Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Zaagbladen - verschillende tanden, wanneer gebruik je welke ?

Ik heb 3 zaagbladen bij mijn Kapex, de ene is een vrij grof blad waar niks op staat dus wat het precies is weet ik niet maar het zaagt goed.
    De andere 2 zijn festool bladen die ik heb laten slijpen (pfew....dure hobby)

Nu kan ik op de website van festool wel terug vinden waar welk blad voor bedoeld is maar ik zou toch wat meer willen weten

Trapeziumvlaktand 68 tanden
    20160418_105207.jpg

Wisseltand-zaagblad 60 tanden
    20160418_105212.jpg

wat is nou het verschil van deze twee tanden en wanneer zet je welke in ? de trapezium staat aangeduid als alu en kunstoffen maar hout zal deze toch ook prima zagen ? en zo ja...welke soorten (hard/zacht)

Ik probeer dus wat te leren over mijn zaagbladen :-)
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 18-04-16 om 20:35.
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Dag Jeroen,
    Ik heb ook beide zaagbladen en gebruik ze waarvoor ze bedoeld zijn.
    De eerste is idd voor aluminium en kunststof. Deze gebruik ik voor het het zagen van plexiglas.
    Zoals je op de stickers kunt zien zijn de tanden anders geslepen dan het zaagblad dat bedoeld is voor het afkorten van hout.
    Het eerste zaagblad gaat "stroever" door hout heen en laat dan brandsporen achter.
    Tenminste, dat is mijn ervaring.
    Voor wat betreft het laten slijpen; je hebt vast wel veel vriendjes in de buurt en misschien wel één die bij een bouwbedrijf / aannemer werkt.
    Gewoon via hun de zaag laten slijpen. Ik betaal via mijn vriendje 12 euro...

Groet,
    Jan

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Ik heb er ook drie bij (gelukkig weet ik wel waar ze allemaal voor zijn. ), staal, alu/kunststof en hout. Wat vooral belangrijk is, is het toerental. Die voor staal bijvoorbeeld gebruik ik niet harder dan standje 1, alu mag volgens mij niet harder dan 3.

Een mooi sprekend vergelijk is die van de ijzerzaag en de "schulpzaag". Met een ijzerzaag kan je best hout zagen, maar opschieten doet het niet. Andersom kan je het proberen, maar dan mag je daarna de zaag fijn slijpen.

Ok duidelijk....dat van de brandsporen weet ik niet heel zeker meer, ik weet namelijk niet 100% zeker wel blad ik er als laatste op had, het zou goed eens het alu/kunstof blad geweest kunnen zijn en brandsporen heb ik niet echt gehad
    Ze zijn nu beide geslepen dus gebruiken zoals het hoort

zo een vriendje heb ik helaas niet Jan, daarom moest ik ook 78 euro aftikken aan Gunter en Meuser

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Ik merkte het toen ik bij wijze van proef met het staalblad hout zaagde, dat ging een stukje langzamer dan met het widia blad. Ook moest ik harder duwen, wat het niet leuker en veiliger maakte.

€78,- is geen grap overigens, dat is bijna net zo duur als een nieuw blad. Kijk hier maar eens: klik. Als je houtblad ook zoveel kostte om te slijpen, dan wist ik het wel en zou ik een nieuwe halen. (of was het voor twee bladen, die €78.-?)

Ik heb een paar jaar als monteur kunststof ramen gewerkt, hier gebruikte. We alleen maar de vlaktand-daktand (kunststof alu) zagen, we hadden zelfs geen andere zaagbladen. Ook hout zaagden we gewoon zonder problemen met ditzelfde blad zonder brandsporen of wat dan ook. Vaak is het zelfs dat dit zaagblad zelfs een beter resultaat geeft dan een normaal zaagblad.

Ik heb op dit moment diverse zaagbladen bij de slijper (oertli, niet de goedkoopste), ik zal als ze terug zijn en de factuur binnen is even kijken wat het kost om een kapex blad te slijpen.

Het slijpen van een 60 tands blad zoals op de 2e foto kost 13,55 ex btw waar ik de bladen laat slijpen. Lijkt me dat ze je behoorlijk te pakken hebben gehad... Jammer!

Klaas dat was de prijs voor twee bladen en ik vond het ook érg duur
    De prijs die je linkt is wel heel erg goedkoop, moet je kijken wat festool als advies prijs geeft https://www.festool.nl/Products/Acce...260x2-5x30-W60

PBT, dat was ook een beetje de reden van mijn vraag
    heb ook wel betere resultaten geboekt in het verleden met bladen waar ze eigenlijk niet voor waren

Marco, genaaid met de broek aan heet dat hier ;-)

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Klaas dat was de prijs voor twee bladen en ik vond het ook érg duur
    De prijs die je linkt is wel heel erg goedkoop, moet je kijken wat festool als advies prijs geeft https://www.festool.nl/Products/Acce...260x2-5x30-W60

PBT, dat was ook een beetje de reden van mijn vraag
    heb ook wel betere resultaten geboekt in het verleden met bladen waar ze eigenlijk niet voor waren

Marco, genaaid met de broek aan heet dat hier ;-)
    't Is inderdaad voordelig, maar de shop is bonafide. Die verkoopt gewoon originele producten. Die adviesprijs is ook gewoon een wassen neus voor hoge marges. De lokale gereedschapshandel hier heeft een geen btw actie op alles van Festool bijvoorbeeld, inclusief alles van E-Kat.

Er blijft dus genoeg hangen. 😉

Ik betaal 0,25 excl btw per tand voor het slijpen.
    sometimes you just need a bigger hammer

Forum Rechten