Stofmasker

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Hallo,

Ik ben nu enige tijd bezig met het hobbymatig werken met hout. Nou ja, het komt op het moment allemaal niet veel verder dan wat kastjes van mdf, wat vuren planken en balkjes en steigerhout.

Maar ik merk dat ik steeds meer en sneller last krijg van mijn luchtwegen, hoesten en roggelen als ik een middagje heb staan zagen en schuren.

Ik probeer zo schoon mogelijk te werken en hanteer op zo'n middag meerdere keren de bezem (wat ook weer voor meer opwaaiend stof zorgt) en beschik nog niet over een goede stofzuiger of iets.
Ik ben me nu dus aan het oriënteren op halfgelaats stofmaskers maar weet eigenlijk niet goed waar op te letten. 3M ken ik qua merk maar daarvan lopen de prijzen ook vrij uiteen en zijn er veel verschillende filters voor te verkrijgen.

Heeft iemand tips welke kwalitatief goed zijn en welke filters jullie gebruiken en pasvorm/gebruiksgemak? Zou zonde zijn wanneer vanalles aanschaf en alsnog last ervaar van de longen.

Alvast bedankt voor de tips.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
https://www.baptist.nl/houtbewerker...escherming/force-8-half-masker-zonder-filters

https://www.baptist.nl/houtbewerker...terset-p2-stoffilters-tbv-force-8-half-masker

deze heb ik, voor mij meer dan voldoende, de "geur" van het hout krijg je niet weg, maar het gross van het stof wordt buiten je lichaam gehouden.

daarnaast, een stofzuiger is een must, bezem is leuk voor grof spul maar schuurstof kan je nog beter laten liggen dan vegen, dat zorgt juist voor meer opvliegen en dus stof in de lucht.

weest verstandig, koom een goed masker en een stofzuiger, die 300 euro is een stuk goedkoper dan de kosten voor een paar nieuwe longen en meer

EDIT!!!

je hebt het over schuren van MDF, daar is bovenstaande filter NIET geschikt voor, daarvoor zal je onderstaande filter moeten gebruiken:

https://www.baptist.nl/houtbewerker...k1-p3-stof-dampfilter-tbv-force-8-half-masker
 
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Zou inderdaad beginnen met een goede stof afzuiging. De beste manier om stof te voorkomen is om het bij de bron aan te pakken. En als het dan nog steeds nodig is een masker te dragen zou ik er altijd een nemen met ffp 3 filters dat zijn de enige filters die het echt fijne stof tegenhouden. Zoals hierboven al staat ruik je bij p2 het hout nog en dus komt het allerfijnste stof en ook het meest schadelijke er nog gewoon doorheen. En zeker als je veel met MDF werkt zou ik dat aanraden, want ik hoor steeds meer geluiden dat MDF het nieuwe asbest wordt. Samen met glas/Steenwol en andere vezel materialen.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Het verschil in prijs tussen een stofzuiger en een stofmasker is vrij groot. Ik ben wel van plan om een niet al te dure stofzuiger te kopen van het vakantiegeld maar tot die tijd wil ik nog wel lekker kunnen werken en lijkt me een masker altijd beter dan niets?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ook een P3 filter laat geur door. Dit zijn louter stoffilters, en geen dampfilters. Dan heb je een actief koolfilter nodig, en krijgt je filter een A code erbij. Kijk dus uit met het beweren van een ongetoetste aanname, zoals hierboven over de geur bij een P3 filter. Het is verstandig om te weten waar je tegen beschermt, anders is er sprake van schijnveiligheid. Bij hout is bescherming tegen stof overigens wel afdoende.

Een prijsbewuste stofzuiger die goed functioneert is een Starmix zoals deze:

https://www.hornbach.nl/shop/STARMI...32-EH-incl-accessoires-D/8456268/artikel.html

Heeft een degelijk cellulose patroonfilter, en een inschakelautomaat. Afzuigen bij de bron is altijd de beste manier, persoonlijke beschermingsmiddelen gebruik je normaal gesproken als laatste optie, niet als eerste!
 

Rene+

Nieuw lid
9 apr 2016
14
0
Ik zou voor de oplossing van "iedereen en niemand" gaan denk ik. Hoesten en rochelen klinkt mij eerder als gevoelige longen. Stof voorkomen is in dit geval beter.
 
Laatst bewerkt:

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf

ik heb idd ook voor dit dilema gestaan zoals je zit in dit topic.
ook ik moet hoesten en proesten.

op aanraden van de adviezen hier heb ik een halgelaatsmasker gekocht. Ik heb de iets luxere uitvoering gekocht daar deze wat meer comfort zou bieden.

ik kan je vertellen dat ik er reuze blij mee ben om voor een halfgelaatsmasker te gaan in plaats van een mondkapje.

ik heb hem hier besteld http://stofmasker-shop.nl/3m-halfgelaatsmasker-6502-medium.html

ik heb ze gebeld en hebben me uitstekent te woord gestaan. Levering is snel en keurig en kan ze je aanbevelen
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik heb inderdaad gevoelige longen, daarbij rook ik al 20 jaar redelijk. Maar in die 20 jaar nog nooit zo erg gehoest en geproest als afgelopen weken waarin ik dus veel heb gezaagd en geschuurd.

Vandaag naar de hornbach gegaan en daar toch alvast een halfgelaats masker p2 gehaald en dat voelt toch al een stuk fijner, eens zien hoe het werkt als ik er langer achter elkaar mee moet werken.
Stofzuiger komt er ook zsm, wil geen onnodige risico's nemen wat betreft mijn gezondheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.