Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: oude zaagzettang

oude zaagzettang

Een tijdje geleden kwam deze mee met een partij roeste beitels, schaven en zagen. Ik vind daar nergens een afbeelding of een handleiding van. Kent soms iemand dit model ? Ik heb wel een idee hoe dat werkt, maar je zal dit waarschijnlijk wel juist moeten afstellen.20160412_171929.jpg

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Dat is een zettang voor het grovere werk, alleen mist ze een stuk van de bovenbek waarschijnlijk afgebroken, met de stelschroef in het handvat kun je instellen hoeveel de tand moest hebben, werd gebruikt op de zagerijen waar bomen gezaagd werden. Hier staat e.a. er over geschreven. http://www.tremele.nl/00Index/wiezij...voorwerp05.htm

Groet Pel.

Henk Liefkens (3k).JPG

Zo ziet een complete zettang eruit.
    Laatst gewijzigd door Pel; 12-04-16 om 17:10.
    Hout wirktj.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Dat is een zettang voor het grovere werk, alleen mist ze een stuk van de bovenbek waarschijnlijk afgebroken, met de stelschroef in het handvat kun je instellen hoeveel de tand moest hebben, werd gebruikt op de zagerijen waar bomen gezaagd werden. Hier staat e.a. er over geschreven. http://www.tremele.nl/00Index/wiezij...voorwerp05.htm

Groet Pel.

Henk Liefkens (3k).JPG

Zo ziet een complete zettang eruit.
    hoe kom je erbij dat er wat afgebroken is, hij is helemaal compleet.
    er zijn meer modellen dan die jij laat zien.
    hier een plaatje van dezelfde als van stefanvc
    zaagzettang.JPG
    zaagzettang2.jpg
    Laatst gewijzigd door mans; 12-04-16 om 17:36.

@Mans, zo ziet ze er uit. Er staat ergens 2,5mm op , ik denk dat inderdaad voor grotere vertanding is.
    @Pel, die ken ik ook, zo heb ik ong. 30 jaar geleden nog verkocht in de winkel. Mijn pa had zo nog een. Momenteel heb ik zo een eclips en dat gaat makkelijk.

Dat is een mooie tang!!
    Die verdient een goede opknapbeurt. En een botte zaag!
    Groeten, Raymond

Forum Rechten