Inca lintzaag

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Zoals ik bij de nieuwe tools topic heb aangekondigd, heb ik vandaag een Inca lintzaag gekocht. Hierbij een fotoreportage van het apparaat (net uit de auto).

Motor.jpg
De motor

Onderstel.jpg
Het onderstel waarin de motor hangt

Vooraanzicht.jpg
Even provisorisch op elkaar gezet, compleet met geleider!

Zijaanzicht 2.jpg
De metalen zijde/ aandrijfzijde

Zijaanzicht 1.jpg
De kunststof zijde. Originele handleiding er nog bij!

Interieur.jpg
Het interieur

Bovenwiel.jpg
Bovenwiel

Onderwiel.jpg
Onderwiel

Tja, de zagen die er bij zaten waren één bonk roest. Daar ga ik me maar niet aan wagen, denk ik. Maar gelukkig is er onlangs een topic geweest over een lintzaagshop in NL. Welke setje(s) zagen kan ik het beste mee beginnen? Ik heb nog wat houten planken liggen die ik wil halveren (spiegelen).

En euhm, O'Peaty, waar moet ik nog even naar kijken en hoe na te lopen/ verzorgen? :confused:
Alvast bedankt voor de reacties! ;)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Gefeliciteerd met je aankoop Ronald. Zo te zien heb je een goede slag geslagen voor € 150 (of minder?).
De verstek/dwarsgeleider is zeldzaam en alleen al het bedrag waard.
Een langsgeleider kan je redelijk goedkoop bij Axminster bestellen:http://www.axminster.co.uk/axminster-small-rip-fence-upgrade-100257. Ze zijn nu even niet op voorraad, maar je kan aangeven dat je ingelicht wilt worden als ze er weer zijn.

Onderhoud:
Ik haal altijd alles helemaal uit elkaar. Meestal zit er 30 jaar aangekoekt vuil in. Zeker onder de tafel in het kantelmechaniek.
De achtergeleiding (lagers) zijn meestal ingesleten of zitten muurvast. Ze zitten op een asje dat met een klein inbusboutje vastzit (even speuren!).Losmaken en met een poelietrekker het lager verwijderen en nieuwe monteren.
Daarna alles weer monteren en goed afstellen met een nieuw zaaglint.
Als je zover bent en er niet uitkomt meld je je maar weer.

Voor jouw doel zou ik breed lint bestellen (15 mm) en een vertanding van 3 à 4 tpi.
Waarschijnlijk is de v-snaar ook wel aan vervanging toe.
Bij elkaar best wel wat uurtjes werk.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Welkom bij de Inca familie :)

zit de langsgeleider er ook bij? Die zie ik precies niet.

als je ooit een nieuwe insert nodig hebt, laat maar weten ;)

Dank je Sam!
De langsgeleider en diepteaanslag zitten er niet bij. Ik heb na het lezen van de handleiding (had ik bij publicatie hierboven nog niet gedaan) wel een berichtje gestuurd met de vraag of ze die nog hebben cq als ze die tegenkomen ik mij aanbevolen houd.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Pieter, bedankt weer voor de info. Als in de andere topic aangegeven heb ik wel geboden op de door jou gereviseerde machine, maar geen haast gemaakt omdat het ontbrekende voetje mij niet helemaal lekker zat.
Voor wat betreft het bedrag, ik heb inderdaad ongeveer dat bedrag betaald. Het leek mij het apparaat meer dan waard.

Het leuke van de dwarsgeleiding is dat deze ook op mijn tafelzaag past! Die hoef ik dus niet meer apart aan te schaffen. ;)
Inmiddels ook de gebruiksaanwijzing doorgelezen. Voor mijn beeldvorming: bedoel jij type 1 (wat betekent 15/0,4/1876mm) bij de daarin omschreven zaagbladen? En wat is de functie van type 6 dan?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
15/0,4/1876 betekent 15 mm breed lint, 0,4 mm dik en 1876 mm lang.
No. 6 is 10 mm breed, iets dikker en ongeveer dezelfde lengte.
Hoe smaller het lint des te kleinere radius (bochtenwerk) kun je zagen. Hoe breder hoe geschikter voor recht toe recht aan.
In de regel kan je kiezen uit linten met hardpoint tanden die niet na te vijlen zijn maar wel een langere standtijd hebben t.o.v. 'gewone' linten die wel te vijlen zijn.

Hoe dunner het te zagen materiaal is hoe fijner de vertanding moet zijn. 3 mm triplex zagen met 3 tpi lint is een en al rafel.
Houd altijd rekening met het feit dat er minimaal 3 tanden in het hout moeten zitten
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat is nog eens nuttige info. Eerst m'n huidige project(en/jes) afmaken, en dan ga ik mij over de machine buigen.
De lagershop, de lintzaagshop en de v-snaarshop moet ik mij nu dus op concentreren. Tja, en die outlet voor de wielen, want ik ga zowel die lintzaag als mijn zaagtafel op de een of andere manier aan het rollen brengen!

Als ik zover ben kom ik vast weer aankloppen, tot zover bedankt Pieter!
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Gefeliciteerd met je aankoop Ronald. Zo te zien heb je een goede slag geslagen voor € 150 (of minder?).
De verstek/dwarsgeleider is zeldzaam en alleen al het bedrag waard.
Een langsgeleider kan je redelijk goedkoop bij Axminster bestellen:http://www.axminster.co.uk/axminster-small-rip-fence-upgrade-100257. Ze zijn nu even niet op voorraad, maar je kan aangeven dat je ingelicht wilt worden als ze er weer zijn.

Onderhoud:
Ik haal altijd alles helemaal uit elkaar. Meestal zit er 30 jaar aangekoekt vuil in. Zeker onder de tafel in het kantelmechaniek.
De achtergeleiding (lagers) zijn meestal ingesleten of zitten muurvast. Ze zitten op een asje dat met een klein inbusboutje vastzit (even speuren!).Losmaken en met een poelietrekker het lager verwijderen en nieuwe monteren.
Daarna alles weer monteren en goed afstellen met een nieuw zaaglint.
Als je zover bent en er niet uitkomt meld je je maar weer.

Voor jouw doel zou ik breed lint bestellen (15 mm) en een vertanding van 3 à 4 tpi.
Waarschijnlijk is de v-snaar ook wel aan vervanging toe.
Bij elkaar best wel wat uurtjes werk.

Ik heb 2 van die dwarsgeleiders liggen.. wel beide zonder aanslag. Zijn die echt zoveel waard??
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Nu we toch Inca kennis aan het verzamelen zijn: vandaag kwam ik er achter dat bij mijn lnca wederom een geleidelager vast is gelopen. Her en der staat op internet te lezen dat skateboardlagers goed te gebruiken zijn. Bij een hele hippe skateboardshop had ik me dan ook een te dure set lagers aangeschaft, maar die zijn toch echt onvoldoende stofdicht.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
O Peatey heeft me een tijd geleden hetvolgende gestuurd ivm lagers:

Koop eerst 2 lagers type 608ZZ; ik koop ze bij http://shop.jvl-europe.com/Lager-608ZZ. Je kunt ook kijken bij een sportzaak voor inline skates. In de meesten zit hetzelfde type lager.
Voorts heb je een kleine poelietrekker nodig; ik heb deze: https://www.conrad.nl/nl/ce-804916-p...er-804916.html
Zoals je waarschijnlijk wel weet zitten de lagers op een asje dat met een inbusboutje vastzit. Het bovenste via de binnenkant (rechts) van de geleiding en de onderste vanuit de buitenkant (links). Als je met een inbussleutel de schroefjes (bij jullie vijzen) losdraait, kun je het asje naar voren schuiven en eruit halen (eerst zaaglint los zetten of verwijderen). Als het vastzit kun je met een schroevendraaier of centerpunt oid er een tik tegen geven vanaf de achterkant.
Je hebt nu 2 asjes met op elk een lager. Nu gebruik je de poelietrekker om de lagers er vanaf te draaien (steek/ringsleutel nr 13). Als ze eraf zijn kun je het nieuwe lager erop leggen en voorzichtig met een houten of plastic hamer (geen ijzeren!) het lager erop tikken. Nu kun je de asjes met lager terug in de geleiding plaatsen. Afstellen in 0,1 tot 0,5 mm achter het zaaglint. Het hele procede kan in 5 minuten gebeurd zijn.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik ben blij dat ik een apart draadje ben gestart. Zo komt een hoop info naar boven!
Bedankt Sam! En euhm, ik meld mij vast een keer voor de insert.
 

tuoh

Oud hout
Nu we toch Inca kennis aan het verzamelen zijn: vandaag kwam ik er achter dat bij mijn lnca wederom een geleidelager vast is gelopen. Her en der staat op internet te lezen dat skateboardlagers goed te gebruiken zijn. Bij een hele hippe skateboardshop had ik me dan ook een te dure set lagers aangeschaft, maar die zijn toch echt onvoldoende stofdicht.

Veel van die skateboardlagers zijn Chinese troep, een setje stofdichte SKF lagers kost niet zoveel meer dan die rommel."
Een steunbril op mijn draaibank werkt ook met van die skatewielen met kl...lagers erin, een tijdje geleden vielen die Chinese lagers spontaan uit elkaar:confused: Nu zitten er "echte" in van SKF:p
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
@hunto :Welke zaag heb je, de Major of de compact? Want heb ook nog z'n geleider voor mijn Major

Tja, nu overvraag je mij (kan die termen niet terugvinden in de gebruiksaanwijzing). Wat is het verschil?
Maar even een update:
Twee weken geleden een belletje: de diepte aanslag was gevonden! Opgehaald, gezellig praatje pot, enz.
Gisteren een app: langsgeleider gevonden. Komt via via mijn kant op! Even afwachten, maar het lijkt erop dat de zaag binnenkort compleet is. ;)

Het project waar ik mee bezig was heb ik van t weekend afgerond. Tenminste, het eerste deel. Binnenkort kan ik mijn aandacht dus vestigen op het nalopen van de machine, zaaglinten bestellen noem maar op. Best wel spannend...... wordt vervolgd.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Mooi draadje dit, ik ben ook dingen aan het bestellen, maar zal makkelijk zijn als er een overzicht komt van leveranciers van spullen voor de Inca lintzagen.
iemand ervaring met deze: lintzagenopmaat.nl?
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Hey Bert,
die is mij wel bekend, is een dure grap als je daar onderdelen gaat halen. Zeker voor de verstelbare geleider die hier in dit draadje genoemd staat betaal je al zeker 150 tot 200 euro. Maar het gaat me meer om de zaaglinten, geleiders, kogellagers etc. MAW de slijtageonderdelen...
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Lagers zijn overal verkrijgbaar, zeker bij sportzaken die inline skates verkopen. Type 608zz.
anders via internet. ff googlen en je hebt er tientallen.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Ha Pieter (en anderen),
Omdat in priveberichten geen fotos te plaatsen zijn (toch?) stuur ik hier nog even een fototje. In ons gesprek hadden we het over de imbus stiftpennen (die moeilijk los gingen omdat de imbus door draaide in het gat)
Nu heb ik de lagers en alle stiftpennen vervangen bij de lagers en geleiders. Simpel klusje, maar weet je zeker dat je er weer even mee vooruit kan. Wie er nog wat nodig heeft, ik heb er 50 gekocht en dus nog wel wat over... voor wie ze vervangen wil.. ik stuur ze naar je op als je even een PB achter laat.

Voor de volledigheid even een fototje van het geheel...

gelukkig had ik 3 lagers besteld... wamt je weet maar nooit... kan zo verkeerd lopen. En ja hoor... de eerste al verprutst doordat ik met een ring uitschoot en het lagerhuis indeukte... gelukkig had ik 1 reserve :)
Het maakt het ook makkelijker om na het verwijderen van de lager even de boel schoon te maken met een fijn schuurpapiertje en dan een drupje olie voordat je de nieuwe erop zet.
IMG_20170815_211957389.jpg

en de lagers...

IMG_20170815_212007151.jpg

nu nog de zaaglinten van tuffsaws afwachten (veel goedkoper dan in nederland!!!)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.