Schaafmessen voor hardhout?

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Binnenkort ga ik een partij azobe planken (scheepsvloer ) vlakken en van dikte schaven op een Tendotools vlak vandikte bank(TT310). Nu hoorde ik dat er speciale schaafmessen te verkrijgen zijn die beter geschikt zijn voor de zeer harde houtsoorten maar ik zie door de bomen het bos niet meer....

kan iemand mij een bepaald type, merk schaafmes aanraden voor deze klus?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Je kan hardmetaal messen nemen, maar die zijn minimaal 5x zo duur als hss messen. Als het een eenmalige klus is zou ik voor een paar extra hss sets gaan. Eerst vlakken , daarna de messen gebruiken om het hout door de vandikte te halen. Als je er niet te veel in een keer probeert af te halen, kan je zo nog heel wat meters schaven, voordat de messen echt heel erg bot zijn. Dan messen wisselen. Voor het definitief op maat schaven, gebruik je nieuwe scherpe messen.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Bedankt voor de nuttige info heren, het gaat toch om een meer dan 500 lopende meter plank die aan beide zeiden gedaan moeten worden.

enig idee hoeveel langer die dure, hardmetalen messen zouden meegaan tegenover de hss?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
De verkopers zeggen 5x zo lang en ze zijn 5x zo duur, dus het scheelt in steltijd voor messen wisselen.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Als ik jou was zou ik maar een paar extra messen bestellen.
Een buikdenning (scheepsvloer) is meestal niet echt schoon hout.
Er kan zand en andere verontreinigingen in zitten en dat sloopt elk mes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.