Boren in HSS

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Goedenavond,

Ik heb een tweetal plaatjes HSS staal uit Ali's grot waar ik afsteekbeitels voor het houtdraaien van wil maken. Ik wil het handvat met heftklinken vastzetten, dus ik moet een paar gaatjes boren in het HSS.

Met de verschillende metaalboren lukt dit, zoals verwacht, niet. Ik zag dat ze bij Toolstation (zit hier om de hoek) metaalboren met 5% cobalt hebben. Het zou volgens de beschrijving van de boortjes moeten lukken. Heeft er iemand ervaring met deze boortjes? Ze hebben merkloze en Heller boortjes.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Het zal niet gaan met de cobalt boren. Voor het maken van handzagen heb ik gaten moeten boren in gereedschapsstaal. Zelfs een vol hm boor gekocht en deze voldeed niet. Er breken stukjes uit bij het verlaten van het staal. Wat niet uitsluit dat deze boor in dikker materiaal prima zou kunnen werken. Wat bij mij wel redelijk goed werkt is een universeelboor herslijpen naar de hoek van een metaalboor. Dit zijn boortjes bedoelt voor de accuboor je kan hiermee in steen en zeer diverse materialen boren. Na het herslijpen kon ik een twintig gaten boren. Nu moet ie weer geslepen worden.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
ik dacht dat er ook iets van carbide boren bestaan? Zijn wel redelijk duur maar daar kun je er misschien wel doorheen mee komen. Maar ook die dingen verslijten snel:p
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik zou gewoon uw plaatselijke Dormer dealer bellen en uitleggen wat u wilt gaan doen met welke machines. Die hebben daar vast en zeker een boor voor.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik denk dat je met een goede cobalt boor een hoop belijd en veel snijolie en misschien twee boortjes een eind moet komen gewoon een goed merk kopen heller, dorma, phantom oid
 

Marcus84

Nieuw lid
27 aug 2015
21
5
Boxtel
Metaalboren zijn meestal te spits geslepen, daarom breken er stukjes uit.
Met een goeie kwaliteit boor, eventueel HSS/cobalt, laag toerental en voldoende koeling/smering.
Dan moet het geen problemen opleveren.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Voor hss gebruik ik zogenaamde glas boortjes, gewoon uit de bouwmarkt. Niet te duur en werkt prima.

Ook heb ik weleens steenboortjes omgeslepen, dit werkt ook prima maar is wel even wat werk. Sinds de tip die ik kreeg van de glas boortjes gebruik ik niet anders meer voor de gaatjes in de toolbits.

Groeten,
Patrick
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bedankt Patrick voor de tip. Heb ferm gevloekt toen ik gaatjes moest boren in een oud zaagblad om er een mes van te maken. En dat terwijl ik glasboren liggen had.
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Hartelijk dank voor alle reactie's. Ter informatie: ik heb vanmiddag een cobalt boortje van Heller gehaald. Ondanks langdurig boren op een laag toerental en veel smeren/koelen was er nadien slechts een puntje zichtbaar wat amper voelbaar was :mad:. Het hout voor het handvat heb ik nu met JB Cold Weld verlijmt met het plaatje HSS.

De tip voor het glasboortje zag ik helaas daarnet pas. Maar ik heb nog een plaatje HSS liggen, dus daar ga ik die tip proberen!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
@cutthroat, als troost: ook bij mij heeft geen enkele kobaltboortje ooit een gaatje in hss gekregen (ondanks de prijs en ondanks alle ervaringen van anderen :p)

Ik heb de glasboor-tip in mijn oren geknoopt (voor een volgende keer)

mvg
klaas0639
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Wim, ik slijp de glasboortjes niet als ze nieuw zijn maar als ze bot worden haal ik ze even langs de groene slijpsteen (hm) en kunnen ze weer even mee. Verwacht trouwens niet dat het net zo snel boort als een normale boor in ijzer, je moet wel wat geduld hebben maar lukken gaat het zeker!

Met iedere andere boor met en zonder koeling kreeg ik het ook niet voor elkaar.

Groeten,
Patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.