Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: Vermogen bovenfrees

Vermogen bovenfrees

In een poging een goede keus te maken voor een bovenfrees, kan ik nergens ook maar iets van richtlijnen vinden voor het vermogen van een bovenfrees. De meeste bovenfrezen hebben een vermogen tussen de 900 en 2400 Watt, maar wat is nou geschikt waarvoor? Het zal de combinatie zijn van houtsoort en freesdiameter die het vermogen bepaalt. Kan iemand hier richtlijnen voor geven? Ik begrijp dat de ene machine de ander niet is en dat er grote verschillen zitten in afgegeven vermogen, maar er moet toch iets van een maatstaf zijn om te kunnen bepalen welk vermogen je nodig hebt voor de bewerking en houtsoort die je toepast?!

meer power is minder diepte stappen.
    500 watt is 10x 1mm afnemen.
    2400 watt is 2x 5mm afnemen

houtsoorten zijn daarbij niet belangrijk.
    alleen wordt het bij harder hout
    500 watt dan 15x1mm
    2400 watt 3x4mm
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 3dmazter Bekijk Berichten
    500 watt dan 15x1mm
    2400 watt 3x4mm
    volgens mij mis je dan nog een paar mm

zemel
    500 watt 15x0.66mm
    2400 watt 3x 3.33mm
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

af en toe wel es leuk...maar niet als je er mee bezig bent

Als ik zwaluwstaarten ga frezen gaat dit in een keer. Als het hout 2cm dik is dan 2cm in eens. De frees is gelukkig wel 2400w en 12mm stift. Ideaal is om niet te veel in een keer te willen. Wat heel belangrijk is de maat van de frees bit. Als je een groef wil frezen van 3mm breed d zou ik dit in 3 keer doen.
    Laatst gewijzigd door Wim Kluck; 23-04-16 om 06:43.

Kosten van de freesjes is misschien nog een ding?! Schachtgrootte?! Stationair of uit de hand frezen?

Of beter nog! koop er 2...

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2015
    Hoe zwaarder de frees, hoe minder de hanteerbaarheid. Maar de stabiliteit neemt wel toe met het gewicht.
    keuzes, keuzes, keuzes. Ik heb zelf een 1010 van Festool. Een kleintje dus.
    La Passione Passa dal Cuore

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Belangrijkste vraag is toch wel "wat ga ik er mee doen", vermogen is dan minder relevant. Komt het onder een tafel te hangen, dan zou ik voor een zwaar model gaan, maar ga je veel uit de hand frezen, dan moet je je afvragen of dat voornamelijk fijn of grof werk is.
    Zelf heb ik een 600watt kantenfrees en 1800watt bovenfrees. De kleine voor het lichtere werk (niet alleen hanteerbaarder, maar je kont er ook mee in kleinere hoekjes) en de grote voor het grove werk.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jpandriesse Bekijk Berichten
    maar je kont mee in kleinere hoekjes
    Misschien moet je dit nog 's overdenken..

Forum Rechten