Houten Hamer

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je kijkt in een winkel bij van die grote palenhamers (bedoel je die) kijkt zijn de koppen van iepen.
Ik heb er een met de kop van haagbeuken, uit een stuk met veel zijtakken, die is ook niet stuk te krijgen.

Voor een kloppertje voor houtsnijden voldoet eigenlijk elke harde houtsoort, eiken, robinia, esdoorn, lijsterbes, iepen - alles wat je kan vinden.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik maak soms verlijmde hamers. De steel uit een mooie houtsoorten zoals bv gevlamd esdoorn en dan de kop uit "iets hards" ... dan kan echt van alles zijn....bovengenoemde soorten zijn super maar ook de exoten zijn goed bruikbaar zoals bv jatoba
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Haagbeuk kop en essen steel.

Haagbeuk (steenbeuk) werd gebruikt voor (molen)raderen en heiblokken, essen dempt de slag in de hand.

P1130241.jpg

Groet Willem
 
Laatst bewerkt:

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Mooi... Ik wil graag een paar houten hamers maken voor het fijnere houtwerk.
dus eigenlijk voor mijn beitels.
Graag ook in verschillende grote's.
Moet ik alleen nog even zien waar ik wat mooi hout kan vinden hiervoor!
Graag zoiets als hierboven.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Azijnhout is een bijnaam voor steeneiken, terwijl steenbeuk een bijnaam is voor haagbeuken - 2 heel verschillende bomen. Wel allebei hard hout, dat wel.
Steeneiken ken ik van de Arnhemse Fijnhouthandel, haagbeuken groeit gewoon in Nederland.

Oops, slip of the fingertips :D
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Heb ooit een hamer gemaakt met een kop van wenge en een steel van spinthout van letterhout. Niet kapot te krijgen:p En je kan er lekker mee rammen:)
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik ben vorige week even naar de plaatselijke houthandel geweest en heb in de afvalbak een paar stukjes hout meegenomen.
Zie hier het resultaat van mijn eerste zelfgemaakte houten hamer...

DSC00382.jpg
DSC00383.jpg
DSC00384.jpgDSC00386.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Plurial

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Leuk! Mooi gedaan.. ik heb hier al een hele tijd een blok liggen van het 1 of ander en ik heb er ineens een bestemming voor... Fijn zo'n forum.. 😁
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Voor degene die een hamer wil maken maar nog niet zo goed weet hoe, Paul Sellers heeft er een videoserie van gemaakt. Deze is hier te bekijken (YouTube). :)
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
2016-05-02 07.50.30.jpg2016-05-02 07.50.41.jpg

Deze houten hamer heb ik meer dan 30 jaar geleden op de LTS gemaakt.
Aan de sporen is goed te zien dat ik 'm veelvuldig gebruik.
De kop is gemaakt (rond geschaafd) uit een blokje beuken, de steel is volgens mij van essen. Waarvan de twee stukjes rondhout dwars door de kop zijn die voorkomen dat het hout splijt weet ik niet meer.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Mooie hamer. De nerf in de steel kun je beter loodrecht op de slagrichting laten lopen. Dat is sterker. In jouw geval zou je de steel 90 graden moeten draaien.

Groet Willem
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
DSC_0848.jpg

DSC_0850.jpg

Had nog een mooie stam van een cipres voor de openhaard. Maar door de hier opgedane inspiratie krijgt zijn leven tog een andere loop. Vandaag de steel maken. Ik denk van elzenhout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.