tafelzaag met sawstop systeem

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik vind dit een geweldige uitvinding en het gegeven dat bij Bosch niet gelijk je zaagblad aan vervanging toe is toch wat beter dan dat van saw stop.
Wat ik vreemd vind en ook jammer is dat zo'n zaagtafel dan gelijk een stuk duurder moet worden.
De Amerikaanse Bosch 10 inch kost nog geen 600 dollar en de Reaxx die ook 10 inch is zo'n 1500 dollar als ik het hierboven lees.
Ik vraag me dus af wat dat in Nederland gaat kosten.
Eigenlijk vind ik dat er een wettelijke regeling zou moeten komen waarbij fabrikanten verplicht worden om dit systeem in hun zaagtafels te integreren en dan bijv voor 5 of 10 jaar een license fee aan Bosch betalen.
Het mag eigenlijk niet zo zijn dat zo'n belangrijke verbetering qua veiligheid alleen bij 1 of 2 merken tegen een boel geld verkrijgbaar is.
Je kan het vergelijken met een veiligheidsvoorziening zoals een knikbare stuurkolom of abs, dat is gewoon standaard verplicht in elke auto.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Je kan het vergelijken met een veiligheidsvoorziening zoals een knikbare stuurkolom of abs, dat is gewoon standaard verplicht in elke auto.

Daar is het niet mee te vergelijken. Verplicht moet dit al helemaal niet worden vind ik.

Om het verschil duidelijk te maken: Een airbag werkt nadelig voor de veiligheid (vals veiligheidsgevoel), maar verkleind wel de kans op letsel als er iets gebeurd. De sawstop werkt vergelijkbaar als een airbag. Het is geen aanpak bij de bron, maar beperkt wel letsel als het toch mis gaat. Zo kan de saw stop ervoor zorgen dat mensen onnodige risico's gaan nemen, zoals geen pushsticks gebruiken. Zie ik trouwens nu al vaak genoeg op YouTube.

Een pin op het stuur; dat werkt pas positief voor de veiligheid!
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Daar is het niet mee te vergelijken. Verplicht moet dit al helemaal niet worden vind ik.

Om het verschil duidelijk te maken: Een airbag werkt nadelig voor de veiligheid (vals veiligheidsgevoel), maar verkleind wel de kans op letsel als er iets gebeurd. De sawstop werkt vergelijkbaar als een airbag. Het is geen aanpak bij de bron, maar beperkt wel letsel als het toch mis gaat. Zo kan de saw stop ervoor zorgen dat mensen onnodige risico's gaan nemen, zoals geen pushsticks gebruiken. Zie ik trouwens nu al vaak genoeg op YouTube.

Een pin op het stuur; dat werkt pas positief voor de veiligheid!

Nou, gelukkig heb jij mijn auto niet ontworpen! :D

Ik snap je punt wel, maar zie het niet zo zwart/wit. Het hoeft geen "vals" gevoel van veiligheid geven, maar dit hoeft zeker niet. Het hangt heel erg af van degene die autorijdt of planken zaagt. Ik denk dat de sawstop volgens Bosch een heel goede toevoeging is aan machines, maar of het verplicht moet zijn, dat is iets waarover je kan discussiëren.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@Bijtel; geef mij maar het valse gevoel van veiligheid met zo'n Bosch systeem op de zaagtafel, beter dan dat je je vingers doorzaagt.
Ik snap je punt wel; in de racerij heb je ook geen abs, voor echte topchauffeurs zijn hulpmiddelen niet altijd nodig omdat die zich goed bewust zijn van wat je met een auto wel en niet kan doen maar voor de gemiddelde kan het inderdaad een vals gevoel van veiligheid geven waardoor ze harder gaan rijden of meer risico nemen.
En soms kan iemand die verrast wordt bij een kettingbotsing in de mist bijv toch heel veel aan een airbag hebben.
Of iemand die staat te wachten en verrast wordt doordat er iemand achterop klapt.
Het ongeluk zit soms in een klein hoekje om het maar zoo te zeggen.
Blijft wel waarom een noodstop wel verplicht is binnen een bedrijf en waarom deze vinding niet verplicht zou mogen zijn, het is toch een belangrijke veiligheidsvoorziening?
En daarnaast; iedereen maakt weleens fouten, kijk maar bij de blunders op het forum.
Ik denk dat die mensen blij zouden zijn met zo'n veiligheidsvoorziening.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.