oude zaagzettang

stefanvc

Nieuw lid
22 jun 2015
23
0
Sint-Niklaas
Een tijdje geleden kwam deze mee met een partij roeste beitels, schaven en zagen. Ik vind daar nergens een afbeelding of een handleiding van. Kent soms iemand dit model ? Ik heb wel een idee hoe dat werkt, maar je zal dit waarschijnlijk wel juist moeten afstellen.20160412_171929.jpg
 
P

Pel

Guest
Dat is een zettang voor het grovere werk, alleen mist ze een stuk van de bovenbek waarschijnlijk afgebroken, met de stelschroef in het handvat kun je instellen hoeveel de tand moest hebben, werd gebruikt op de zagerijen waar bomen gezaagd werden. Hier staat e.a. er over geschreven. http://www.tremele.nl/00Index/wiezijndit/voorwerpen/voorwerp 05/voorwerp05.htm

Groet Pel.

Henk Liefkens (3k).JPG

Zo ziet een complete zettang eruit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
Dat is een zettang voor het grovere werk, alleen mist ze een stuk van de bovenbek waarschijnlijk afgebroken, met de stelschroef in het handvat kun je instellen hoeveel de tand moest hebben, werd gebruikt op de zagerijen waar bomen gezaagd werden. Hier staat e.a. er over geschreven. http://www.tremele.nl/00Index/wiezijndit/voorwerpen/voorwerp 05/voorwerp05.htm

Groet Pel.

Bekijk bijlage 46813

Zo ziet een complete zettang eruit.
hoe kom je erbij dat er wat afgebroken is, hij is helemaal compleet.
er zijn meer modellen dan die jij laat zien.
hier een plaatje van dezelfde als van stefanvc
zaagzettang.JPG
zaagzettang2.jpg
 
Laatst bewerkt:

stefanvc

Nieuw lid
22 jun 2015
23
0
Sint-Niklaas
@Mans, zo ziet ze er uit. Er staat ergens 2,5mm op , ik denk dat inderdaad voor grotere vertanding is.
@Pel, die ken ik ook, zo heb ik ong. 30 jaar geleden nog verkocht in de winkel. Mijn pa had zo nog een. Momenteel heb ik zo een eclips en dat gaat makkelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.