Wat is "lock rabbet" in het Nederlands, en of het goed is voor een bijenkast

ugcheleuce

Nieuw lid
4 mrt 2016
2
0
Apeldoorn, Nederland
Wat is "lock rabbet" in het Nederlands, en of het goed is voor een bijenkast

Hallo allemaal

[Ik woon in Nederland maar spreek heel slecht Nederlands.]

1. Kan julle me s.v.p. zeggen hoe heet een "lock rabbet joint" in het Nederlands? Hier is een filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=_V8MS0RDxCw

2. Er is een bijenkast genaamd de "Einfachbeute", uit Duitsland, waarvan de bouplan hier is:
https://www.uni-hohenheim.de/fileadmin/einrichtungen/bienenkunde/Downloads/Imker/einfachbeute.pdf

Zoals julle kan zien, word de lock rabbet joint in dit kast gebruikt om de voor/achterkanten van de bijenkast te bevestigen aan de zijkanten. Mjin vraag is: wat is de nut van dit joint op dit plaats? Een bijenkast is niet zoals een lade die in een bepaalde richting "getrokken" worden.

Er zijn filmpjes op Youtube en elders van mensen die laten zien hoe je de Einfachbeute kunnen maken, maar geen van ze gebruiken de lock rabbet joint -- vaak worden de kasten gewoon met een "butt joint" (dus de eenvoudigste hoekverbinding) gemaakt, en de makers denken dat het voldoende is om een sterkte kast mee te maken. Waarom zou de ontwerper van de Einfachbeute dan koos voor een lock rabbet? Is het mischien gewoon omdat de kast dan gemakkelijker in elkaar te zetten is (als de hout klaar gesneden zijn)? Of is het om het kromtrekken van de voor/achterzijde tegen te gaan? Of mischien om kiervorming te voorkomen bij het kromtrekken van de zijwanden?

Bedankt alvast voor julie menings.
Samuel
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Op pagina 1 bij nr 1 is een "keepverbinding met een borstpen" ook wel kloostersponning genoemd. Meestal gebruikt voor het verbinden van een bovenkant aan een zijkant. Deze verbinding is beter bestand tegen draaiïng.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Stevigheid: één verdieping kan vol 15-40 kg wegen.
Tocht: bijen houden graag alles onder controle, maar stevige muren helpt.

beehive.JPG
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Als toevoeging op de kloostersponning, dit is naast de hoekverbinding ook een brede, vaak ondiepe sponning in bijvoorbeeld kozijnen of koplatten. Dit is niet om betweterig te zijn, maar ik dacht bij een kloostersponning niet aan de hoekverbinding. Ik heb wat lesmateriaal opgeduikeld en daarin blijkt dat het beide is. Wel wat verwarrend vond ik, vandaar dat ik het even deel. :)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik ben zelf imker en je komt in bijenland alle verbindingen tegen en alles is ook goed.
Zodra er kieren ontstaan in de kamers dichten de bijen dit zelf wel af met propolis.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Klaas, ik moest het ook even opzoeken hoor. Ik heb er de boeken op nageslagen. Zit ik tenminste niet de hele tijd achter de computer. ;)
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Waarom zou de ontwerper van de Einfachbeute dan koos voor een lock rabbet?
Een aantal redenen: Geen kieren, maar één kopse kant in het weer, stevigheid en het is natuurlijk een mooie houtverbinding die een zekere kwaliteit uitstraalt, mits strak gemaakt.
Mijn ervaring is dat de verbinding stevig moet zijn, gezien het totale gewicht van de bak (broed / honing). Als we het toch over het totale gewicht (tillen voor je rug) hebben is een lichte houtsoort een voordeel. Zelf heb ik Red Ceder gebruikt, wel duur maar het scheelt gewicht en is duurzaam.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.