tafelzaag met sawstop systeem

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
medeforummers,

Ik dacht dat ik laatst ergens een filmpje vna een nieuwe Bosch Blauw afelzaag voorbij zag komen met het sawstop systeem.
uiteraard kan ik hem nu niet meer terug vinden...

klopt dit of zit ik nou dingen te verbeelden?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Bosch REAXX flesh detecting table saw GTS1041A

Laatst dat ik hoorde was dat Sawstop zijn advocaten had geroepen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Dat zou wel heel erg betreurend zijn. ik hoop dat ze tot een agreement komen en dat de zaag ook in Europa uit komt, zal hier best wat geld voor over hebben

gelukkig verbeeld ik mij nog geen dingen :p
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
wat ik begrijp uit de filmpjes en uit het verhaal op de website van bosch is dat het systeem technisch gezien helemaal niet overeenkomt met die van sawstop, sawstop gebruikt een aluminium "blok" wat naar de tanden van het blok schiet. het blad grijpt in het blok waardoor deze tot stilstand komt. dit ruineerd je blad. in tegenstelling tot de bosch welke dmv een cardridge met een uitschietende pin het geheel tot stilstand laat komen zonder je blad te beschadigen. wat ik ook heb begrepen is dat je de cardridge 2 of 3 keer kan gebruiken voordat deze moet worden vervangen?

hoe het blad naar beneden wordt getrokken weet ik niet, mogelijk dat daar wel overeenkomsten in zit. uiteraard zal het meetsysteem functioneel overeenkomen maar of dat technisch ook het geval is?

als ik zie hoeveel moeite bosch heeft gedaan om een eigen syteem te ontwikkelen voor het tot stilstand laten komen van het blad, het verbeteren van het concept omdat je je blad bij de bosch niet vernield zou ik het nogal dom vinden vna bosch als ze de rest hebben gekopieerd.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
als ik zo dat artikel en de discussie daaronder ontstaan lees vindt ik het best sneu.
natuurlijk mag een uitvinder beloond worden voor zijn uitvinding, indien iemand gebruik wil maken van die uitvinding zal er licentiekosten moeten worden betaald.
maar om zou eerst proberen af te dwingen dat alle toekomstige tafelzagen dit systeem wettelijk moeten hebben ingebouwd en dat daar dan geld aan hem voor moet worden betaald...?
meh, dat is niet de juiste manier. zoals in de discussie naar voren komt, als het de man echt ging om de veiligheid van de mensen die een tafelzaag gebruikte zou hij niet dit soort acties doen.
 

WR1944

Oud hout
Welkom in Amerika. De goede man van Sawstop is al jaren aan het lobbyen om z'n systeem voorgeschreven te krijgen. Maar dat is tegen het zere been van de meeste professionals die het liefst op een bouwplaats zo snel mogelijk hout door een tafelzaag willen rammen. Als daarbij een veilgheidsmiddel als een spouwmes in de weg zit dan gaat het er gewoon af. En de Sawstop-man begint iedereen aan te klagen wereldwijd die met een soortgelijk systeem op de proppen komt. Want elk vergelijkbaar systeem verkleint z'n kansen op marktaandeel. Voot zover ik weet heeft ook Makita een dergelijk systeem ontwikkeld zodat ze klaar zijn als het ooit wettelijk wordt voorgeschreven.
Met medicijnen werkt het hier precies zo, je patent tot het uiterste uitmelken en zelfs bedrijven betalen om te wachten met het uitbrengen van generics.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Dat je lobbyet om een veiligheids-systeem verplicht te stellen is op zich lovenswaardig.
Maar als het dan om je eigen product gaat die verplicht op alle machines moet komen dan is het een stinkend zaakje.
Maar dat is tegen het zere been van de meeste professionals die het liefst op een bouwplaats zo snel mogelijk hout door een tafelzaag willen rammen. Als daarbij een veilgheidsmiddel als een spouwmes in de weg zit dan gaat het er gewoon af.
Ik kom ook bijna dagelijks op een Amerikaans forum over lassen en metaalbewerken, www.weldingweb.com
Als je ziet hoeveel gebruikers op dat forum basic veiligheidsvoorieningen als een beschermkap op een slijptol of een zijhandgreep op een slijptol eraf halen, daar schrik ik van.
Dan lees je reacties als "het eerste wat ik doe bij een nieuwe slijptol is de beschermkap eraf slopen" die beschermkap zit er niet voor niks op, dat is om je vingers heel te houden :p

Als je in Nederland op een grote nieuwbouw/onderhoudsstop van een fabriek komt en je haalt de kap van en slijptol eraf dan schoppen ze je gelijk weg.
Voor het verwijderen van een zijhandvat krijg je nog een waarschuwing, heeeel soms word het gedoogd als een lasser dat nodig heeft op een moeilijke bereikbaar plekje, maar daarna moet dat handvat er gelijk weer op.
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik denk dat die kerel van SawStop wellicht wel een punt heeft bij Bosch, als het systeem van Bosch ook op het spanningsveld werkt, net als dat van hem. Maar dan zou hij een licentie fee moeten krijgen. Het waanzinnige idee dat iedereen zijn systeem moet gebruiken is naar mijn bescheiden mening te zot voor woorden. Wanneer hij dit niet had gedaan bij zijn streven om een vergelijkbaar systeem standaard te maken, dan had hij waarschijnlijk veel meer inkomsten gehad dan nu.

Ook vind ik de implementatie van Bosch veel beter, je zaagblad blijft naast je handen ook heel. Toch fijn bij een zaagblad van 50 tot 80 euro (even uitgaande van merkbladen, niet van EcoTools bladen). En de zaagas plus lagers krijgen ook veel minder op hun donder.

Ik vind het een mooie uitvinding in het algemeen, en een goede implementatie van Bosch! Ik hoop dat ze gewoon een licencing fee moeten betalen en dat daar de kous mee af is.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Nu geef ik weer liever €80,- aan een nieuw zaagblad dan honderden euro's aan ziektekosten! ;)
Overigens heb je bij beide systemen ook nog de kosten van het vervangen van het stopmechanisme. Ik vermoed dat je dus altijd minimaal een één voor de zaagbladkosten kunt plaatsen. Maar je moet wat voor je veiligheid over hebben hé!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De zaag van Bosch werkt met een herbruikbare patroon, gebaseerd op hun airbag techniek (ook gepatenteerd trouwens). Je kunt deze 3x gebruiken. Ik zou trouwens zeggen dat je het na 1x al wel geleerd zou moeten hebben waar je vingers zeker NIET thuishoren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als ik even op het verhaal van de slijptol mag inhaken. Bij een kleine slijptol, ook wel een eenhands slijptol genoemd, dient een handvat geen enkel nut. Het zit alleen maar in de weg. Voor de beschermkap geldt dat je bij een gemonteerde kap niet fatsoenlijk kan schuren of vlakslijpen , omdat de kap voorkomt dat je je slijpschijf vlak op je werk kan leggen. Als je de kap wel gemonteerd laat, dan sta je groeven in je werkstuk te trekken. Dat is dus de reden dat de mensen die niet door een pennenlikker gecontroleerd worden de kap en het handvat in de kliko mikken. Hetzelfde verhaal voor een hoop andere beveiligingen. Als je niet weet hoe je gereedschap moet gebruiken, moet je er bij uit de buurt blijven. Als je de filmpjes op you tube ziet, dan is het verbazingwekkend dat er nog zoveel knutselaars zijn met een complete set vingers. Wat is er mis toch mis met duwhoutjes?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Eens wat betreft het handvat bij de eenhandsslijptol. Zelf gebruik ik een slijptol voor het slijpen van tegels, metaal ed. Maar als ik er ook mee zou schuren en vlakslijpen, en de kap zou me daarvoor in de weg zitten, dan had ik er een speciaal voor schuren en vlakslijpen, zonder kap, en een met kap voor de andere werkzaamheden. Voor zagen met een slijptol is een beschermkap in mijn ogen noodzakelijk, je kan dan de slijptol vasthouden dichtbij het blad, wat veel meer controle geeft, ook bij eventueel vastslaan van de machine.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Haak ik ook even in. Handvat bij kleine tol is toch wel fijn als je hele meters moet afbramen.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Als ik even op het verhaal van de slijptol mag inhaken. Bij een kleine slijptol, ook wel een eenhands slijptol genoemd, dient een handvat geen enkel nut. Het zit alleen maar in de weg.
Voor de beschermkap geldt dat je bij een gemonteerde kap niet fatsoenlijk kan schuren of vlakslijpen , omdat de kap voorkomt dat je je slijpschijf vlak op je werk kan leggen.
Voor zo`n schuurschijf bedoel je dat of niet ? http://www.toolsxl.nl/metabo-624840...or-kleine-haakse-slijpers-met-m14-p-9296.html Voor schuren of vlakslijpen zit die kap inderdaad in de weg, dat klopt.
Maar ik heb het over metaal doorslijpen en afbramen zonder kap, dat is wel link, en daar zijn wel wat vingers bij gesneuveld of beschadigd hoor.....

En ook bij die kleine 115 of 125mm slijptollen heeft een handvat wel degelijk nut, eigenlijk is de term "eenhands slijptol" misleidend.
Die kleine dingen hebben ook steeds meer vermogen, 1500 watt is geen uitzondering, dat moet je wel onder controle houden, voor even wil dat wel, maar als je dat ding een tijdje vast hebt dan wordt dat aardig zwaar met 1 hand, of de concentratie verslapt wat.
Ik pak zo`n kleine tol zelf ook wel eens vast met 1 hand, maar dan alleen met een lamellenschijfje voor even wat afbramen, niet met staal doorslijpen.

En het is niet dat ik niet met een tol overweg kan ofzo, ik heb jarenlang in de metaal gewerkt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De Bosch Reaxx zaagtafel is vanaf nu beschikbaar in de VS. Het lijkt er dus op dat ze de rechtzaak hebben gewonnen of geschikt. Hopelijk komt de zaag ook snel naar Europa. Zie deze link voor de specificatie op de Bosch website. De zaagtafel met onderstel kost $1499 op Amazon.com.

Een filmpje van vorig jaar met uitleg over de zaagtafel:

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.