Disston D23 vragen

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vandaag is de zaag bezorgd, gekocht bij ducotools. De zaag is aangeboden als nieuw en zo ziet de zaag er ook uit.

Echter zagen doet de zaag voor geen meter. Geprobeerd een plank (22mm dik) douglas crosscut te zagen maar dat is een heel gevecht. Eigenlijk waardeloos en niet te doen.

Zelf niet opgelet dat de zaag 12 points is, wat ook nog eens stond vermeld. :mad: Nu was er ook het plan om de zagen zelf te slijpen en te zetten maar als ik het goed heb gelezen is dit bij deze zaag niet aan de orde. Zie foto.

De 12 points en de marginale zetting van de tanden zijn bijna gelijk aan mijn carcass zaag van Veritas. De Japanse Ryoba vliegt als het bekende mes..... door plank douglas, al wil ik de kostbare Jap voor deze houtsoort niet gebruiken.

Had natuurlijk beter op moeten letten en gewoon voor de pax zagen moeten gaan met een fatsoenlijke vertanding.

Zijn er nog tips om deze zaag bruikbaar te maken en voor wat voor houtsoorten is deze beauty :rolleyes: eigenlijk bedoeld? De teks op de zaag zelf zeg me niet zoveel.

disston12.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Tjonge Huib, dat is een fijne vertanding, als het nou een kapzaag was dan begreep ik het nog, maar het is een handzaag met wel een hele fijne vertanding. Is het misschien een rip cut zaag, staat meestal in de hoek van de zaagblad aan het handvat, kun je alleen langshout mee zagen? Ik zou ze desnoods met een fijne vijl gewoon eens een keer natrekken, en misschien iets wijder zetten?

Groet Pel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Nu was er ook het plan om de zagen zelf te slijpen en te zetten maar als ik het goed heb gelezen is dit bij deze zaag niet aan de orde. Zie foto.

De 12 points en de marginale zetting van de tanden zijn bijna gelijk aan mijn carcass zaag van Veritas. De Japanse Ryoba vliegt als het bekende mes..... door plank douglas, al wil ik de kostbare Jap voor deze houtsoort niet gebruiken.

Had natuurlijk beter op moeten letten en gewoon voor de pax zagen moeten gaan met een fatsoenlijke vertanding.
Bekijk bijlage 46802

Het lijkt er op dat de zaag op schulpen staat. Ook omdat je zegt dat de zetting marginaal is.
Probeer de Douglas plank eens kops in te zagen.

De zaag vijlen en zetten kan sowieso geen kwaad, maar let wel op of de tanden op schulpen staan. Want dan maakt een verkeerde (te grote) zetting het alleen maar erger.

De Japanse Ryoba vliegt als het bekende mes..... door plank douglas, al wil ik de kostbare Jap voor deze houtsoort niet gebruiken.
Douglas kan heel mooi hout zijn. Ik heb nog wat over van de tuinbank en na wat schaven ziet het er erg mooi uit. Mooi roze.
Die kostbare Jap moet toch wel zijn geld terug verdienen!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik sluit me aan bij Pel en SunRayes, het is een schulpzaag. Dus het is normaal dat je niet opschiet in vergelijking met een afkortzaag. Voelen de tandjes scherp aan als je voorzichtig voelt met je handpalm? Indien niet, moet je inderdaad eens met een zaagvijltje passeren. Wil je liever een grotere vertanding, dan kun je zelfs helemaal nieuwe tanden vijlen.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik sluit me aan bij Pel en SunRayes, het is een schulpzaag. Dus het is normaal dat je niet opschiet in vergelijking met een afkortzaag. Voelen de tandjes scherp aan als je voorzichtig voelt met je handpalm? Indien niet, moet je inderdaad eens met een zaagvijltje passeren. Wil je liever een grotere vertanding, dan kun je zelfs helemaal nieuwe tanden vijlen.

Nieuwe tanden in de zaag zetten, weet je wel wat een werk dat is Bossy? Hij moet de zaag dan eerst vlak maken met de blokvijl, en er dan nieuwe tanden in vijlen? Dan kan hij beter even naar een slijper gaan en er even nieuwe tanden in laten stansen, die stansen ze er in een keer in, dan de zaag zetten en vijlen, wordt de zaag wel een beetje smaller van.

Groet Pel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Als je een crosscut wil met grotere tanden kan je deze beter voor een zacht prijsje verkopen aan een forumlid en zelf een andere kopen. ;)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
De zaag is gekocht als afkort -zaag en zo staat hij ook gedocumenteerd op de site. Zojuist nog even de tanden onder een loep -lamp bekeken en de vertanding is crosscut. Zoals de rechter afbeelding.

crosrib.jpg

De zaag voelt scherp aan als ik er met mijn handpalm langs gaat. De rechterkant voelt scherper aan dan de linkerkant. De zaag loopt ook iets naar rechts tijdens het zagen. Heb het idee dat de tanden aan de rechterkant van het blad iets wijder staan.

Nog even rip gezaagd en dat gaat net zo beroerd als cross.

Doet me denken aan de zaag die vroeger bij ons in de schuur lag en ook nooit deed wat het moest doen.

Edit;

Ben van plan twee pax zagen te kopen rib en cross.
De crosscut wordt aangeboden in 10 tpi en 6 tpi
De rip in 4-1/2, 5-1/2 en 8 tpi
Zie deze site

Welke vertanding zou je kiezen?
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hij moet vast geslepen worden. Ducotools verkoopt meestal geen gebruiksklaar gereedschap, meestal moet er wel wat aan gebeuren. Met een 12 ppi zaag kan je best redelijk snel afkorten, maar dan moet hij wel scherp zijn en de balkjes of plankjes niet te dik.

Als je hij pax een afkorzaag koopt zou ik die van 10 ppi kiezen. 6 ppi is wel heel grof voor een afkortzaag, meer iets voor in de bouw als je dikke vloerbalken moet zagen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Nieuwe tanden in de zaag zetten, weet je wel wat een werk dat is Bossy?

Inderdaad een heel karweitje en niet voor de beginneling. Ik wou alleen aangeven dat de mogelijkheid bestond. Stansen lijkt me een goed alternatief.

De zaag is gekocht als afkortzaag en zo staat hij ook gedocumenteerd op de site.

Toch een afkortzaag? Dan heeft hij wel veel tanden. Toch eens bijvijlen en zien wat hij daarna doet.
Hoe minder tanden, hoe sneller je zaagt, maar met een grovere zaagsnede tot gevolg. Het is een beetje afwegen tussen snelheid en afwerking dus.

- - - Updated - - -

En ben je er dan nog altijd niet tevreden over, dan kun je er nog altijd schraapstalen uit maken :p
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@vurenhout, bedankt leerzame tekst.

@Seek, de zaag is nieuw en nooit gebruikt. Dan mag je ervan uitgaan dat hij vanaf...goed zaagt. Ga eerst maar een paar vijlen en een zet tang aanschaffen. Kijken of ik de zaag in een betere conditie kan krijgen.

@BossyRangs, lijkt me een goed idee om er een vijl op los te laten.

De zaag laten stansen kan altijd nog al heb ik geen idee waar dat kan en of het de kostprijs van de zaag (50 euro) waard is.
 
Laatst bewerkt:

Proeguru

Nieuw lid
14 aug 2015
20
1
Hallo Huib,

De D23 met 12 TPI zou heel vlot door 22mm douglas moeten zagen als 'ie goed geslepen is. Heb zelf ook een 12 TPI crosscut (Disston D8) en na het (zelf) slijpen en zetten geeft die een hele mooie fijne snede met weinig uitbrekende vezels aan de onderzijde van de snede. Wel werkt zo'n zaag uiteraard een stuk langzamer dan b.v. een 8TPI, wat een goed gemiddelde is qua vertanding voor een crosscut zaag. Ook het naar 1 kant verlopen van de zaag duidt m.i. op het niet goed geslepen zijn. Dit is meestal eenvoudig te verhelpen door 1 of 2 keer met een wetsteen langs de zijkant van de tanden strijken (aan de kant waar de zaag heen wil trekken). Wel een oude wetsteen nemen (of de zijkant van een goede steen) want je krijgt nogal snel groeven in je steen.

Met Ducotools heb ik zelf heel goede ervaring, maar ze verkopen inderdaad meestal geen gebruiksklaar gereedschap. Als je dat weet is het prima, want zelf vijlen en zetten van een zaag is prima te leren. Kies hiervoor bij voorkeur wel een vrij grof vertande zaag, een 12 TPI crosscut is wat te fijn om het vijlen mee te oefenen.
Mijn eigen ervaring is dat ook bij een niet-helemaal geslaagde slijpbeurt je meestal een enorme verbetering ervaart t.o.v. een botte zaag, of zelfs een hagelnieuwe zaag uit de bouwmarkt. Vooral een echte schulpvertanding (dus met de borst van de tand tussen de 0 en 4 graden) maakt een wereld van verschil in vergelijking ten opzichte van de standaard "hardpoint" vertanding die je op bijna alle nieuwe zagen tegenkomt.

Voor wat betreft de zagen van Dieter Schmid (ook een uitstekende on-line winkel trouwens met heel prettige mensen) zou ik gaan voor de 10 TPI crosscut en de 5 1/2 TPI rip, beide in de langste uitvoering (660mm / 26 inch).

Succes, Martin
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@Martin,

Met Dieter Schmid ook alleen maar positieve ervaringen en goede service. Nu ik toch ga bestellen wordt het voorlopig een 5 1/2 tpi rib, saw set en een paar vijlen. De crosscut wacht ik even mee want denk dat het goed gaat komen met de d23.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Jongens,
Een crosscut is een afkortzaag dus met veel (fijne) tanden dus voor loodrecht op de hout draad! met een fijne zetting zodat je geen uitbraak (splinters) veroorzaakt.
Een ripcut is een schulp of terwijl een langszaag met minder en grovere tanden met een grotere zetting om in de lengte richting van het hout te zagen. En natuurlijk iets grotere tanden en tandsteek om het zaagsel af te voeren.
De genoemde zaag is een afkort zaag(dus crosscut) met fijne vertanding die duidelijk dus niet goed scherp en gezet is.
Gewoon de zetting uit de zaag koppen en daarna opnieuw zetten, bv met de eclipse en even na strijken met het vijltje!

groetnis, Roeland
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Je kunt de zetting er ook uit kloppen met/tussen 2 hamers. Ik zelf gebruik het vlakke deel van mijn bankschroef of het vlakke deel van een bijl oid. Daarna wel de tanden weer zetten natuurlijk, maar minder. Mijn Disston D8's van Ducotools zijn door deze werkwijze en een slijpbeurt uitstekend bruikbaar geworden.

Ik denk dat ik de betreffende D23 ook in mijn handen heb gehad. Deze zaag was in perfecte staat maar een vijl diende er zeker even langs gehaald te worden. Ik ben uiteindelijk voor een oudere D8 crosscut met 9 tpi gegaan en een voor mij hele bijzondere D8 rip met duimgat 5 tpi :D

Van Dieter Schmid kan ik je een Somax saw set (de fijne, 5-16 tpi?) eventueel met ingebouwd vergrootglas en de DICK zaagvijlen aanraden, prima kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
J
Ik denk dat ik de betreffende D23 ook in mijn handen heb gehad. Deze zaag was in perfecte staat maar een vijl diende er zeker even langs gehaald te worden. Ik ben uiteindelijk voor een oudere D8 crosscut met 9 tpi gegaan en een voor mij hele bijzondere D8 rip met duimgat 5 tpi :D

Van Dieter Schmid kan ik je een Somax saw set (de fijne, 5-16 tpi?) eventueel met ingebouwd vergrootglas en de DICK zaagvijlen aanraden, prima kwaliteit.

Zojuist de Somax set 5-16, aantal Dick vijlen en een rabbet block plane besteld.

Met de rip zaag wacht ik nog even want als het gaat lukken met de d23 dan probeer ik een tweedehands rip te kopen en in orde te maken.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vandaag werden de vijlen bezorgd en na het monteren van de handgrepen een sprong in het diepe gemaakt en een vijl op de zaag losgelaten. Eerst nog even de video van Paul Sellers bekeken en gaan.

Na een wat onzekere start ging het gaandeweg beter en na de zaag aan beide zijde -onder een zo goed mogelijk hoek- gevijld te hebben een behoorlijk verschil en gaat het zagen aanzienlijk beter. Zonder dat de tanden opnieuw gezet waren. Dat laatste snap ik nog niet.

Een Somax saw set 5 - 16 TPI saws (1.5 - 5 mm from tip to tip) gekocht maar wat betreft de instelling tast ik in duister.

Je kan de tang instellen vanaf 4 t/m 12 maar..... Welke stand moet je instellen om bv 12 tpi op de juiste manier te zetten.? En doe je het zetten na het vijlen of ervoor? Zij er ook tabellen voor?
 

Proeguru

Nieuw lid
14 aug 2015
20
1
Hallo Huib,

Ik heb dezelfde Somax tang (zonder vergrootglas overigens). De nummering op de tang komt niet 1-op-1 overeen met het aantal TPI, maar voor een eerste keer bij een 12 TPI zaag zou ik 'm op ca. 10 zetten. Dat geeft vrij weinig "set", maar een dergelijke zaag gebruik je toch eigenlijk alleen maar in vrij dun, droog hout, met weinig kans op vastklemmen van de zaag.

Succes!

Martin
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De nummering op die tangen heeft helemaal niks met tpi te maken. Er zit niet heel veel verschil in zetting tussen een grove en een fijne zaag. De zetting heeft meer te maken met hoe droog het hout is dat je wilt zagen. Nog redelijk nat constructie vuren heft meer zetting nodig dan mooi gedroogd hardhout zoals je in de meubelmakerij gebruikt. Een hele grove zaag geef ik iets meer zetting dan een fijnere en een zwaluwstaart zaagje nog iets minder, maar absoluut gezien zit er niet eens zoveel verschil tussen.

Ik zou de fijnste stand van de tang eerst gebruiken en dan testen of je tevreden bent. Je kan makkelijker een beetje bijzetten dan iets er terugzetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.