Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 36

Onderwerp: Krom vuren

Question Krom vuren

Dag allen,

Mijn eerste post op dit forum Ik ben een absolute beginner en heb tot op heden alleen wat kleine kistjes gemaakt, geinspireerd door die handgezaagde zwaluwstaartverbindingen van Paul Sellers. Maar mijn werktafel is niet heel stabiel, dus ontstond het idee om een werkbank te gaan maken (ook Paul Sellers stijl). Maar, de vuren balken die ik ervoor gekocht heb krijg ik niet vlak genoeg geschaafd om aan elkaar te lijmen. Nou zijn dit balken van de Gamma, dus ben ik even gaan kijken bij Pontmeyer, maar daar was het niet veel beter.

Wie heeft er tips voor bijvoorbeeld een zaak waar de houtkwaliteit beter is, of om die balken toch zo vlak te krijgen dat ik ze kan lijmen?

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Dit heet een Pleonasme.

net als groen gras, scherp mes en krom vuren

Vuren is gevoelig voor zijn omgeving en zal altijd werken, krom trekken en torderen

haha ok! Dus, wat dat betreft kan ik lang blijven zoeken..

Vuren van de bouwsuper is meestal niet zo best, je moet dan echt de beste planken/balken eruit zoeken.
    Hier is een overzicht van houthandels die worden aanbevolen door de mensen op dit forum; http://www.woodworking.nl/showthread...ht=houthandels
    Als je goedkoop uit wilt zijn kijk dan op mp voor eettafel gratis afhalen of voor weinig geld.
    Dan heb je niet de lol van het zelf bouwen maar kost je weinig.
    Je kan dan ook op de eettafel een werkbank maken, dan heb je in ieder geval een lekker werkblad en daarna zet je de tafel weer op mp bij gratis afhalen als je klaar bent.
    Of je gebruikt alleen het blad en de poten maak je zelf of andersom, kortom allerlei mogelijkheden.

Om nog even in te gaan op Sang z'n opmerking, alle hout werkt maar belangrijk is dat je na de bewerkingen snel erna gaat verlijmen
    En voor je het hout gaat bewerken is het aan te raden het hout eerst een paar dagen in de ruimte te leggen waar de werkbank komt te staan.
    Dan acclamatiseert het hout en kan je daarna gaan schaven, verlijmen enz.
    Laatst gewijzigd door willem1958; 21-04-16 om 15:53.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Dag Schapie,

ik zou toch verder gaan met dit hout, omdat je de planken verlijmt op de breedste kant. Door het lamineren houden ze elkaar wel recht. Gewoon lichtjes schaven tot de machinemarkeringen weg zijn. Of zijn ze echt superkrom? Een foto zou helpen.
    Had je ze willen verlijmen tot een paneel, dan was het een ander verhaal geweest. In dat geval moeten de randen naadloos sluiten met handkracht alleen.

@Willem1958 Bedankt voor de tips!

@BossyRangs In dit geval gaat het inderdaad nog om een paneel, omdat ik nog bezig met de "aprons" (schorten?). Dat naadloos aansluiten met handkracht alleen wil dus niet echt lukken..
    Laatst gewijzigd door schapie1978; 21-04-16 om 16:05.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Ah ja, voor de schorten moet het inderdaad preciezer passen. Ik lees met interesse mee, want heb toevallig een gelijkaardig probleem. Ik moet een houten bar maken uit recuperatiehout, en de naden willen ook niet mooi aansluiten.

Als ik zo in mijn werkplaats ben zal ik wat foto's maken. Even kijken of jullie het hout ook superkrom vinden..

Ach het is niet alleen vuren, kregen een lading billinga voor een hoop duiten en sommige palen kon je haast mee hoolahoopen. Maar ja, die waren dan ook bestemd voor schuttingen

En heb verder balken van vuren gezien die leken wel kurken trekkers!

Als ik 1 kant en in het midden klem, ziet de andere kant er zo uit:

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_20160421_202129306.jpg
Bekeken:   468
Grootte:   60,6 KB
ID:        47254

De geklemde kant ziet er dan wel acceptabel uit:

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_20160421_202200094.jpg
Bekeken:   471
Grootte:   51,3 KB
ID:        47255

Maar goed, inmiddels begrijp ik dat het misschien wel meevalt, gezien @Wooper het heeft over hardhouten hoolahoops en vuren kurketrekkers.. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Forum Rechten