Kozijnen welke lijm?

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo allemaal,

Af en toe maak ik wel eens een raampje of een kozijntje voor iemand. Tot nu toe heb ik altijd konstructielijm D4 gebruikt. Echter sprak ik pas een timmerman die adviseerde bij hout-op-hout verlijming, witte houtlijm D3 te gebruiken ipv. konstructielijm. Hij werkte hier al 20 jaar mee en was hier beter over te spreken.

Wat is jullie optiek hierover? Met name over de lange termijn duurzaamheid en watervastheid van de verbindingen.

Bvd.
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hallo

In de timmerfabriek gebruikte we alleen maar witte houtlijm.Ik gebruik zelf Titebond II premium met goede resultaten.Titebond molding&trim is een dikkere lijm ,dus vult meer dan de II.



m.v.g Geurt.


-------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer---------------
 

Pierre

Nieuw lid
14 mrt 2010
6
0
Hallo,

Constructielijm is zeer geschikt voor kozijn verbindingen, ze zijn vullend en watervast, de duurzaamheid is relatief goed.
Witte lijm D3 is sterker als contructielijm en is uitermate geschikt voor ramen en deuren.
Dit zijn mijn ervaringen met beide lijmen.

Groet Pierre.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Volgens de Nen normen is een watergedragen D3 even sterk als een Pu D3.
D3 geeft de norm aan.
Men gaat uit van een lijm naad van 1mm bij watergedragen, bij wat meer speling de Pu.
Denk er ook om om goed te klemmen, en eventueel kruisstiften te gebruiken van rvs.

Ik zou dan ook liever op Nen normen aanhouden dan het advies van een timmerman.

Volgens de Nen:
Watervastheid
De watervastheid wordt bepaald volgens een
Europese norm. Op basis van de testresultaten
worden de lijmen ingedeeld in 4 klassen.
Dit bepaalt voor een groot deel ook het toepassingsgebied
van een specifieke lijm.
D1: niet vochtbestendig voor een droog
binnenklimaat
D2: vochtbestendig voor binnen met af en
toe korte vochtbelasting.
D3: waterbestendig voor binnen met regelmatig
vochtbelasting en voor buiten mits
goed beschermd.
D4:watervast voor binnen en buiten met
regelmatige vochtbelasting gedurende langere
tijd. Ook hiervoor geldt dat het hout buiten
beschermd dient te zijn.

Ik zou het houden bij de D4.

Bison Professional Houtlijm D4 1-component KM45
NEN-EN 204 D4
KOMO-certificaat 32394

Bison PU-Tix Fiber
NEN-EN 204/205 D4
KOMO-certificaat 32394

p.s. er is in 20 jaar tijd veel veranderd in de samenstelling van lijmsoorten
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Sorry voor 2 posten, paste nl niet in een veld.

In de meeste kozijnfabrieken wordt met watergedragen lijm gewerkt omdat men anders niet aan de Komo norm worden voldaan, omdat er nl niet meer speling tussen een pen en gat mag zijn dan 1mm.
Met een Pu lijm kan men sjoemelen met de lijm dikte om te ruime gaten te vullen.
Daarom staat de Komo norm dit niet toe.

Natuurlijk is het wel zo dat een witte houtlijm D3 sterker is dan de gemiddelde konstructielijm die vaak maar een D2 is.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
De meningen zijn verdeeld zo te zien. Ik krijg ook van mensen uit het vak verschillende adviezen dus daar kan ik niet vanuit gaan.

Heb mezelf dus nog wat ingelezen; het klopt dat PVAc lijm sterker is dan konstructielijm. Maar daarintegen de watervastheid/bestendigheid + duurzaamheid buiten te wensen over laat. En dat is toch, zeker voor kozijnen een belangrijke factor.

Dus ik heb gewoon maar weer met de oude vertrouwde konstuktielijm EN 204 D4.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Hallo,

Idd dat meningen nogal verschillend zijn welke lijm je gebruikt.
Gewone witte houtlijm werkt perfect en je kunt overtollige lijm makkelijk met water verwijderen.
Construktie lijm of welke lijm dan ook is ook goed, wij gebruiken bij ons voor de verbinding van de ramen gewoon grondverf, en voor de kozijnen gewone witte houtlijm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.