Stationaire afzuiging maken (diverse vragen hierover)

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zal eens verder zoeken of het ook in NL te krijgen is. Die 63mm zijn wel makkelijk want daar kunnen de aansluitingen van Festool zo op.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Wederom bedankt voor alle input mensen!
Erg leerzaam allemaal.

Ik ben aan het denken om een buizensysteem te maken van 50mm PVC buis met 22 en 45 graden bochten en bijpassende schuifkleppen uit de Koi-karper hobby.
Dat aangesloten om m'n Bosch bouwstofzuiger. Zal hopelijk vrij goed moeten werken aangezien de buizen veel gladder van binnen zijn dan de "standaard" geribbelde stofzuigerslang.
Die komt dan alleen op het laatste stukje vanaf de muur(buis) tot aan de machine.


Ik zei het toch, dat hier veel meer experts zijn qua afzuiging ;)

Ah, nog een Fokker ;)
Maar inderdaad; experts genoeg hier. Mooi :cool:


Zal eens verder zoeken of het ook in NL te krijgen is. Die 63mm zijn wel makkelijk want daar kunnen de aansluitingen van Festool zo op.

Hmzzz, 63mm is denk ik wat breed. De originele slang bij de bouwstofzuiger is zelfs niet eens 50mm. En Festool hoeft er niet op te passen, dat heb ik toch niet :rolleyes:

Grtz,

Atmoz
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De aansluiting van de slang in de zuiger is zeer waarschijnlijk 58mm. Dat past direct op die schuifklep.

Festool, Nilfisk, Makita, Gibli en Metabo gebruiken allemaal deze 58mm standaard. Ook Starmix, die een eigen bayonetaansluiting heeft, kan ook deze aansluiting koppelen. Ik heb zelf een Festool slang, die ik in mijn Starmix zuiger stop.

Het is het makkelijkste, om je buizensysteem op deze standaard te maken als het kan, dan kun je de meeste slangen en koppelstukken er op aan sluiten.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Mijn Frans is niet al te best, maar volgens Google Translate is hij niet meer op voorraad:p
•De goedkoopste cycloon filter haal je hier.
cyclone (The second generation turbocharged cyclone) 1 pieces
http://s.aliexpress.com/MvUF3iMj
Die lijkt mij ook wel wat, heb je daar ervaring mee ?
De bevestiging hiervan is wel anders dan bij de Dust Deputy, in plaats van een platte flens met gaten, zit bij deze een stukje pijp wat uitsteekt (wat dus in de ton gaat) en zet je de cycloon vast met 4 schroefjes die je in de cycloon schroeft.

Deze heb ik ook nog gevonden als Dust Deputy kloon http://www.aliexpress.com/item/Cycl..._2&btsid=9d027457-86be-4f1d-8be9-541f14f9cf29 $27,90 met gratis verzending, deze heeft wel de normale bevestiging met de platte flens met gaten.
Het was natuurlijk een kwestie van tijd voordat de Chinezen deze dingen massaal zouden gaan kopieren :D Het is tenslotte een simpel stuk plastic, materiaal en fabricagekosten zullen niet veel zijn.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
En hoe heb je die bevestigd ?
Zoals ik beschrijf ? gat in deksel boren en met een paar schroefjes vastzetten ?
Het vat (€20) heb ik bij Goedhart vaten vandaan uit Haarlem.
Maar ze zijn goedkoper te krijgen als je een beetje neust op MP.
Is bij mij om de hoek dus voor mij maakte het niet zoveel uit.
Deze bedoel je of niet ?
Dat zijn wel mooie vaatjes http://www.marktplaats.nl/a/dieren-...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr en http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Paar jaar terug heb ik van zulke vaatjes gekocht met schroefdeksel http://www.marktplaats.nl/a/huis-en...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Op Marktplaats moet je zoeken op voerton, dan vind je de wereld van die vaten voor een tientje en veel steviger als een emmer http://www.marktplaats.nl/z/voerton.html?query=voerton&sortBy=price&sortOrder=increasing
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
de bijgeleverde schroeven zijn erg klein.
ik heb zelf de gaten uitgeboord en 40mm trespa schroeven gebruikt.
eerst een gat maken.
rondje kit erlangs en cycloon erop schroeven.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Holaa, deze topic komt goed uit...
Vandaag gestart om zelf een Thien afscheider (van waar de naam komt?:confused:) te maken
DSCN1873.jpg
De binnenzijde van de tonrand is 54 cm.

DSCN1874.jpg
De bedoeling is om deze voor mijn grote stofafzuiging te plaatsen.
Mijn grote stafafzuiging staat onder een laag afdak en dus kunnen de 2 stofzakken niet volledig opengaan en zo verlies ik veel zuigkracht.
Met de afscheider er tussen te plaatsen zou ik de zakken (die moeilijk te reinigen zijn) willen verwijderen om zo terug meer zuigkracht over te houden.
De slangaansluiting is diam 100.
de binnenzijde van de afscheider zal 50 cm zijn.

Vraag is nu of er iemand een idee heeft hoe hoog de ruimte binnen de afscheider moet/mag zijn?
Is 25 cm té hoog?
jan
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik heb gisteren (zeer) goede vooruitgang geboekt met mijn systeem.
Heb bij de bouwmarkt 50mm buis, bochten en eindkappen gekocht.

De aansluiting van de slang in de zuiger is zeer waarschijnlijk 58mm. Dat past direct op die schuifklep.

Klopt inderdaad!



Bij thuis komst meteen gaan testen:

BOSCH_GAS35M_AFC_op_50mm_PVC1.jpg



BOSCH_GAS35M_AFC_op_50mm_PVC2.jpg


Werkt perfect! Ik merk niet dat de zuigkracht is verminderd. Wat een fijn systeem gaat dit worden :)
Had ik bijna een nieuwe (stationaire bijvoorbeeld HBM 200 profi.) centrale afzuiger gekocht wat toch niet ging werken met PowerTools...

Dus thanks voor de input allemaal!!!

Nog even een cycloon uitzoeken, en dan nog eens proberen. Maar heb er hoge verwachtingen van!

Grtz,

Atmoz


[edit]

En succes met je project Werkbank!
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
cycloon er tussen en je behoud je zuigkracht tot de bak vol is.
stofzuiger raakt nooit vol.
dus altijd volle zuigkracht.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Mijn Frans is niet al te best, maar volgens Google Translate is hij niet meer op voorraad:p

Die lijkt mij ook wel wat, heb je daar ervaring mee ?
De bevestiging hiervan is wel anders dan bij de Dust Deputy, in plaats van een platte flens met gaten, zit bij deze een stukje pijp wat uitsteekt (wat dus in de ton gaat) en zet je de cycloon vast met 4 schroefjes die je in de cycloon schroeft.

Deze heb ik ook nog gevonden als Dust Deputy kloon http://www.aliexpress.com/item/Cycl..._2&btsid=9d027457-86be-4f1d-8be9-541f14f9cf29 $27,90 met gratis verzending, deze heeft wel de normale bevestiging met de platte flens met gaten.
Het was natuurlijk een kwestie van tijd voordat de Chinezen deze dingen massaal zouden gaan kopieren :D Het is tenslotte een simpel stuk plastic, materiaal en fabricagekosten zullen niet veel zijn.
Deze wilde ik ook net gaan noemen bluem... uhm gasboer ;)

Deze schijnt goed te werken Atmoz (wat ik zo op ongeveer lees)
 

Atmoz

Actieve deelnemer
cycloon er tussen en je behoud je zuigkracht tot de bak vol is.
stofzuiger raakt nooit vol.
dus altijd volle zuigkracht.

Ben zeer benieuwd hoe 't hele systeem gaat werken.
Vandaag komen als het goed is de schuif-afsluiters binnen.
Ook heb ik alvast wat vaten (met goed sluitende deksel) besteld.


Deze wilde ik ook net gaan noemen bluem... uhm gasboer ;)

Deze schijnt goed te werken Atmoz (wat ik zo op ongeveer lees)

Yep, ik hoop het! Heb deze gisteren namelijk gekocht daar :cool:

Grtz,

Atmoz
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
•De goedkoopste cycloon filter haal je hier.
cyclone (The second generation turbocharged cyclone) 1 pieces
http://s.aliexpress.com/MvUF3iMj
Deze heb ik Zondag besteld:D Hopen dat die chinezen een beetje snel leveren.
Ik was vandaag in Alkmaar voor mijn werk, onderweg naar huis kon ik mooi in Haarlem bij Goedhart vaten langs om een stalen vaatje te kopen.

Vaatje is van staal en met klemdeksel, inhoud is 20 liter, niet overdreven groot, maar anders is het ook zo`n sta-in-de-weg als de cycloon er ook nog opkomt en de gemiddelde zak in een bouwstofzuiger is meestal niet groter volgens mij.
Vaatje was €8,5, daar kun je het niet voor maken.
Ik heb bewust voor staal gekozen ivm risico op vacuum trekken van een kunstof ton.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
dat red je met staal ook hoor.
maar als ie een beetje dikwandig is komt et wel goed.
kijk ff of er een seal in het deksel zit
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Ja klopt staal kan ook dubbel, heb ik op het werk wel eens gezien met een industriele stofzuiger die op een 200ltr drum zat.
Er zit een seal in het deksel, dicht mooi af, ik kreeg hem eerst amper los.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.