Materiaal oplat latten

RienkN

Nieuw lid
18 apr 2016
3
0
Hallo,
Binnenkort gaan wij onze pas gekapte boomstammen laten zagen met een mobiele zaag. We willen het hout (douglas, lariks, ceder, amerikaanse eik, conifeer) netjes oplatten en drogen in de tuin. Maar we hebben nog geen latten. Ik vraag me af van welk materiaal deze zouden moeten zijn? Kan ik ook multiplex platen verzagen tot latten? Of zijn er betere opties?

p.s. Mochten jullie nog andere tips hebben voor zagen of drogen, dan lees ik dat ook graag :eek:
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, als je toch gaat zagen, dan zaag je van wat afval toch gelijk wat latten om er tussen te leggen, het hoeft echt niet eerste keus hout te zijn hoor.

Groet Pel
 

RienkN

Nieuw lid
18 apr 2016
3
0
Dank je.
Maar zorgen natte latten niet voor meer kans op schimmels? En krijg je met afval latten wel allemaal latten van de zelfde dikte?
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Uit eigen ervaring kan ik zeggen:
DROOG, zorg ervoor dat je altijd zo droog mogelijke latten gebruikt. Dit is echt het allerbelangrijkste, ivm 'latten'!
KLEINE DOORSNEDE, onder en boven de latten droogt het hout langzamer en hier zullen het eerste verkleuringen de zogenaamde 'latten' te zien zijn. Wij gebruikten altijd vierkante ca 2x2cm in doorsnede, zodat het niet uitmaakt hoe je ze ertussen legt. Nu heb ik minder plek en kleinere stukken en gebruik ook vaak 1x1cm. In praktijk bleek dat de afmeting niet altijd precies hetzelfde was, maar je hebt ook bijna altijd dikte verschil in de gezaagde delen, zodat het niet echt heel nauw komt.
HOUTSOORT, sommige zweren met bepaalde houtsoorten, wij gebruikten alle voorhande houtsoorten en vooral de afvalstukken zoals het spinthout van eiken.

Succes.
Chris
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ben zeer benieuwd wat hier uitkomt.
Al aardig wat verhalen en testen langs horen komen, maar nog geen eensluidend oordeel....
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Uit eigen ervaring kan ik zeggen:
DROOG, zorg ervoor dat je altijd zo droog mogelijke latten gebruikt. Dit is echt het allerbelangrijkste, ivm 'latten'!
KLEINE DOORSNEDE, onder en boven de latten droogt het hout langzamer en hier zullen het eerste verkleuringen de zogenaamde 'latten' te zien zijn. Wij gebruikten altijd vierkante ca 2x2cm in doorsnede, zodat het niet uitmaakt hoe je ze ertussen legt. Nu heb ik minder plek en kleinere stukken en gebruik ook vaak 1x1cm. In praktijk bleek dat de afmeting niet altijd precies hetzelfde was, maar je hebt ook bijna altijd dikte verschil in de gezaagde delen, zodat het niet echt heel nauw komt.
HOUTSOORT, sommige zweren met bepaalde houtsoorten, wij gebruikten alle voorhande houtsoorten en vooral de afvalstukken zoals het spinthout van eiken.

Succes.
Chris

Is het niet zo dat je voor het oplatten het beste hetzelfde houtsoort kan gebruiken als de planken/balken? Dit om verkleuringen te voorkomen?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wat Klaas zegt is wel logisch alhoewel ik altijd droge latjes gebruik en weinig met heel nat hout werk.
Het fijne weet ik er niet van maar sommige houtsappen kunnen best wel flink inwerken op een andere houtsoort lijkt me.
Kan me heel goed voorstellen dat er een soort "kruisbesmetting" plaatsvindt als er verschillende soorten tegen elkaar drogen.
 

tuoh

Oud hout
Zagerijen gebruiken tegenwoordig veelal kunststof latten met een doorsnede als de letter "X" dit geeft geen aftekening op daarvoor gevoelige houtsoorten zoals Beuk, Eik, etc... Eens uit de droogkamer word het hout herstapeld met houten latten ertussen, de kunststof latten blijven dus in de zagerij:p
Vroeger werden gezaagde stammen meestal opgelat met exemplaren uit Populier, dit geeft ook nauwelijks droogstrepen.
 

RienkN

Nieuw lid
18 apr 2016
3
0
Dank voor alle reacties. Ik heb een aantal oude pallets gesloopt en de planken op de zaagtafel verzaagd tot latten. Goedkope oplossing en toch mooi droog hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.