Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Boren in HSS

  1. #1

    Boren in HSS

    Goedenavond,

    Ik heb een tweetal plaatjes HSS staal uit Ali's grot waar ik afsteekbeitels voor het houtdraaien van wil maken. Ik wil het handvat met heftklinken vastzetten, dus ik moet een paar gaatjes boren in het HSS.

    Met de verschillende metaalboren lukt dit, zoals verwacht, niet. Ik zag dat ze bij Toolstation (zit hier om de hoek) metaalboren met 5% cobalt hebben. Het zou volgens de beschrijving van de boortjes moeten lukken. Heeft er iemand ervaring met deze boortjes? Ze hebben merkloze en Heller boortjes.

  2. #2
    Ook niet denk ik, zeker niet zonder koelen. Ik zou gokken dat je gehard hss eerst moet ontlaten (en daarna weer harden) voordat je er fatsoenlijk in kan boren.

  3. #3
    Het zal niet gaan met de cobalt boren. Voor het maken van handzagen heb ik gaten moeten boren in gereedschapsstaal. Zelfs een vol hm boor gekocht en deze voldeed niet. Er breken stukjes uit bij het verlaten van het staal. Wat niet uitsluit dat deze boor in dikker materiaal prima zou kunnen werken. Wat bij mij wel redelijk goed werkt is een universeelboor herslijpen naar de hoek van een metaalboor. Dit zijn boortjes bedoelt voor de accuboor je kan hiermee in steen en zeer diverse materialen boren. Na het herslijpen kon ik een twintig gaten boren. Nu moet ie weer geslepen worden.

  4. #4
    Met een scherp steenboortje gaat het ook, wel een laag toerental aanhouden.
    sometimes you just need a bigger hammer

  5. #5
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Locatie
    Gem. Winsum (Groningen)
    Berichten
    1.570
    Je moet het steen-(widia-)boortje dan wel herslijpen voor metaal. En dan nog gaat het moeilijk (of het ligt aan mijn onervarenheid in het herslijpen).

    klaas0639

  6. #6
    ik dacht dat er ook iets van carbide boren bestaan? Zijn wel redelijk duur maar daar kun je er misschien wel doorheen mee komen. Maar ook die dingen verslijten snel
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''


  7. #7
    Ik zou gewoon uw plaatselijke Dormer dealer bellen en uitleggen wat u wilt gaan doen met welke machines. Die hebben daar vast en zeker een boor voor.

  8. #8
    Ik denk dat je met een goede cobalt boor een hoop belijd en veel snijolie en misschien twee boortjes een eind moet komen gewoon een goed merk kopen heller, dorma, phantom oid
    Ervaring is iets dat je krijgt net nadat je het nodig had

  9. #9
    Metaalboren zijn meestal te spits geslepen, daarom breken er stukjes uit.
    Met een goeie kwaliteit boor, eventueel HSS/cobalt, laag toerental en voldoende koeling/smering.
    Dan moet het geen problemen opleveren.

  10. #10
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010
    Locatie
    H.I. Ambacht
    Berichten
    458
    Voor hss gebruik ik zogenaamde glas boortjes, gewoon uit de bouwmarkt. Niet te duur en werkt prima.

    Ook heb ik weleens steenboortjes omgeslepen, dit werkt ook prima maar is wel even wat werk. Sinds de tip die ik kreeg van de glas boortjes gebruik ik niet anders meer voor de gaatjes in de toolbits.

    Groeten,
    Patrick

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top