Natuurlijke kleur in Berken hout

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb deze schaal 13 jaar geleden afgewerkt en had er geen foto’s van, twee weken geleden was Ik in Ottawa, een 1700 km ridje, en had de kans om enkele foto’s te maken, de schaal is steeds in gebruik in een familie van 6 als een schaal waar de nootjes en snoepjes in (en uit :)) gaan.

Dit was gedraaid van een grote Witte Berk stomp, Ik heb er nog meer stukken van gedraaid allemaal met dezelfde kleuren er in, Ik denk dat het een soort slaap is, Ik vind het mooi en na 13 jaar in gebruik ziet de schaal er nog prima uit.

De schaal heeft wel wat ingedroogd nadat Ik hem afgewerkt had, waarschijnlijk was het hout nog niet totaal droog door de vrij dikke wand.

Ik heb het niet gemeten maar het is ongeveer 30cm doorsnee.

Birch Bowl.jpg Birch bowl side view.jpg Birch bowl bottom.jpg
 
P

Pel

Guest
Prachtige tekening in het hout Leo, en dat voor een berk, maar ja als er slaap in zit dan kun je eigenlijk van alles verwachten.

Groet Pel.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Inderdaad een heel mooi stukje hout.
Niet verwacht dat berken zo'n mooie tekening kon hebben.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Thanks for all the kind reacties :), Ik heb zelf nooit een andere Berk gezien met die kleuren, was wel speciaal.

Ook vond Ik in deze vorm de kleur en lijnenspel beter tot zijn recht komen, Ik had ook een diepere schaal en platte schotel gedraaid maar die breken de tekeningen veel meer op.

Er moeten nog enkele voorgedraaide stukken in mijn voorraad zitten, en die komen veel kans niet meer aan bot voor mij :(.

Ronny het is Betula papyrifera, White Birch or Paper Birch ook wel Canoe Birch genoemd.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie vorm en kleur Leo.
Altijd leuk om uw eigen stukken eens na een lange tijd terug te zien.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.