Steigerhouten loungeset

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Vorige week de vraag van een collega gehad of ik een hoekbankje kon (en zou willen) maken uit steigerhout.
Nu had ik dat al eens voor hier thuis en ons pap en mam gedaan en wilde dat nog weleens doen. Ik vraag wat voor iets hij zou willen en ik kreeg een foto als voorbeeld.

_20160414_152714_zps4djdfuus.jpg


Met dus de vraag of ik zoiets kon maken... Dat leek me wel een mooie uitdaging om aan te beginnen. Ik vroeg of er nog meer voorbeeld foto's waren of een tekening maar deze opstelling had zijn vrouw op internet gevonden en het kwam erop neer dat ik het hiermee moest doen. Wel nog maten gekregen waaraan ik gebonden was qua ruimte en verder vrij spel.
Zodoende een ruime hoeveelheid gebruikte steigerplanken besteld en maar aan de slag gegaan. Het heeft me door het ontbreken van een tekening en/of zaaglijst wat langer geduurd voordat ik alles uitgedacht had maar wonder boven wonder weinig tot geen zaagverlies (er moet 1 plank opnieuw omdat die te kort is). Gezien de grote van het geheel kon ik het in mijn eigen achtertuin niet opzetten om te kijken of alles zou passen..... Vandaag ben ik de "loungeset" gaan brengen en op goede hoop het ding opgebouwd. Het resultaat mag er zijn vind ik, te meer omdat ik nog 3 kwart jaar hobby met hout.

DSC_0174_zpsbozvhm74.jpg


DSC_0175_zpshyv5wozr.jpg
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dankjewel, was ook erg leuk om te maken en het geheel uit te dokteren.

Lijstjes om de tafelpoten had simpel bedacht, plankjes van de staander op maat gezaagd en dan een plank op 9,5cm (zodat ik iedere keer 2 delen kon gebruiken van de plank, zijn 19,5cm breed). Die in verstek gezaagd op 45 graden en van binnenuit vast geschroefd aan de poten. Rondom zit op de aansluiting ook nog een schroef om het geheel strak te houden (schroeven vallen vrij diep waardoor je ze niet ziet). Dan nogeens zo'n rand gemaakt maar dan iets kleiner en die bovenop de staander in het kopse hout geschroefd. Blad ligt verder los omdat de tafel dan makkelijker op te ruimen valt, niet mijn voorkeur maar het werd gevraagd om het zo te doen.

Het leuke is vooral dat het qua kopie vrij gelijkend is aan het voorbeeld en dat stelt tevreden.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Thnx! Lijkt er inderdaad goed op. Enige verdchil dat ik zie is dat er in hoogte iets verschil zit tussen de poten en de verbindende planken. Maar totaal niet storend en heb ff goed gekeken ;)
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Klopt, de bovenste planken die op de rugleuning "liggen" zitten ook nog niet vast. De korte zijde mist 1,5cm dus daar maak ik even een nieuwe voor en aan de langere zijde is de plank krom op het einde waardoor de aansluiting minder is, maak ik ook nog in orde maar had het voor nu even gelaten. Het hoogteverschil was me ook opgevallen, maar is inderdaad niet storend, het geeft juist subtiel aan waar de poten beginnen.... Het is ook maar hoe je het bekijkt he hahaha.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.