Een "raar" haalmes.

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Wel een bijzonder geval zeg. Ook bijzonder dat jij iets tegenkomt dat nieuw voor je is;):p. Jeuken je handen niet om zoiets een uit te proberen?

Groet van Fons
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Op zich is het wel efficiënt werken, je doet in één keer het hele profiel.
Nog nooit aan gedacht.
Alleen: hoe slijp je zo'n haalmes na een aantal keren?
Dat wordt toch nauwkeurig vijlwerk lijkt me.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Apart geval. :)
Ik kan me niet voorstellen dat zoiets lekker werkt. Misschien van een timmerman die zijn leerling wilde leren hoe profielschaven te slijpen, geen zin had om zijn eigen mooie collectie te riskeren en daarom een oud haalmes opofferde?
 

tuoh

Oud hout
Het blijkt een authentiek Spaans haalmes te wezen, dus geen kunstobject of iets dergelijks, gewoon een stuk handgereedschap.
De enige logische manier om met het ding om te gaan lijkt mij met de vouw op het hout te zijn, dan kan je min of meer een constante intredehoek aanhouden. De eerste snede maakt het spoor daarna zal het een kwestie zijn van telkens dit eerste spoor te volgen tot het profiel op diepte is.
Als ik eens wat tijd over heb ga ik hier mee aan de slag, heb nog wel een oudje liggen dat ik kan transformeren naar een "geprofileerd haalmes";)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Iets dergelijks heb ik in India gezien waar het gebruikt werd om van klei gedraaide potten te voorzien van versieringen. Op een mes zaten drie verschillende profielen waarmee over de nog natte klei gestreken werd. Ging razendsnel.De potten werden daarna met een natte spons bewerkt om de scherpe randjes weg te halen, gedroogd en (uiteraard) gebakken. De vorm van het gereedschapje leek verdacht veel op een haalmes zoals we dat hier kennen.

Ben erg nieuwsgierig of het goed werkt op hout, maar vertrouw er op dat we daar wel een verslag over krijgen van Tuoh!

Groets, Rob.
 

Chris1994

Actieve deelnemer
25 dec 2013
36
2
Kwadendamme
Hallo,

Het principe lijkt volgens mij veel op de Stanley no. 66 beader plane.

StanleyNo.66Plane1-Big.jpg


Met vriendelijke groet,

Chris
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Andre zegt dat het uit Spanje komt en bij mij kwam de gedachte op dat het misschien niet voor hout gebruikt werd maar voor steen.
Ze deden vroeger natuurlijk ook veel versieringen aan huizen, kerken, stadsmuren enz en ik kan me voorstellen dat dit in zachtere steensoorten zoals zandsteen prima werkt.
 

tuoh

Oud hout
Het is in elk geval geen standaard stuk handgereedschap lijkt me, maar het ziet er ook niet uit als een stukje huisvlijt. Het ding is vermoedelijk ook (te) grondig schoongemaakt zodat alle gebruikssporen mee weggepoetst zijn. Het word dus proefondervindelijk tasten naar mogelijke toepassingen:p
Profielen snijden in hout zal enkel een kans van slagen hebben op een stuk gekloofd hout, door het asymmetrische profiel is even wisselen van snijrichting niet mogelijk bij een grillig draadverloop. Daar heb je bij een gekloofd stuk hout geen last van.

Zelf zou ik een dergelijk haalmes niet direct aan Spanje gelinkt hebben, zou eerder denken aan Frankrijk, Duitsland, Scandinavië' etc.. Allemaal landen met een meer uitgesproken houttraditie. Maar het is wat het is, Spaans dus;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.