte TL armaturen vervangen voor LED: https://www.lampdirect.nl/philips-co...d22s-840-120cm , wereld van verschil. Ga ik het terugverdienen, mogelijk niet met de energie, maar wel met een zeer prettige lichtkwaliteit waarbij ik weer dingen goed zie waar ik eerst een bril bij moest pakken

4500K nature white,daylight 5630 LED strip,5M 300LED waterproof flexible DC12V LED Strip,60LED/m,T-116 free shipping
    http://s.aliexpress.com/mEV3yiy2
    4500k
    en normale prijzen.

succes
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Forum Rechten