2x FS 1400/2-LR 32 aan elkaar zetten

zzoemie

Actieve deelnemer
18 dec 2013
66
0
8770 Ingelmunster, België
Volgens mij begrijpen we elkaar niet. :D Als je de rails met de strips koppelt (de lange met 4 potschroeven), dan kan je met het afstandsblokje de naad tussen beide rails bepalen. Dus: strips erin (eenzijdig vastzetten), blokje in de gaten, rij langs de rug van de linialen, strips geheel vastzetten. Klaar!

Dan kan je daarna het blokje weer gebruiken waar 't ook voor bedoeld is, de beginafstand instellen. :)

Klaas, ik begrijp je zeer goed, doch het feit dat de rail in het midden open is, omdat je hem op de juiste maat hebt ingesteld met de afstandshouder, maakt hem nog gevoeliger voor uitlijningsfouten.
Je hebt een stuk gedaan, je neemt de rail af en je legt hem op de volgende plaat.
Dan ben je volgens mij verplicht om de uitlijning in de lengte opnieuw te controleren.
De kracht die ontstaat op de alu rail als je hem wegneemt en verplaatst, zal volgens mij niet opgevangen worden door de 8 schroefjes in de verbindingsstukken.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
True, een extra blokje zou dan uitkomst bieden zodat je die erop kan zetten voor het verplaatsen. Dit is overigens wel een inherent iets van 2 rails koppelen bedenk ik me nu, bij de reguliere linialen heb je dit (waarschijnlijk in mindere mate) ook. Al moet ik zeggen dat de 2 verbindingsstukken hun werk goed doen, ik zou het zeker testen als ik jou was.

De enige echte oplossing is dan een FS 2424/2-LR32. Beetje prijzig, maar wel recht. Ook naar verplaatsen.
 

zzoemie

Actieve deelnemer
18 dec 2013
66
0
8770 Ingelmunster, België
Het prijsverschil tussen de twee is echter enorm.
richtprijs FS 2424/2-LR 32 = 311.70 terwijl de richtprijs voor de FS 1400/2-LR 32 = 127.90 is, meer dan het dubbele dus en zelfs mathematisch niet te verantwoorden. 311.70/2424 = 0.1285 per mm terwijl 127.9 / 1400 neer komt op 0.0914 per mm.
Waar zit de logica. De productiekost van een rei van 1400 zal per mm zeker hoger liggen dan de productiekost van een rei van 2424.
En dat allemaal voor een beredeneringsfout van de fabrikant of een opzettelijke fout want een raillengte van 1408 was de oplossing. 1408 is een veelvoud van 32 en 1400 niet.
Schandalig voor een merk dat zo tuk is op prestige.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Het prijsverschil tussen de twee is echter enorm.
richtprijs FS 2424/2-LR 32 = 311.70 terwijl de richtprijs voor de FS 1400/2-LR 32 = 127.90 is, meer dan het dubbele dus en zelfs mathematisch niet te verantwoorden. 311.70/2424 = 0.1285 per mm terwijl 127.9 / 1400 neer komt op 0.0914 per mm.
Waar zit de logica. De productiekost van een rei van 1400 zal per mm zeker hoger liggen dan de productiekost van een rei van 2424.
En dat allemaal voor een beredeneringsfout van de fabrikant of een opzettelijke fout want een raillengte van 1408 was de oplossing. 1408 is een veelvoud van 32 en 1400 niet.
Schandalig voor een merk dat zo tuk is op prestige.

Ik vermoed dat de filosofie is dat je de korte voor keukenkastjes e.d. gebruikt en dat je wanneer je hoge kasten wil maken, je een FS 2424 koopt. Met dat in het achterhoofd is het koppelen en stellen met het blokje helemaal niet zo gek. Ik ben het overigens wel met je eens dat een 1408 of een 1280 optie beter was geweest. :)

De 2424 is overigens al vanaf 250,- verkrijgbaar en de 1400/2-LR32 vanaf iets meer dan 100,-. Nog steeds een vergelijkbaar verschil, maar een aanzienlijk lage prijs.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Klaas, akkoord maar het prijsverschil is gewoon wraakroepend.
Prijs x 2.44 voor lengte x 1.73

't Is ook zo met de reguliere lange rails zie ik net, de FS2700/2 kost ook ongeveer €250,-. 't Zal waarschijnlijk komen omdat er aanzienlijk minder van verkocht worden.
 

zzoemie

Actieve deelnemer
18 dec 2013
66
0
8770 Ingelmunster, België
Inderdaad Klaas, ik hoop echt dat dit op de een of andere manier opgepikt wordt door festool en dat ze hun concept nog eens in vraag durven stellen.
Want volgens mij hebben ze hier, een fameuze fatale blunder geschoten.
Met de gap van 8 mm als je kalibreert met het eindstuk, riskeer je overigens een gat extra te boren als je rijboringen aan het maken bent op automatische piloot. T.t.z., palletje induwen, frees vooruit duwen en bij de volgende stop frees naar beneden duwen en sh.. niet op de juiste plaats. Ik ga die van mij in ieder geval rood kleuren aan de uiteinden, precies om dit te voorkomen en om mijn aandacht hierop te vestigen.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik vermoed dat de filosofie is dat je de korte voor keukenkastjes e.d. gebruikt en dat je wanneer je hoge kasten wil maken, je een FS 2424 koopt. Met dat in het achterhoofd is het koppelen en stellen met het blokje helemaal niet zo gek. Ik ben het overigens wel met je eens dat een 1408 of een 1280 optie beter was geweest. :)

De 2424 is overigens al vanaf 250,- verkrijgbaar en de 1400/2-LR32 vanaf iets meer dan 100,-. Nog steeds een vergelijkbaar verschil, maar een aanzienlijk lage prijs.

ik heb er even uit mijn hoofd 195 voor betaald ex btw. in ieder geval niet heel erg veel meer. Dan zit er idd alsnog een groot prijsverschil tussen de 2, en waarschijnlijk is dit voor een hobbytimmerman een beetje overkill om beide rails te moeten kopen.
 

zzoemie

Actieve deelnemer
18 dec 2013
66
0
8770 Ingelmunster, België
ik heb er even uit mijn hoofd 195 voor betaald ex btw. in ieder geval niet heel erg veel meer. Dan zit er idd alsnog een groot prijsverschil tussen de 2, en waarschijnlijk is dit voor een hobbytimmerman een beetje overkill om beide rails te moeten kopen.

Inderdaad, net wat je zegt en niet te vergeten de plaats om dit op te bergen. 1500 kan overal staan 2424 daarentegen???
 

WR1944

Oud hout
Er zit 9 mm "vlees" tussen het eerste gaatje en de rand van de lineaal. Dus met twee gaatjeslinealen tegen elkaar levert dat een hartafstand van 24 mm op. Dus als je een stripje van 8 mm tussen de linealen stopt en ze met verbinders vastzet ben je klaar. Met een lange waterpas tegen de rug heb je een extra mogelijkheid om de linealen in elkaars verlengde te hebben. Of de linealen tegen elkaar stuiten of een kleine tussenruimte maar voor de stabiliteit niets uit.
Dat teveel gaten boren als je op de auto-pilot zit is zeker niet denkbeeldig. Je kunt een stukje tape plakken waar je moet stoppen. Misschien is het stopje dat je op de rail kunt gebruiken breed genoeg voor de montagetafel van de frees.
http://www.shopfestool.com/festool-...4ItJf2ZrT1q7LyGJ_FZj2hgy2QroEIyGRqBoCKybw_wcB
 

zzoemie

Actieve deelnemer
18 dec 2013
66
0
8770 Ingelmunster, België
Er zit 9 mm "vlees" tussen het eerste gaatje en de rand van de lineaal. Dus met twee gaatjeslinealen tegen elkaar levert dat een hartafstand van 24 mm op. Dus als je een stripje van 8 mm tussen de linealen stopt en ze met verbinders vastzet ben je klaar. Met een lange waterpas tegen de rug heb je een extra mogelijkheid om de linealen in elkaars verlengde te hebben. Of de linealen tegen elkaar stuiten of een kleine tussenruimte maar voor de stabiliteit niets uit.
Dat teveel gaten boren als je op de auto-pilot zit is zeker niet denkbeeldig. Je kunt een stukje tape plakken waar je moet stoppen. Misschien is het stopje dat je op de rail kunt gebruiken breed genoeg voor de montagetafel van de frees.
http://www.shopfestool.com/festool-...4ItJf2ZrT1q7LyGJ_FZj2hgy2QroEIyGRqBoCKybw_wcB


Goed idee, dan moet je wel steeds stoppen en het eindstuk verplaatsen om van de ene rail op de andere te gaan, doch de aandacht wordt getrokken.
 

WR1944

Oud hout
Die koppelstrips van Makita zijn aanmerkelijk langer. Daardoor zit er minder beweging in als die in de groeven worden geschoven mits ze natuurlijk strak passen.
Ik denk er over om ze voor m'n Festool rails te bestellen. Voor $24 kun je niet zonder zitten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Het is simpel: je koppelt geen twee rails aaneen als je een langere rail kunt gebruiken. Dat die wat dineros kost? Zo gaat dat nu eenmaal.\

BTW Als 'amateur' kun je altijd nog je eigen rig maken. Heb ik ook gedaan met een plaatje acryl en precies uittekenen. Die boeken flikkeren echt niet avn de plank als je een halve mm ernaast zit met de plankdragers.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Plus dat de makita strips uit 2 delen bestaan die door de boutje uit elkaar worden gedrukt, terwijl bij de Festool de boutjes direct in de liniaal drukken.
Links Makita en rechts Festool
Strips.jpg

Ik zeg er wel bij dat ik zelf alleen de Makita heb maar dit had ik een keer in een review gelezen dat men dit toch een verbeterpunt vond voor Festool.
 

WR1944

Oud hout
Plus dat de makita strips uit 2 delen bestaan die door de boutje uit elkaar worden gedrukt, terwijl bij de Festool de boutjes direct in de liniaal drukken.
Links Makita en rechts Festool
Bekijk bijlage 46826

Ik zeg er wel bij dat ik zelf alleen de Makita heb maar dit had ik een keer in een review gelezen dat men dit toch een verbeterpunt vond voor Festool.

Dat is voor mij een goed genoeg argument. Ik ga ze bestellen. Bedankt voor dat laatste zetje. ;)
 

zzoemie

Actieve deelnemer
18 dec 2013
66
0
8770 Ingelmunster, België
Het is simpel: je koppelt geen twee rails aaneen als je een langere rail kunt gebruiken. Dat die wat dineros kost? Zo gaat dat nu eenmaal.\

BTW Als 'amateur' kun je altijd nog je eigen rig maken. Heb ik ook gedaan met een plaatje acryl en precies uittekenen. Die boeken flikkeren echt niet avn de plank als je een halve mm ernaast zit met de plankdragers.

Waar slaat dit nu weer op?
 

zzoemie

Actieve deelnemer
18 dec 2013
66
0
8770 Ingelmunster, België
Plus dat de makita strips uit 2 delen bestaan die door de boutje uit elkaar worden gedrukt, terwijl bij de Festool de boutjes direct in de liniaal drukken.
Links Makita en rechts Festool
Bekijk bijlage 46826

Ik zeg er wel bij dat ik zelf alleen de Makita heb maar dit had ik een keer in een review gelezen dat men dit toch een verbeterpunt vond voor Festool.

Hallo, over welk stuknummer van makita praten we hier?
Ik vind 2 soorten, P-20177 en P-45777.
Welke van de 2 is de correcte?

Groet
zzoemie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.