Krom vuren

schapie1978

Nieuw lid
21 apr 2016
16
0
Even een update: ik heb de balken bij elkaar gelegd op een zo vlak mogelijke ondergrond en geklemd:

IMG_20160423_165006562.jpg

En toen ik er eenmaal het vertrouwen in had om te gaan te lijmen..

IMG_20160423_165402643_HDR.jpg

Bleek dat ik mijn lijmpot niet heb afgesloten, staat al weken open... :mad: Ik weet dat ik nog veel beginnersfouten zal maken maar zoiets stoms had ik nou ook weer niet verwacht van mezelf... :rolleyes: Ach, morgen nieuwe lijm halen, nieuwe ronde nieuwe kansen, en natuurlijk ook weer een update.
 

schapie1978

Nieuw lid
21 apr 2016
16
0
Ik heb beide tips maar even ter harte genomen...

IMG_20160423_202200424_HDR.jpg

Ennnnnn klemmen maarrrrr

IMG_20160423_203216717.jpg

Ik geloof dat de naden redelijk aansluiten, maar de balken zijn niet precies even dik, dus het wordt nog een hele klus om er een vlak paneel van te maken. Ik laat het lekker 24 uur drogen, we zullen morgen zien hoe het is opgedroogd..
 

schapie1978

Nieuw lid
21 apr 2016
16
0
Nou, het lijkt erop dat 1 van mijn schoten in elkaar zit, dat komt zo snel niet meer los. Maar, het is NIET vlak, bij lange na niet. Misschien moeilijk te zien, maar op sommige plekken zit er zeker 2mm verschil in hoogte. Ik sluit niet uit dat dat ook te maken heeft met eerdere schaafpogingen op de ene balk, maar niet op de andere...

IMG_20160424_210038493.jpg

Dus heb ik snel een slee voor de bovenfrees in elkaar geknutseld:

IMG_20160424_210102996.jpg

En zo ga ik proberen het geheel alsnog vlak te krijgen. Ik heb net een stukje gedaan en dat lijkt goed te gaan, maar ik moet even iets verzinnen op stofafzuiging..
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Zal wel een goede rommel geven inderdaad :)
Succes ermee in elk geval en ik zal je toch willen adviseren vurenhout nooit bij een bouwmarkt te halen als je een beetje kwaliteit zoekt. Hier in doetinchem is er zelfs een bouwbedrijf die handel ziet in bouwmateriaal voor particulieren. Je kan dus altijd proberen via een aannemer A-kwaliteit te krijgen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het voordeel van vuren is dat het lekker snel weg schaaft.
Als ik een gelijmd paneel ga vlakken, ga ik er eerst dwars overheen met de rasp schaaf. Dan is die 2 mm er met twee halen af.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Nog even een open deur: Voor de stofafzuiging bij mijn bovenfrees werkt een stofzuiger! :)

Tenzij de balken niet even dik zijn, kan het helpen om de planken in te klemmen tussen andere (vuren of wat dan ook) balkjes die je met tape hebt beplakt, zo is elk paneel wat ik heb verlijmd (ook van vuren) nog vlak geworden.
Vind hiervoor zelf de snelspan klemmen van de Action ideaal, klemmen maar 15 cm, maar 2x4 (4x4 vuren balkjes)=8cm dus je kunt een paneel15-8=7 cm dik verlijmen.. Voor 2euro/stuk.

Anyway, wellicht een idee voor de volgende keer.
 

schapie1978

Nieuw lid
21 apr 2016
16
0
Stukje gedaan met de bovenfrees, dat leek redelijk goed te gaan tot ik in de gaten kreeg dat het schot feitelijk aan het schommelen was tijdens het frezen.. de onderkant is natuurlijk ook niet vlak. :( Daarna ben ik alsnog maar met de schaaf aan de gang gegaan (geen reischaaf, een Stanley 5) en dat ging redelijk goed. Maar, ik heb het met de frees dusdanig verpest dat ik twijfel of ik dit paneel nog ga gebruiken voor m'n werkbank. Ik stop vanavond nog wel wat energie in het vlakken van de andere kant, misschien bedenk ik me nog.

Voor het tweede schot, daarvan leg ik de balken eerst met de te verlijmen kanten omhoog om ze zo te schaven, na het lijmen ga ik het paneel in z'n geheel vlakken met de schaaf. Misschien inderdaad een oude reischaaf op de kop tikken, bedankt voor de tip @willem1958.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Zo lang je voldoende dikte hebt kan je het met de schaaf echt nog wel goed krijgen. Meteen een goede oefening. Zorg wel voor twee latten die parallel lopen, dan kan je de scheluwte eruit schaven. Eerst haaks op de nerf globaal vlakken, dan met de nerf mee vlak schaven. Het beste neem je dan nog een reischaaf om het echt vlak te maken, al moet je met een no. 5 al een aardig eind komen. Ik zou eerst een kant vlak maken, dan rondom de dikte markeren met een kruishout en dan tot het lijntje schaven.
Zorg er wel voor dat je schaaf scherp is, je zal deze af en toe even moeten wetten. Als het zwaar gaat kan je altijd een beetje kaarsvet op de zool doen.
 

schapie1978

Nieuw lid
21 apr 2016
16
0
Bedankt voor de tips, kun je nog een beetje uitleggen wat je bedoelt met de twee latten die parallel lopen?

Overigens heb ik vandaag een rijschaaf op de kop getikt voor 3€, moet dan wel de beitel opnieuw slijpen en wetten.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Voor 3 euro een reischaaf is een prima koop al heb je er nog wat werk aan.
Als je een goede vlakke lange zool hebt dan komt het prima voor elkaar.
Zomaar een opmerking; is het misschien een idee om deze kant die er niet zo netjes meer uitziet gewoon iets te schaven en dan als onderkant te gebruiken.
Als de andere kant er redelijk uitziet dan schaaf je die toch nog wat, ben je misschien sneller klaar.
Je hebt allleen nog een lange waterpas nodig of metalen lineaal oid maar die heb je waarschijnlijk wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.