Vlakschaaf en van dikte bank

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Beste forum,

Ik heb al verschillende malen gezocht op vlak- en vandikte bank op dit forum, maar heb helaas nog geen antwoord gevonden op mijn vraag: ik ben namelijk op zoek naar een vlak- en vandikte bank voor onze gemeenschappelijke werkplaats. Op zich zijn we hobbyisten, en dus geen professionele houtbewerkers of meubelmakers, maar we hebben wel de ambitie de machine veel te gebruiken. We zijn dus op zoek naar een degelijke machine en op 230V.

Ik heb zelf al wat zitten kijken naar deze van HBM, maar ik lees hier veel slechte kritieken over HBM. Is er iets vergelijkbaars dat degelijk is?

https://www.hbm-machines.com/produc...bank-model-1?gclid=CIHqmq3LmswCFUKZGwod0EAPvw

Mochten we voor een tweedehands gaan, waar moeten we dan vooral op letten? Dat alles haaks staat heb ik al gelezen hier op forum. Nog tips? Merken? Richtprijzen? (wij zitten in België trouwens)

alvast bedankt voor jullie reacties en tips,
Vesper
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik weet niet hoe het met de mogelijkheden zit om een 400V aansluiting te krijgen in de werkplaats, maar als dat kan voor niet teveel geld zou ik dat laten doen. Het aantal potentiële machines die je dan kan kopen wordt dan in eens een klap groter, plus de prijs gaat vaak naar beneden (tweedehands dan) en de kwaliteit omhoog.

Wat ik zo snel op internet kan vinden (Liander, Nederland) kost het ongeveer €200,- om een 25A om te zetten naar 3x25/35/50A. Daar is nog overheen te komen lijkt me.
 
Laatst bewerkt:

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Ik weet niet hoe het met de mogelijkheden zit om een 400V aansluiting te krijgen in de werkplaats, maar als dat kan voor niet teveel geld zou ik dat laten doen. Het aantal potentiële machines die je dan kan kopen wordt dan in eens een klap groter, plus de prijs gaat vaak naar beneden (tweedehands dan) en de kwaliteit omhoog.

Wat ik zo snel op internet kan vinden (Liander, Nederland) kost het ongeveer €200,- om een 25A om te zetten naar 3x25/35/50A. Daar is nog overheen te komen lijkt me.

We wilden het eigenlijk proberen zonder de aansluiting te veranderen, maar als ik het goed begrijp draaien de betere (professionelere) machines allemaal op 400V dan?

v.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
We wilden het eigenlijk proberen zonder de aansluiting te veranderen, maar als ik het goed begrijp draaien de betere (professionelere) machines allemaal op 400V dan?

v.

Snap ik, dat is ook minder gedoe. Maar de betere/zwaardere machines zijn veelal 380/400V. En worden met regelmaat verkocht omdat ze bijvoorbeeld van de ARBO niet meer gebruikt mogen worden door de aannemer, maar voor de particulier nog prima zijn. Deze kunnen dan ook nog jaren mee. Ik kwam ermee omdat je aangaf er toch veel gebruik van te willen maken met de vereniging, daardoor leek dit me een goed alternatief.

Wat je vrijblijvend zo kunnen doen, is de vraag bij de energiemaatschappij uitzetten. Daarmee krijg je een gefundeerd argument voor wel of niet 400V. :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb zelf een HBM en het is het oude, bekende verhaal: op 220 is de keuze beperkt en moet je geluk (en vooral geduld) hebben om een leuke gebruikte machine tegen te komen.
Ik weet niet waar je woont maar een ritje naar Duitsland om daar een goede gebruikte bank te kopen is het wel waard als je daar voor veel jaren plezier van hebt.
De markt is veel groter en dus meer keus.
Kijk op deze site en ik zag op de eerste pagina meteen al een Mafell en een Jet op 220;
https://www.maschinensucher.de/Holz...bricht-Dickenhobelmaschinen-kombiniert/ci-854
Als je wat leuks ziet en je kent het merk niet kan je altijd weer vragen op dit forum.

Ik geloof dat het aanleggen van 380 ergens rond de 300 euro kost en dan spaar je dat weer uit op de machines en de keus is meteen een stuk groter dus wellicht iets om over na te denken, anders bel je even voor info.
Als je zoals je schrijft de ambitie hebt om de machine veel te gebruiken dan is eentje op 380 altijd een betere keuze.
 
Laatst bewerkt:

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Dag Willem,

Bedankt voor je reactie. Naar Duitsland rijden en de stroom omschakelen, hmm... :rolleyes: Ben jij zelf tevreden van je HBM en welk model heb jij dan? Was die nieuw aangekocht?

v.
 

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Laat het ons makkelijk houden en stellen dat we de stroom niet omschakelen en dus voor een instapmodel op 230V gaan ... wat is dan onze beste optie? HBM? Jet?

v.
 

PBT

Actieve deelnemer
Bij de keuze hbm/jet zou ik zeker voor jet kiezen. Veel degelijker dan hbm.

Al zou ik tóch nog eens kijken naar de mogelijkheid 380v... Het kost eenmalig 225 euro omdat enexis moet komen om 2 hoofdzekeringen bij te zetten en een "slimme meter" voor gas en elektra in te bouwen. Je tarief blijft verder hetzelfde indien je gewoon je 3x25a aansluiting houdt. Ga je een stap hoger dan gaan de maandelijkse kosten omhoog. Ik heb dit vorig jaar juni zelf ook laten doen, achteraf zeg ik dat had ik veel eerder moeten doen. De keuze qua machines is ineens 10 keer groter (en beter/sterker) en vaak ook nog goedkoper.

Ook is het mogelijk dat je al 3 fases binnen krijgt en dus alleen nog maar een paar stopcontacten er aan hoeft te (laten) knopen
 
Laatst bewerkt:

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Bedankt Jan, lijkt me een mooie machine! Ik zet em bij het lijstje hieronder. Net eens wat opzoekwerk gedaan en dan kom ik voor een prijs van +/- 1200 euro bij deze uit:

Dan lijkt die HBM me op het 1e zicht het meest interassant voor die prijs want lijkt me veel robuuster en heeft de hoogste breedte ... ? De Metabo is misschien wel handig omdat ie ook verplaatsbaar is ...

v.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dag Willem,

Bedankt voor je reactie. Naar Duitsland rijden en de stroom omschakelen, hmm... :rolleyes: Ben jij zelf tevreden van je HBM en welk model heb jij dan? Was die nieuw aangekocht?

v.

Hoi Vesper; m'n HBM schaaft goed glad en neemt niet veel ruimte in.
Ik heb de 10 inch en ik heb 'm nieuw gekocht.
Prettig is wel dat de tafels niet omhoog geklapt hoeven t worden als je van dikte schaaft maar dan moet nog wel de zijgeleider eraf, da's wat minder.
Wat me niet bevalt is dat ik na een minuut of 20 even stop omdat de machine aan de kant van de tandwielen en lagering behoorlijk warm wordt dus dat vind ik niet geweldig.
Nou schaaf ik momenteel niet veel maar als ik 'm intensief zou gebruiken dan denk ik dat er wel een probleem zou ontstaan.
Je kan niet verwachten dat je echt produktie kan draaien met zo'n ding.

Het is je eigen keuze wat betreft 220 of 380 maar als ik zie dat je voor een Metabo zoveel geld betaalt dan wist ik het wel.
Tussen de 1100 en 1200 voor een machine die net het hobbyniveau ontstijgt vind ik erg veel geld.
225 euro is niet veel geld voor 380 en dan kan je serieuze machines kopen, maar goed, ieder z'n eigen keuze.
 
Laatst bewerkt:

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
voor onze gemeenschappelijke werkplaats. Op zich zijn we hobbyisten, en dus geen professionele houtbewerkers of meubelmakers, maar we hebben wel de ambitie de machine veel te gebruiken. We zijn dus op zoek naar een degelijke machine en op 230V.
Ik ben het eens met eerdere reactie`s als je met meerdere personen een beeetje fatsoenlijk wilt houtbewerken met machines dan is krachtstroom laten aanleggen eigenlijk een no-brainer.
 

hansdeklusser

Nieuw lid
21 apr 2014
1
0
Beste forum,

Ik heb al verschillende malen gezocht op vlak- en vandikte bank op dit forum, maar heb helaas nog geen antwoord gevonden op mijn vraag: ik ben namelijk op zoek naar een vlak- en vandikte bank voor onze gemeenschappelijke werkplaats. Op zich zijn we hobbyisten, en dus geen professionele houtbewerkers of meubelmakers, maar we hebben wel de ambitie de machine veel te gebruiken. We zijn dus op zoek naar een degelijke machine en op 230V.

Ik heb zelf al wat zitten kijken naar deze van HBM, maar ik lees hier veel slechte kritieken over HBM. Is er iets vergelijkbaars dat degelijk is?

https://www.hbm-machines.com/produc...bank-model-1?gclid=CIHqmq3LmswCFUKZGwod0EAPvw

Mochten we voor een tweedehands gaan, waar moeten we dan vooral op letten? Dat alles haaks staat heb ik al gelezen hier op forum. Nog tips? Merken? Richtprijzen? (wij zitten in België trouwens)

alvast bedankt voor jullie reacties en tips,
Vesper

Goede avond Vesper,
Ik heb mijn HC260 vlakte dikte te koop met langgat boor, het is wel op 380V. Ik heb die vorig jaar gekocht in duitsland en bij mij staat hij werkeloos. Als je interesse hebt stuur even een berichtje dan kunnen we misschien tot een deal komen. Tevens een afzuiger spa1000 op 220V
mvg hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.