Stationaire afzuiging maken (diverse vragen hierover)

Atmoz

Actieve deelnemer
Beste allemaal,

Al een tijdje lees ik mee op dit mooie forum, maar nu is het tijd geworden om ook daadwerkelijk mee te gaan doen/vragen stellen :p

Ik zou graag een stationaire afzuiging maken. Daarop komen dan de tafelzaag, afkortzaag, freestafel en de "losse" tools zoals decoupeerzaag, bovenfrees, invalzaag, etc...

Nu was mijn oog (of eigen beide:)) gevallen op een HBM machine.
Daarover liep hier op WW al een topic, en daaruit kwam:


Hier zou ik graag even op inhaken:)

Ik ben zelf ook aan het kijken voor een HBM afzuiginstallatie.
Wat ik me echter afvraag is of dat goed werkt als je van 110mm buis/leiding ineens naar bijvoorbeeld 35mm gaat voor aan een afkortzaag. Zuigt dat toch nog even goed als bijvoorbeeld een bouwzuiger die er "rechtstreeks" aan hangt?

Alvast bedankt, en sorry voor de enigszins topic-kaping.

Groet,

Atmoz

Hee Atmoz,

Nee, dat gaat niet werken. De HBM is een hoog/groot volume lage druk (HVLP; vergeef me m'n anglicisme) zuiger en die werkt alleen bij hoge volumes en dus grote buizen/slangen. De stofafzuiging bij je kleinere machines (alles met stofzuigerslang) werkt volgens het lage volume hoge druk (LVHP) principe en die twee zijn niet te combineren.

Kaping ten einde?

Groeten,
Hans

Ik heb dus een probleem, want mijn mooie plan gaat dus niet helemaal lukken.
Vanuit de afzuiging dacht ik een (110mm) buizenstelsel te maken naar alle "uithoeken" van mijn werkplaatsje. En dan daarop aftakkingen die (gescheiden door middel van "Blast Gates") naar kleinere diameter buizen (50mm ofzo) gingen. Aan het uiteinde daarvan een stuk slang (35mm) wat rechtstreeks de (zaag)machine in gaat.

Hoe lossen jullie dit op? Ik had al een mooi plaatje gevonden hoe ik het in gedachten had:

p_100646400.jpg


Maar dat valt dus weer tegen...

What 2 do?


Verdere vragen:

-hoe stil is zo'n afzuiging (stel ik neem eentje met 2PK motor?)
-welk filter kan ik het beste nemen?
-welk merk raden jullie aan? (budget tot max € 600,- ofzo)



Alvast thanks voor de input!!

Met vriendelijke groet,

Atmoz
 

10Pieces

Nieuw lid
1 mei 2014
6
0
Brussel
Hey Atmoz,

In mijn zoektocht naar stofafzuiging heb ik het volgende geleerd:
-Het kan niet hard genoeg zuigen
-Het gaat om je gezondheid
-De dingen zijn luid (allemaal, en al zeker als je ze aan de vandiktebank hangt want dan krijg je zo een rare echo)
-Goede FIJN-stofafzuiging is duur
-Je zit al snel aan 600 euro aan buizen alleen
-vermijd teveel flexibel
-afstandsbediening of een zeer centrale schakelaar
-zakken wisselen aan goedkope afzuiging is niet leuk

Zelf heb ik uiteindelijk besloten de bankrekening te plunderen en voor een Riedex MD60 te gaan met iets krachtiger motor. Zeer tevreden van. Wel erg duur.
Wil je goedkoop, stil en goed neem dan iets krachtig maar luid met standaard filter en zet dit buiten in een hok. Check wel even of je geen buren hebt. Verwarmen in de winter wordt dan ook wel uitdagend.

Als je echt schrik wil krijgen moet je Bill Pentz zijn website lezen (op eigen risico).
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
ten eerste.
je moet alle buizen 1 diameter houden.
125mm is eigenlijk al te klein.
minimaal is 150mm maar dat is heel duur.

van afzuiger tot machine wil je de zelfde diameter houden.
je kan bij je zaagtafel een 100mm onder aansluiten en een 80mm boven bij de stofkap.
dan zit je gecombineerd op 125mm

Je kan geen handgereedschap erop aansluiten.
dat MOET met een stofzuiger.

minimaal een 2 pk(1500watt )
afzuiger heb je nodig.

en voor €600 kun je geen afzuiger met buizenstelsel aanleggen.
afzuiger kost 2e hands ongeveer €150
filter kost €180
buizen (pvc) 125mm ongeveer €300 (pvcvoordeel.nl)
flex slangen €250 (tendotools)
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Thanks voor de duidelijke en uitgebreide input:D

Ik denk dat ik nog e.e.a. moet toelichten...

Er wordt gesproken over een zaagtafel met 100mm en 80mm uitgangen. Dat klinkt als een grote/prof. zaagtafel.
Ik heb "maar" gewoon een Bosch GTS10 "hobby" zaagtafel(tje).

Ook een vandiktebank heb ik niet, ik ben al blij dat ik weet wat 't überhaupt is...

Dit geheel (de afzuiginstallatie) moet in mijn garage komen, dus geen super grote fancy werkplaats.
Alles is voor de hobby, dus een Riedex MD60 (mooi apparaat overigens, heb effe Gegoogled :cool:) aanschaffen gaat 'm niet worden.

Alle uitgangen van mijn apparatuur hebben van die "gewone" (35mm?) aansluitingen zoals (bijvoorbeeld) op een standaard decoupeerzaag zit.
En tóch zou ik graag een stationair/centraal afzuigsysteem daarvoor maken. Ik geef niet snel op, dus ik hoop dat er nog alternatieven zijn.

Thanks again!

Atmoz
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Thanks voor de duidelijke en uitgebreide input:D

Ik denk dat ik nog e.e.a. moet toelichten...

Er wordt gesproken over een zaagtafel met 100mm en 80mm uitgangen. Dat klinkt als een grote/prof. zaagtafel.
Ik heb "maar" gewoon een Bosch GTS10 "hobby" zaagtafel(tje).

Ook een vandiktebank heb ik niet, ik ben al blij dat ik weet wat 't überhaupt is...

Dit geheel (de afzuiginstallatie) moet in mijn garage komen, dus geen super grote fancy werkplaats.
Alles is voor de hobby, dus een Riedex MD60 (mooi apparaat overigens, heb effe Gegoogled :cool:) aanschaffen gaat 'm niet worden.

Alle uitgangen van mijn apparatuur hebben van die "gewone" (35mm?) aansluitingen zoals (bijvoorbeeld) op een standaard decoupeerzaag zit.
En tóch zou ik graag een stationair/centraal afzuigsysteem daarvoor maken. Ik geef niet snel op, dus ik hoop dat er nog alternatieven zijn.

Thanks again!

Atmoz

Dan kun je toch gewoon een bouwstofzuiger nemen (liefst met inschakelautomaat)
Die werkt volgens het LVHP principe en dan kun je met kleine PVC leidingen (50mm) een net aanleggen naar de stofzuiger.
Ik zou er wel een cycloon tussen zetten.
Dat lukt wel voor 600 euro.

Alleen belangrijk om je te realiseren dat zo'n installatie dus niet toereikend is voor bijvoorbeeld een vlakbank.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Dan kun je toch gewoon een bouwstofzuiger nemen (liefst met inschakelautomaat)
Die werkt volgens het LVHP principe en dan kun je met kleine PVC leidingen (50mm) een net aanleggen naar de stofzuiger.
Ik zou er wel een cycloon tussen zetten.
Dat lukt wel voor 600 euro.

Ja ik heb al een Bosch bouwstofzuiger (idd met inschakelautomaat) Maar ik wist niet dat je daar ook zo'n lang buizen-systeem aan kon maken.
Zou dit niet teveel kracht verliezen met zo'n systeem?! En een cycloon ertussen is een goed idee ja, thanks!
Maar ik zal dus sowieso met die "Blast Gates" moeten werken, right?


Alleen belangrijk om je te realiseren dat zo'n installatie dus niet toereikend is voor bijvoorbeeld een vlakbank.

Die zal er ook niet komen. Geen plaats voor :)

Thanks!


Mvg,

Atmoz
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Als al je apparatuur zo'n aansluitpunt heeft dan heeft het weinig zin om een zuiginstallatie te nemen alá HBM 100. Zoals de laatste reactie aangeeft. Neem een bouwstofzuiger en bouw op die aansluitmaat een stelsel. Al is dat al niet eens echt nodig.

Onlangs heb ik een 70ltr vat gekocht met cycloon. Was totaal €60 kwijt. Daar nog een paar lange slangen bij zodat je door je hele werkplaats heen kan en je ben klaar.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Dat is een mooie stofzuiger!

Als je 50mm gebruikt kom je een heel eind.
Zo'n machine werkt ook nog uitstekend als je er 8m flexibele 35mm slang aan hebt.
Indien mogelijk moet je gebruik van T-stukken en knieën vermijden. Beter Y stukken bij splitsen in wijde bochten.

Blast gates kun je gebruiken maar dan moeten ze wel echt afsluiten, je wilt geen lucht verliezen.
Je kunt ook PVC kogelkranen gebruiken die erg goed afsluiten, ongeveer 15 €/stuk.

PVC zal een lichte statische lading op kunnen bouwen bij gebruik en je kunt dat voelen aan je haar of schokjes (zoals een auto of tuinstoel dat ook heeft).
Zo lang je stofzuiger goed geaard is op het lichtnet of een aardpin zal dit niet schadelijk of gevaarlijk zijn.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Als al je apparatuur zo'n aansluitpunt heeft dan heeft het weinig zin om een zuiginstallatie te nemen alá HBM 100. Zoals de laatste reactie aangeeft. Neem een bouwstofzuiger

Jep. Helder. Thanks!
Ik ga gebruik maken van m'n huidige bouwstofzuiger.


en bouw op die aansluitmaat een stelsel. Al is dat al niet eens echt nodig.

Niet "nodig" inderdaad, maar wel vet! Dus ga 't toch maar maken :cool:


Onlangs heb ik een 70ltr vat gekocht met cycloon. Was totaal €60 kwijt. Daar nog een paar lange slangen bij zodat je door je hele werkplaats heen kan en je ben klaar.

Mag ik vragen welke je heht, en waar vandaan?

Thanks!



Dat is een mooie stofzuiger!

Als je 50mm gebruikt kom je een heel eind.
Zo'n machine werkt ook nog uitstekend als je er 8m flexibele 35mm slang aan hebt.

Kijk! Dat wilde ik even horen :) Dus zelfs met 8m gaat dit lukken. Top!

Indien mogelijk moet je gebruik van T-stukken en knieën vermijden. Beter Y stukken bij splitsen in wijde bochten.

Klopt, dat had ik inderdaad ook al her-en-der gelezen. Dank :)


Blast gates kun je gebruiken maar dan moeten ze wel echt afsluiten, je wilt geen lucht verliezen.
Je kunt ook PVC kogelkranen gebruiken die erg goed afsluiten, ongeveer 15 €/stuk.

Ik was persoonlijk aan deze aan het denken:
http://www.mauvekoi.com/catalog/gate-valve-schuifkraan-50mm-p-482.html

Die zullen goed afsluiten, want ze zijn gemaakt voor water.

PVC zal een lichte statische lading op kunnen bouwen bij gebruik en je kunt dat voelen aan je haar of schokjes (zoals een auto of tuinstoel dat ook heeft).
Zo lang je stofzuiger goed geaard is op het lichtnet of een aardpin zal dit niet schadelijk of gevaarlijk zijn.

Ook a over gelezen inderdaad. Ik had volgens mij ook ergens iets gezien dat men ijzeren tape gebruikt om de leidingen zélf te aarden.
Dus om de zoveel meter om de buis heen een stukje ijzertape, en dat naar de aarde toe gelegd.

Veel input hier, das super mooi en leerzaam. Dankjewel :D

Grtz,

Atmoz
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Atmoz,

Je plannen voor het aarden gaan weinig uitmaken.
PVC is een uitstekende isolator. als je een punt aard dan vereffend dat slechts zeer lokaal het spanningsverschil.
Voor het volledig vereffenen van PVC zul je er een heel 'net' van geleidend materiaal op moeten aanbrengen.

Je hebt flexibele PVC slangen met een metalen draad als een spiraal erin gegoten. Dat is redelijk effectief.

Maar je gaat niet dood van een klein schokje en het kan ook achteraf aangepast worden.

w.b.t. de afsluiters, ik kan niet goed zien of het een schroef of lijmmof is.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik ben inderdaad niet bang voor een schokje nee :)
Komt goed! Dat aarden wilde ik ook niet meteen gaan doen, had er alleen over gelezen...

Volgens mij zijn dat lijmmof-verbindingen op die schuifklep, dus dat moet goed komen dan, toch?!
Alles goed dicht afsluiten, en alleen de klep open van de betreffende machine.
Ik ben aan het denken om de bouwstofzuiger "in het midden" van alle apparaten neer te zetten, dan is de buis maximaal zo'n 6 meter ofzo per apparaat.
De afkortzaag, zaagtafel en freestafel zal ik het dichts bij zetten.

Vanmiddag maar eens gaan shoppen voor wat leiding-materiaal enzo ;)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Het vat (€20) heb ik bij Goedhart vaten vandaan uit Haarlem.
Maar ze zijn goedkoper te krijgen als je een beetje neust op MP.
Is bij mij om de hoek dus voor mij maakte het niet zoveel uit.

De cycloon heb ik van Ebay af. Kwam uit Frankrijk vandaan met 3 dagen levertijd.
Deze was €40 en werkt perfect. Heb eerst zitten kijken voor een DustDeputy, maar deze was +/- helft van het geld. DustCommander heet ie. Ebay link heb ik alleen op de pc staan, maar als je ff zoekt dan vind je hem vast wel.

Voor slangen heb ik gewoon me standaard Festool slangen gebruikt.
Past nagenoeg perfect. Alleen een beetje schuurpapier over de in/uitlaat van de cycloon heen om ze perfect passend te maken.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
de "risico's met PVC" discussie wordt telkenmale opnieuw gevoerd, maar tot op heden heeft nog niemand mij bewijs kunnen leveren dat het al ooit ergens ook maar 1x is misgegaan door de statische opbouw van PVC leidingen.

Wel heb ik ondertussen hopen artikels en berekeningen gezien die duidelijk maken dat het eigenlijk geen probleem is. De vonk die je uberhaupt al zou krijgen van PVC is nooit sterk genoeg en bovendien is het stof/lucht mengsel nooit de juiste verhouding. Om die verhoudingen te bereiken moet je namelijk kilo's hout per minuut wegschuren.

Het enige reeële risico zit'm in je cycloonvat waar een hoop stof in ligt dat brandbaar is. Dat zal echter nooit ontploffen (want het is geen lucht/stof mengsel maar gewoon een berg stof). Het risico daar zit'm op ontbranden door broei of andere bronnen van ontsteking.
Maar ook daar heb ik - als pijpmaker - al van heel wat collega's gehoord die per ongeluk brandende assen van hun pijp zagen verdwijnen in de afzuiging (en vervolgens onder tafel doken uit vrees voor een explosie) zonder dat er ooit wat gebeurde...

Ik heb overigens eenzelfde 60L vat van Goedhart vaten, en heb daarin een thien baffle gebouwd, zodat het de functie van opvangvat & cycloon combineert in 1 vat.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Thanks voor de duidelijke en uitgebreide input:D

Ik denk dat ik nog e.e.a. moet toelichten...

Er wordt gesproken over een zaagtafel met 100mm en 80mm uitgangen. Dat klinkt als een grote/prof. zaagtafel.
Ik heb "maar" gewoon een Bosch GTS10 "hobby" zaagtafel(tje).

Ook een vandiktebank heb ik niet, ik ben al blij dat ik weet wat 't überhaupt is...

Dit geheel (de afzuiginstallatie) moet in mijn garage komen, dus geen super grote fancy werkplaats.
Alles is voor de hobby, dus een Riedex MD60 (mooi apparaat overigens, heb effe Gegoogled :cool:) aanschaffen gaat 'm niet worden.

Alle uitgangen van mijn apparatuur hebben van die "gewone" (35mm?) aansluitingen zoals (bijvoorbeeld) op een standaard decoupeerzaag zit.
En tóch zou ik graag een stationair/centraal afzuigsysteem daarvoor maken. Ik geef niet snel op, dus ik hoop dat er nog alternatieven zijn.

Thanks again!

Atmoz

Wb de zaagtafel is mijn ervaring dat het wel degelijk kan met 100mm slang, zolang je de versmalling maar zo dicht mogelijk bij de zaag aanbrengt. Ik heb een Dewalt DW745 en heb daar een 100 mm aansluiting op gemaakt die via een cycloon naar m'n EB afzuigertje van een half pk loopt. Beetje underpowered, maar de zaagtafel spuwt de meuk er met kracht uit en ik zie na het zagen dat 99% weg is. Zolang je de lijnen kort houdt.. De zaagtafel zit dan ook niet op m'n centrale systeem, omdat ik er geen ruimte voor heb.. Hij staat op een onderstel en ik sluit 'm apart aan op de cycloon. Kwestie van 20 seconden. Er zit ongeveer 2 meter slang totaal tussen
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Kijk voor mooie 50mm buizen eens naar de buizen van een centraal stofafzuigsysteem. Beam-Electrolux heeft een heel systeem wat je prachtig kunt gebruiken voor een systeem waar een bouwzuiger aan hangt, en de zuiger die je hebt is perfect.

Bij warmteservice verkopen ze deze buizen.

Hier de instructies en totale assortiment van Beam-Electrolux:

Beam Electrolux buizensysteem.jpg

Beam Electrolux instructies.jpg

Beam Electrolux prijzen buissysteem.jpg

De prijzen vallen ook reuze mee vind ik zelf. Alleen de afsluiters (blast gates) ben ik zelf nog niet uit.

Kijk voor inspiratie ook eens hier naar:

 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
probeer de flexibele slang naar je machine zo kort mogelijk te houden.
door de ribbels houdt dit erg veel tegen.
en niet elke machine heeft 4 meter nodig.
pvcvoordeel.nl heeft de goedkoopste buis.

tips:
•Nooit 90° bochten gebruiken.
doe dan 2x 45°
•Gebruik geen T stukken, alleen Y stukken voor aftakking.
•Korte flexibele slangen
•alle buis zelfde diameter.
•Buis niet lijmen want dan kun je niks veranderen later gebruik dan siliconekit en of korte schroefjes.
•het hele systeem moet 100% luchtdicht zijn.
•De goedkoopste cycloon filter haal je hier.
cyclone (The second generation turbocharged cyclone) 1 pieces
http://s.aliexpress.com/MvUF3iMj
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.