Potje van Acasia burl. en 65% schaaltje.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Een potje gedraaid uit een kleine acasia burl.
Afgewerkt met chestnut friction oil.
8 cm hoog
10cm diam

P2290001.jpgP2290005.jpgP2290002.jpgP2290007.jpg


Een 65% schaaltje.
Houtsoort onbekend maar het ruikt als conifeer of naaldhout.
Het was wel een (dubbele) burl, die wat ik al verwachte niet erg vast aan elkaar zat.
En tijdens het draaien bleek ook dat het niet heel te houden was.
Maar ik vond het toch de moeite waard om hem helemaal af te werken.

Diam is 21 cm hoogte 4,5 cm.
na het schuren heb ik hem geborsteld wat een mooi effect geeft.
Afgewerkt met hardwax (voor meubels en vloeren).
P2290009.jpgP2290011.jpgP2290008.jpg
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Juup weer helemaal mijn smaak
nu ik zelf een paar schaaltjes voor gedraaid heb met een natuurlijke rand
waarbij je soms ook een heel klein stukje lucht draait
begin ik pas goed te begrijpen wat een klasse draaiwerk het is om zo mooie dingen te maken Rien chapau
mvg Tom
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Burl

Mooi potje Rien, Ik vind the nek erg geslaagd, de staalborstel sporen minder zo, dat gedeeltelijke schoteltje kon wel eens Redwood burl zijn, het heeft er de kleur er in ieder geval wel van :)

Hallo allemaal
Inderdaad een heel mooie schaal ,van acacia burl .
Leo heeft het over Redwood burl .
Mijn concrete vraag , :was is BURL precies?: , is dit de vergroeing/overgang van takken/wortels /stam ?
Of is het een (ziekelijke)afwijking - soort gezwel wat we wel aan bomen zien ?
Pasgeleden vond ik een Erik Anton Berg Eskilstuna Sweden steekbeitel 31 mm met een bijzonder hecht .
Dit hecht blijkt van MASURBERK / KRULBERK te zijn en tegenwoordig een erg dure houtsoort die vaak voor siervoorwerpen - meshechten ed word gebruikt .
Mi groeit dit (hout) in de gezwellen/uitstulpingen die ik wel eens een berkenbomen heb gezien .
Mvrgr Adri L
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hallo allemaal
Inderdaad een heel mooie schaal ,van acacia burl .
Leo heeft het over Redwood burl .
Mijn concrete vraag , :was is BURL precies?: , is dit de vergroeing/overgang van takken/wortels /stam ?
Of is het een (ziekelijke)afwijking - soort gezwel wat we wel aan bomen zien ?
Pasgeleden vond ik een Erik Anton Berg Eskilstuna Sweden steekbeitel 31 mm met een bijzonder hecht .
Dit hecht blijkt van MASURBERK / KRULBERK te zijn en tegenwoordig een erg dure houtsoort die vaak voor siervoorwerpen - meshechten ed word gebruikt .
Mi groeit dit (hout) in de gezwellen/uitstulpingen die ik wel eens een berkenbomen heb gezien .
Mvrgr Adri L

Burl is abnormaal groeiend hout, en er zijn minstens twee soorten die burl genoemd worden, maar ook dat gewoon een over-groeing is van een wond zoals een afgebroken tak.

burl bult.jpg Burl bult binnen in.jpg

De burl that vooral in trek is, heeft zogenaamd multi punt groei, waar soms de scheutjes met blaadjes te zien zijn, maar meestal niet, het word dikwijls vergeleken met kanker.

Black Cherry burl.jpg

Dan is er de zogenaamde onion burl, het groeit op de manier zoals een ui groeit, met bolle lagen over elkaar.

Yellow Birch onion burl.jpg wilg burl.jpg

Waarom ?, er zijn verschillende redenen , Ik heb gevonden dat bijvoorbeeld waar een gezonde boom zijn top verliest, er op plaatsen aan de stam groepjes scheuten gaan groeien die veranderen langzaam in een uitgroeisel, insecten en droogte en verwondingen en dergelijke dingen zijn waarschijnlijk de redenen, maar je kunt dit niet laten gebeuren om burls te laten groeien, zo het is wel onwetenschappelijk wat gezegd word de reden is.

Hier een paar foto’s van enkele burls die ik heb gedraaid of bezit

Root burl Kamperfoelie.jpg multi punt Wilg burl.jpg Willow burl now.jpg Multi punt burl Esdoorn.jpg

De Masur Berk is geen bult zoals de voorgaande en is aanwezig in de hele stam, langzaam groeiend en klein blijvend, zeldzaam en over harvested, maakt het nu wel erg duur.

Er is een thread aan de forum over dit.

http://www.woodworking.nl/showthread.php?16459-Krulberken&highlight=masur
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.