welke maatvoering bij werkbank ?

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Heren , ik hoop dat jullie mij wat hulp kunnen bieden bij het volgende.

Ik heb een kamer vrijgemaakt om lekker mijn houtding in te kunnen gaan doen. Tegen een wand die exact 3 meter lang is wil ik keukenkastjes gaan plaatsen van de Ikea. Het idee is om links en rechts van die muur onderkastjes te plaatsen. Hierdoor blijft er een stuk van minimaal 60 cm vrij in het midden. Over de hele breedte van deze muur komt een werkblad.

Die IKEA kastjes zijn tegenwoordig 60 cm diep. De kastjes heb je in een versie die 80 cm hoog is en een 60 cm hoge versie. Vermoedelijk kies ik voor die 80 cm.

Waar ik over tob is het volgende. Op die kastjes komt dus een werkblad dat nog gemaakt moet worden. Ws een massief beuken blad van 4 cm dikte. in dat blad moet 1 of misschien wel 2 bankschroeven komen.

Als ik een bankschroef plaats moet ik het zo doen dat de bovenste lades op die plek wel openkunnen EN het ding moet tussen de bovenkant van het kastjes en de onderkant van het blad gemonteerd kunnen worden ...

De maximale diepte van het blad dat te plaatsen is zit ongeveer op 72 cm voor dat ik tegen een deurpost aan kom, een overhang van 12cm is dus de max.

Hebben jullie enige idee hoeveel ruimte ik moet laten tussen onderkant blad en bovenkant kastje om die bankschroeven te kunnen plaatsen?
wat is een noodzakelijke, handige hoeveelheid overhang van het blad tov de kastes
en tot slot... de werkbank hoogte...

volgens deze site... http://www.houten-werkbank.nl/contents/nl/d132_werkbanken.html

zou voor mij de ideale hoogte uitkomen op 100 cm... Dat lijkt mij best hoog, zeker als ik bijvoorbeeld bij Baptist kijk hoe hoog hun profi banken zijn, allemaal 85 cm.... Overigens is mijn lengte 185 cm....

Hoop dat jullie mijn verhaal snappen en me wat advies kunnen geven.... alvast bedankt.

oh ja... als iemand een goed advies heeft mbt een bankschroef... gaarne..
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Bekend probleem. Werkbanken heb ik eigenlijk het liefste in hoogte verstelbaar. Voor bepaalde werkzaamheden zoals schuren en frezen heb ik liever het blad lager dan wanneer ik met zwaluwstaarten bezig ben. Misschien kan je een soort systeem maken wat je makkelijk in hoogte kan verstellen ?

Qua bankschroef : Eentje met snelsluiting ! Qua merk ed durf ik weinig advies te geven.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Vnadaag even met de heer bij Baptist houtwerkers gesproken.

Zijn mening is dat die werkbanken met idd 85 cm hoogte veel te laag zijn. Als ik de vuistregel van de houtbank wesite aanhoud kom ik op een 95cm om en nabij. Daar kon hij zich goed in vinden.

Voor de bankklem gaf hij deze aan
https://www.baptist.nl/houtbewerker...spindels/dubbel-geleide-werkbankspindel-hv515

en die vraagt om een cm of 8 vrije ruimte onder het blad. Dat kjost me dan ws een laatje van het keukenkastje eronder. De ikea kastje komen op een 80 cm kats het kastje. Daar komen nog lage pootjes onder en dan gaat het rap richting de 95 als er nog een blad op moet. Ergo, we leveren een laatje in...

Over inleveren gesproken.... Mozes Kriebel zeg.... ffkes wat kastjes selecteren bij de ikea en hopa 1000 euro verder. Doen we dan gek ? Niet echt, midprijs frontjes, zeer eenvoudige greepjes. Wel veel laatjes en die tikken aan... De verlichting erin heb ik maar ff naar een later moment geschoven :-(

Ja, ik kan de frontjes ook zelf maken, maar voor dat geld is het eigenlijk niet zelf te maken tenzij je iets erg moois wil hebben van mooi massief hout.... daarbij... ik wil dat hok gewoon beschikbaar hebben.... maar toch... duuuuzend eurootjes... das toch al snel een Kapex120 , slik
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik was 1.86 maar ben al gekrompen tot 1.85.
Ik heb pas weer een nieuwe werktafel gebouwd op 94 cm hoogte. Dat is hoog als je het niet gewend bent.
Die kastjes zijn toch best zelf te fabriceren?
Ik vind mijn werkblad het belangrijkst. De rest vul ik later in.

werktafel.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Voor onze keuken hebben we de kasten bij ikea gehaald, onder alles met laden. In ieder geval 2x zo duur als gewoon een deurtje, maar zo veel praktischer, geen seconde spijt van gehad.

Wat steekt eigenlijk 8cm door het werkblad heen, van een bankschroef? En als je de bankschroef aan de rand plaatst, en het uitstekende deel zit in de lade, dan kan ie alsnog open toch? Alleen niet helemaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: R.R.

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ja mister Tolpin heeft het naar mijn idee goed voor elkaar. Ga te rade bij je zelf wat voor werk je het liefste wil doen op je werkbank en kies dan de juiste maat. ik zou ook geen kastjes of opberg gedoe onder mijn werkbank willen hebben. Als je eens een keer lekker wil meppen dan trilt alles mee. lades prefereer ik boven klepdeurtjes. al weet ik niet echt waarom, misschien zijn lades iets overzichtelijker. Kun je in plaats van de zweedse meubel gigant zooi niet beter ff kijken op marktplaats.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
3
Het gaat tot nu toe vooral over de hoogte. De diepte van het blad is ook belangrijk! Vooral als je de werktafel ook voor het assembleren en verlijmen gaat gebruiken. Vroeg of laat ga je kastjes en/of laden maken, je zit dan al gauw aan werkstukken van 55 à 60 cm diep.
Als je die in de lijmklemmen wilt zetten kom je met een werktafel van 60 diep ruimte tekort om je lijmklemmen op te laten rusten.
Dat is de reden dat ik mijn werktafel (zie: VWFT) de maat van 70 x 140 heb gegeven. Daar ben ik achteraf heel blij mee!
Ik lees dat je tot max. 72 diep kunt gaan, en zou zeggen: gebruik die ruimte dan ook maar...
Succes met de bouw!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.